Vi är ganska långt tråd trådstarten nu. Hoppas det är okej TS.
Jag undrar om inte det här med att förlåta är något gammalt kristet som hänger kvar. Att vi alltid måste förlåta den som ber om förlåtelse, och att det är det enda sättet att finna frid själv. Jag tänker att det kravet gör att brottsoffer förväntas göra våld på sig själva på något vis. Jag tror inte alls man måste förlåta för att kunna gå vidare. Att hata är dock en annan sak. För mig avslöjar det mest att såret fortfarande är öppet, och det kan ju också vittna om hur stor skada som faktiskt gjorts.
På en övergripande nivå måste man såklart försöka förstå vad olika beteenden kommer ifrån så att de kan avstyras. Här känner jag att det blivit lite väl kategoriskt i tråden. Jag tror mobbning uppstår av en rad olika anledningar och alla måste hanteras för sig. Det finns allt ifrån empatistörningar till tragiska hemförhållanden och kultur. Det är föräldrarnas och skolans jobb att förstå individen, skilja den från sina offer och ta sig an beteendet på rätt sätt för just den individen och situationen. Som brottsoffer kan man ju välja om man vill förstå sin förövare eller inte. Hade jag blivit illa skadad hade jag inte valt det.
Det är definitivt en kristen förståelse (som samtidigt handlar om Guds förlåtelse (nåd) av människan. Gud förlåter eftersom människan inte vet vad hon gör.
Inom judendomen finns exempelvis inte alls samma idéer. Där kan man en gång om året, på Jom Kippur, be Gud om förlåtelse. Att en förövare skulle be sitt offer om förlåt är otänkbart och utgör snarast ytterligare en oförrätt.
För den intresserade om skillnaderna mellan ett kristet och ett judiskt sätt att se på förlåtelse kan jag rekommendera Simon Wiesenthals bok The Sunflower.