När man redan kan läsa och räkna...

Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Tråkigt att höra att skolan fungerar på samma sätt som när jag var barn. Jag började skolan som 6-åring och kunde redan läsa, skriva och räkna. Men på 70-talet fanns inget utrymme för sådana barn som jag på min skola. Jag fick göra dötråkiga saker som att följa bokstäver med fingret. Fy tusan så fånigt att inte låta barn som har läralusten att få gå vidare. Som tur vad, så fick jag mycket stimulans av mina föräldrar och satt mest av tiden i skolan. Jag är inget geni, men gillade verkligen att få lära mig nya saker.

Det finns väl kanske inte resurser helt enkelt att låta barn vara individer nu heller?

Så kanske att ni ett tag ger henne lite att bita i hemma?


Men du, förskola är inte skola.
Det är inte samma sak, har inte samma syfte och har inte några kunskapsmål som ska uppnås.
Det kanske vore bättre för vissa barn att hoppa över förskoleklassen och gå direkt in i ettan? För många barn så är nämligen året i förskoleklass en direkt nödvändighet för att de ska klara av att gå i skolan året efter.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Dom ignoreras och likriktas med resten av klassen. Förhoppningsvis är inte barnet duktigt nog för att fullständigt tappa intresset på den nivån, annars är det tough luck.

Det är fult att vara begåvad i det här landet, och på inga villkor får ungarna uppmuntras att ta tillvara på sånt. Helst ska de dessutom ägna eventuell överbliven lektionstid åt att hjälpa de andra.

Nejdå, jag är inte bitter:cool:

/Migo
som skrev ut gymnasieengelskan i sjuan och sen ägnat de kommande sex årens engelskaundervisning åt... ehh... tja... Rätta lärarna, typ.
 
Senast ändrad:
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Gud vad det är jobbigt med bittra kommentarer om svunna tider.

Bli lärare och gör något åt det om det nu är så som du säger att det är. Massa gnäll, det är lätt att åtstadkomma...
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

/Migo
som skrev ut gymnasieengelskan i sjuan och sen ägnat de kommande sex årens engelskaundervisning åt... ehh... tja... Rätta lärarna, typ.

Men varför tentade du inte av engelskan på gymnasiet då?
Så hade du ju fått mera tid för annat.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Det beror på vilket gymnasium man går i... Jag gick på friskola i gymnasiet (tyvärr, ser jag i efterhand) och där var det inte uppmuntrat att tenta av.

Litenvit: Jag har inte klagat på dig, det är ett faktum att det finns både många systemfel i den svenska skolan och ett antal inte speciellt lämpade lärare, likväl som det finns de lärare som är jätteduktiga på sitt jobb.
Jag kämpar på många plan med massa olika saker som jag anser vara icke-funktionella i dagens samhälle. Får man inte ta upp ämnen man inte är aktiv inom/måste man vara 100% aktiv inom ALLT?
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Ja det är klart du får.
Ursäkta mitt onödigt sura svar. Det är väl lite samma här, man kämpar på mot allt som inte funkar som det är menat...
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Det beror på vilket gymnasium man går i... Jag gick på friskola i gymnasiet (tyvärr, ser jag i efterhand) och där var det inte uppmuntrat att tenta av.

Men det är ju självvalt.
Så det kan du inte skylla på skolsystemet.
Grundskolan är ju inget som man kan påverka så mycket, så där är det skolans ansvar.
Men på Gymnasiet så har man faktiskt sitt eget ansvar.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

KL
När yngsta dottern som nu går i 9:an gick i 6:års tom 3:an så gjorde dom blandgrupper utifrån kunskapsnivå utan att för den skull vara sk B:form. Detta var bra så länge det varade men så upphörde dom bara plötsligt med detta vilket medförde att alla ungar i klassen var på olika nivå vavid påföljande år blev otroligt jobbigt både för lärare o elever. Hade det funkat fullt ut hade det dock varit superbra.:banana: Inte_ung har kanske rätt i att du bör byta skola. Ditt barn är ju inte så gammalt ännu så det förstår sitt eget långsiktiga bästa. Barnen är ju det käraste man har o ibland e det verkligen inte lätt att veta vad som är bäst.:crazy:

Men som jag förstått det får man inte göra grupper efter kunskapsnivån, statiska grupper. En del kringår detta genom att säga att man har "provisoriska" eller förändringsbara grupper. Kanske fick skolan på tafsen av skolverket eller så.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Tycker att TS ska prata med pedagogen. Skolan SKA individualisera. Alla är INTE stöpta i samma form. En del lärare/skolor är bra på detta men en del är tyvärr fortfarande alltför dåliga.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Fast dessa nivågrupperade grupper existerar fortfarande, iaf på flera högstadieskolor jag vet om.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Vadå inte uppmuntrat? Om du vill tenta av något bestämmer du ju det själv, ingenting som skolan bestämmer åt dig. Hade du velat göra annat än "rätta lärarna" resten av tiden så hade du ju kunnat gjort det.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

*kl*

När det gäller "begåvade" barn, som kan läsa och räkna innan de börjar ettan och därför blir uttråkade: hur mycket är föräldrarnas ansvar? Bör man uppmuntra det lilla barnet att läsa/räkna? Eller ska man hellre prioritera att det leker, rör sig, är utomhus, umgås och lär sig det sociala spelet istället?

