När man redan kan läsa och räkna...

Anastacia

Trådstartare
..dottern började i förskoleklass nu i höst och kan redan läsa och räkna, läser gör hon riktigt bra och kan läsa lättare böcker själv.

Hur gör skolorna med sådana här barn?
Våran dotter har inte fått några svårare uppgifter öht och nu börjar hon nämna att det är lite trist, när man kan allt det där och så ska man bara färglägga fingrar i matteboken liksom.

Ska försöka prata med skolan imorgon när vi ska på möte, men tydligen är den här skolan inte alls bra på att låta barnen gå vidare och följa en egen utvecklingsplan utan gör som "det var förr" när typ "alla ska vara på samma ställe i boken".
Jag har som sagt var inte pratat med fröknarna än, men vill ha lite kött på benen innan jag ger mig in i diskussioner.
Vad säger skolan om sådant här, hur lyder studieplanen? (dålig på vad sådant heter som ni säkert märker men någon kanske förstår hur jag menar)
Jag vill inte att hon ska hoppa över någon klass eller sådant, det är jag inte ute efter, bara efter stimulerande uppgifter.
Några vänners barn går på en annan skola och har hela tiden gått kvar i sin klass men gjorde ett test i våras där det visade sig att hon var på samma nivå kunskapsmässigt som 6.orna som gick ut, trots att hon "bara" gick ur 4:an.
Dottern vill absolut inte byta skola, annars skulle den skolan kunna vara ett alternativ!

Så hur gör era skolor?

Hur ska jag göra med min medeltidskola?? Bråka, ge upp eller vad? (om de inte vill låta henne gå vidare alltså)

Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Min erfarenhet är dessvärre att skolan inte gör ett dugg. En lärare sa på högstadiet "öh, såna elever klarar sig alltid", och menade alltså att det var bättre att lägga resurser på svaga elever.

Mitt äldsta (bonus)barn var som din dotter och kunde både läsa, räkna och skriva när hon började skolan och precis som ditt barn resulterade detta i att hon fann skolan urtråkig. Maken som av samma anledning sattes att börja ettan när han var 6 år ville inte heller att dottern skulle hoppa över någon klass då hans egna upplevelser av att alltid vara ett år yngre än klasskompisarna var en börda hela skoltiden igenom. Ofta hämtar "normalbegåvade" barn in det här lilla försprånget som vissa barn bara har ganska snart. Men "in the meantime" gäller det ju för läraren att även kunna stimulera de barn som sas ligger lite före. Skolan idag är ju dessutom målinriktad som det så fint heter och hos oss funkar det så att barnet, läraren och föräldrarna tillsammans gör upp en plan (ett mål)för varje ämne.

Tycker absolut du skall kräva att ditt barn får uppgifter som passar hennes kunskapsnivå för har ni (hon)otur så kommer skolan att för lång tid framöver stå för någonting tråkigt vilket reducerar valmöjligheterna som kommer senare.
Bonusbarnet hatade skolan och gick ut gymnasiet utan slutbetyg. Nu har det tack o lov gått bra för henne i allafall men det fanns en mycket mörk tid innan det ordnade upp sig. Vet inte om det var så mycket till hjälp men jag önskar både dig o din lilla tjej lycka till med skolan.:bow:

Byt skola.
Om inte skolan klarar av det så gör den inte.
Mitt mellanbarn var sådant.
Han hoppade över en klass mitt i sedan och det var bättre än att göra det i början.
Hans skola klarade av det bra första åren men inte sedan.
Nu så går han på en friskola där eleverna arbetar i egen takt.
Och det fungerar lysande.
Han bytte upp en årskurs mitt i terminen i 3an.
Nu så går han i 8an med mycket bra studieresultat.

KL
När yngsta dottern som nu går i 9:an gick i 6:års tom 3:an så gjorde dom blandgrupper utifrån kunskapsnivå utan att för den skull vara sk B:form. Detta var bra så länge det varade men så upphörde dom bara plötsligt med detta vilket medförde att alla ungar i klassen var på olika nivå vavid påföljande år blev otroligt jobbigt både för lärare o elever. Hade det funkat fullt ut hade det dock varit superbra.:banana: Inte_ung har kanske rätt i att du bör byta skola. Ditt barn är ju inte så gammalt ännu så det förstår sitt eget långsiktiga bästa. Barnen är ju det käraste man har o ibland e det verkligen inte lätt att veta vad som är bäst.:crazy:

Min son hade samma "problem" vi fick bara höra att han skulle vara glad att han hade det lätt för sig eftersom det fanns barn som hade det svårt.

Min son har alltid tyckt att skolan var väldigt tråkig och fick sin stimulans i datorns värld, han kunde mer om datorer när han var 8 än de flesta vuxna data experter kunde;)
Tack vare datorerna så har det gått bra, han har hittat utmaningarna som skolan inte kunde ge.
Han var hemma halva femman, från pga mobbning (innan skolan tog tag i det var det till slut så illa att jag höll honom hemma) men hade inga problam att börja sexan sedan, han fick tre privat lektioner innan han började igen.
Sedan var han sjuk i sjuan från september till april men inte heller åttan blev något problem trots att han inte fick någon undervisning extra alls.

Han gled igenom hela grundskolan, inga läxor, läsa inför prov, ja kanske en kvart:crazy:

Han går nu tredje året på gymnasiet och när han första gången kom hem och sa att han fått något att bita i så jublade jag inombords:D äntligen någon som verkligen såg hans kapacitet och gav honom något att bita i:banana:

Så finns det en skola som verkligen gör något för dessa barn så byt!
Min son tyckte att skolan var astråkig och det är inte lätt att motivera ett barn att gå och lära sig något som han har kunnat i flera år redan.

jag tycker att ni bör byta skola, för din dotters skull. Hon kanske inte vill nu men det är din uppgift som förälder att göra det som är bäst för henne. Hon får nya vänner och kan faktiskt behålla sina gamla ändå.
Mina erfarenheter av skolan är att den är otroligt effektiv vad gäller att totalt döda intresset för lärandet och din dotter kommer att bära det med sig hela skoltiden, precis som jag gjorde.

Jag låg alltid bra mycket längre fram än mina klasskamrater och år efter år av tristess gjorde att jag tillslut struntade i att göra någonting alls av skolarbetet, vilket i sin tur ledde till att jag efter en tid istället låg efter, och det var inte heller särskillt uppmuntrande. Jag gick ur grundskolan med rätt bra slutbetyg, men var så extremt skoltrött att jag lyckades strula till min gymnasiegång TRE gånger.

Nu går jag på komvux och visst, jag har fortfarande lätt för mig och det blir lite tråkigt, men nu kan jag gå mina kurser på 8 veckor istället för 2 eller 3 terminer. Men jag kan inte låta bli att undra hur det hade sett ut om jag faktiskt hade fått den hjälpen att komma vidare som jag behövde. Då kanske jag inte hade behövt gå på komvux.

Men ge skolan en chans? Hon har gått en och en halv månad i förskoleklass - och redan pratar ni om att hon borde byta skola.

Vi har f-1:or på min skola så där har vi ex läsgrupper som är grupperade efter läskunskap, mattegrupper men också pass med rena ettor och förskolebarn tex idrotten är delad efter ålder och inte nivå. Prata med er förskollärare och ge h*n en chans i alla fall.

tänk på att flyttar du upp barnet en klass..ät hon yngre när hon går ut gymnasiet..vilket kan leda till hon inte hinner bli 18(beror på när man fyller..)då får ihon inte gå ut med sina klasskompisar..var en sån i min klass..hon tyckte det var skitdrygt! på sin student ska man festa..man blir ett år efter allt det..

om det finns sådana alternativ så skall man självklart ge skolan en chans, men om det inte finns så kommer ingen förändring att ske och då är det lika bra att byta.
Jag antog att barnet låg rätt mkt före.

Det är inte ens tänkt att de ska klassisk undervisning i förskoleklassen ...

..å hur gör era skolor?

Hur ska jag göra med min medeltidskola?? Bråka, ge upp eller vad? (om de inte vill låta henne gå vidare alltså)

I förskoleklass ska barnen inte ens behöva kunna läsa/skriva eller speciellt avancerad matematik... Och varför oroar du dig redan nu över vad som ev sker i ettan? Det kan hända mycket tills din dotter börjar skolan. De kanske får en ny lärare till skolan som har ett helt annat tänk än de som arbetar där nu.

Att ditt barn kan läsa/skriva lite nu behöver inte med automatik betyda att det kommer att gå lika lätt under resten av skoltiden.

Jag har en dotter som precis har börjat förskoleklassen. Hon har kunnat läsa, skriva och räkna ganska länge = mer än ett år, innan hon började där.
Och jag måste säja att jag är jätteglad för att hon går i den skola hon gör och har de lärare hon har. Skolan är en sån som tidigare kallades B-skola (heter de så fortfarande?) där det går två eller fler årskurser i samma klass. De är alltså vana vida tt jobba med elever på olika nivåer, sedan långt innan nuvarande skolsystem sattes i bruk.

Vi var på utvecklingssamtal för 2 veckor sedan. Vår dotter hade först inte velat visa läraren att hon kunde läsa, men sen hade läraren ändå märkt detta och satt en bok i näven på henne och sagt "LÄS!". Och det gjorde hon. Inför utv.samtalet hade läraren gjort ett läshastighetstest, bara för att veta var hon hade henne - resultatet var i nivå med tvåornas... :eek:
Vi ansåg ändå att dottern gärna skulle hänga med på den vanliga undervisningen, där de just nu håller på med förståelsen om att meningar innehåller ord, för SÅNT kan ju inte dottern även om hon kan läsa. Sen fick dottern själv framföra önskemål om vad hon vill lära sig, så målet nu är att hon ska lära sig skriva med stora och små bokstäver fram till jul.

Till ts - jag tycker att du ska ställa en rak fråga till din dotters lärare vad de tänker göra för att stimulera flickans kunskapssökande, så att hon inte ledsnar på att sitta och göra tråkiga saker. För även om det inte är meningen att det ska vara regelrätt undervisning i förskoleklassen så kan de faktiskt skräddarsy uppgifter åt dem som behöver ha mer stumilans.

Nej det betyder inte att ungen är ett geni. Men om hon får sitta uttråkad och tycka skolan är skit i två år så kommer det vara väldigt svårt att omvända henne senare. I den andra skolan anpassade man ju undervisningen efter barnet, jag tror inte att alla är genier där heller.

Men barnet har ju inte ens börjat ettan ännu!

Tycker man som förälder att ens barn är understimulerat så är det ju bäst att ta upp frågan med undervisande lärare.

...... och nu börjar hon nämna att det är lite trist, när man kan allt det där och så ska man bara färglägga fingrar i matteboken liksom.

Det tog ett tag för mig att komma ihåg hur det var.
Men det här är viktigt.
Att lära sig att det inte är kul och utmanande hela tiden utan ibland bara ett arbete som måste göras.

Det var det som vi ägnade förskoleklass och första klass åt för min son.
Att fungera i grupp och socialt.
Att sätta sin ner och koncentrera sig på att göra något tråkigt så att det blev färdigt.
I skolan så kommer kraven på att prestera.
Och bara det är en omställnig.

Jämför målaren som målar hus.
Jobbet skall göras och inte sjutton är det vare sig utmanande eller stimulerande att måla hus nr 53.
Att lära sig "göra jobbet" är minst lika viktigt som att kunna jobbet.

Det tog ett tag för mig att komma ihåg hur det var.
Men det här är viktigt.
Att lära sig att det inte är kul och utmanande hela tiden utan ibland bara ett arbete som måste göras.

Det var det som vi ägnade förskoleklass och första klass åt för min son.
Att fungera i grupp och socialt.
Att sätta sin ner och koncentrera sig på att göra något tråkigt så att det blev färdigt.
I skolan så kommer kraven på att prestera.
Och bara det är en omställnig.

Jämför målaren som målar hus.
Jobbet skall göras och inte sjutton är det vare sig utmanande eller stimulerande att måla hus nr 53.
Att lära sig "göra jobbet" är minst lika viktigt som att kunna jobbet.

Just det!
Det här är vad tiden i förskoleklassen är till för.
Kanske inte för att lära sig göra tråkiga saker :D men för att lära sig turordning, att fungera socialt i en grupp, att lyssna på andra, räcka upp handen för att få prata själv.
Man jobbar med grundläggande begrepp, hälften - dubbelt, först - sist, störst - minst osv. Allt sådant som sedan är till hjälp när man väl börjar skolan på riktigt.

Förskolan ska inte vara skola. Det är ett problem på många håll, att förskollärarna själva, eller att de stressas av föräldrarna till att göra förskolan alltför skol-lik.
Leken ska vara i fokus, att barnen lär sig genom lek och tränas i att använda begrepp och regler.

Så jag skulle nog också råda dig att tagga ner. Det är inte något fel om ni läser böcker hemma och tar tillvara på möjligheterna att utveckla och utmana ert barn på hemmaplan, men var även lyhörda för de kunskaper ert barn får till livs genom förskolepedagogiken. Allt handlar inte om sådant man lär sig i böcker.

Tråkigt att höra att skolan fungerar på samma sätt som när jag var barn. Jag började skolan som 6-åring och kunde redan läsa, skriva och räkna. Men på 70-talet fanns inget utrymme för sådana barn som jag på min skola. Jag fick göra dötråkiga saker som att följa bokstäver med fingret. Fy tusan så fånigt att inte låta barn som har läralusten att få gå vidare. Som tur vad, så fick jag mycket stimulans av mina föräldrar och satt mest av tiden i skolan. Jag är inget geni, men gillade verkligen att få lära mig nya saker.

Det finns väl kanske inte resurser helt enkelt att låta barn vara individer nu heller?

Så kanske att ni ett tag ger henne lite att bita i hemma?

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 638
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?