Tanken slår mig när jag läser den här tråden. När jag nyss hade fött dottern så promenerade jag en kväll och mötte då min gamla fröken från lågstadiet. Jättekul, har inte träffat henne på mååånga år, och vi pratade en stund. När vi skulle skiljas så la hon handen på min arm och bad mig lova att jag inte skulle låta dottern lära sig skriva och läsa innan hon började skolan. För hon minns att jag hade väldigt trist på lektionerna i början. Ostimulerad och uttråkad. Och hon menade att det är bättre med ett intresserat barn utan kunskap - för barnets egen skull.

Detta får mig att undra: är det föräldrarna/de vuxna som egentligen är problemet? Man ger sina barn en massa kunskap i all välmening, och sedan kräver man att skolan ska anpassa sig till de olika kunskapsnivåerna. Är det riktigt schysst mot skolan? Självklart vill ju alla att just deras barn ska vara särskilt begåvat... Men vore det inte istället klokare att slappna av, låta barnen slippa teoretiskt lärande när de är små, och istället ge dem en enkel start i skollivet - tillsammans med sina klasskamrater?

Kanske ger kunskapstörst de första skolåren en bättre grund för studier längre fram i livet?
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Tanken är ju god, men vissa barn söker ju själva den där kunskapen och hur ska man då bromsa dem?
Jag själv läste när jag var 4 år, äldsta dottern också...
Det var ingen som uppmuntrade mig till det, och det är ingen som tvingat dottern till det heller. Men visst, jag lät henne lära sig bokstäverna tidigt... Sen har hon banne mig spunnit vidare på saken mer eller mindre på eget intresse.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Vet vad du menar, de förstår hur spännande det är med bokstäver och text och sedan så går det av sig självt... Har de sedan storasyskon som går i skolan och lär sig läsa, och har hemläxor - ja då hänger de gärna på. Själv kunde jag också läsa vid fyra, hade en dagmamma med en tre år äldre dotter.

Men kanske blir det en nackdel för barnen när de börjar skolan?
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

*kl*

När det gäller "begåvade" barn, som kan läsa och räkna innan de börjar ettan och därför blir uttråkade: hur mycket är föräldrarnas ansvar? Bör man uppmuntra det lilla barnet att läsa/räkna? Eller ska man hellre prioritera att det leker, rör sig, är utomhus, umgås och lär sig det sociala spelet istället?

Tanken slår mig när jag läser den här tråden. När jag nyss hade fött dottern så promenerade jag en kväll och mötte då min gamla fröken från lågstadiet. Jättekul, har inte träffat henne på mååånga år, och vi pratade en stund. När vi skulle skiljas så la hon handen på min arm och bad mig lova att jag inte skulle låta dottern lära sig skriva och läsa innan hon började skolan. För hon minns att jag hade väldigt trist på lektionerna i början. Ostimulerad och uttråkad. Och hon menade att det är bättre med ett intresserat barn utan kunskap - för barnets egen skull.

Detta får mig att undra: är det föräldrarna/de vuxna som egentligen är problemet? Man ger sina barn en massa kunskap i all välmening, och sedan kräver man att skolan ska anpassa sig till de olika kunskapsnivåerna. Är det riktigt schysst mot skolan? Självklart vill ju alla att just deras barn ska vara särskilt begåvat... Men vore det inte istället klokare att slappna av, låta barnen slippa teoretiskt lärande när de är små, och istället ge dem en enkel start i skollivet - tillsammans med sina klasskamrater?

Kanske ger kunskapstörst de första skolåren en bättre grund för studier längre fram i livet?

Just det där fick jag faktiskt höra, det var mitt fel att sonen kunde läsa, skriva och rabbla alfabetet som femåring.

Men faktum är att jag lärde honom inte ett dugg, han lärde sig själv.

När han var tre började han på dagis och efter någon månad skrev han sitt namn, jag frågade vart han lärt sig det och han svarade som den självklaraste sak i världen att det stod det ovanför hans krok på dagis.
När han var fyra läste han alla skyltar han såg, om det var långa ord så frågade han vad det stod och sedan stod han där en stund och tittade på ordet för att göra det till sitt.
Vart han lärde sig alfabetet vet jag inte riktigt, förmodligen från något spel på dagis.
En dag kom han hem och frågade varför det fanns så lite bokstäver, man kan ju räkna hur långt som helst men alfabetet tar ju slut:angel:

Hans intresse för datorer fick han hos sin pappa, i början var det enkla spel men ganska snart blev det mer och mer avancerade taktik spel, jag blev ganska förvånad när han som 7 åring berättade om slaget i Hova för mej när vi var på väg dit för att titta på medeltidsveckan.
Det hade han lärt sig från spelet Svea rike.

Så i de fall där barnen faktiskt söker kunskap själva ser jag ingen andledning till att skolan ska förstöra deras kunskaps törst.

Min son vägrade efter någon månad på förskoleklass att gå dit, han tyckte att det var så tråkigt.

Men bara för att han kunde mycket och lärde sig fort så innebar det inte att han satt inne hela dagarna, det spelade ingen roll vad han gav sig på, när han började rida lärde han sig allt och slukade alla böcker och all information lika fort som allt annat.

Kanske ska tillägga att han är första barnet, lillasyster tyckte inte alls att det var kul med bokstäver utan lärde sig läsa när hon började skolan.
 
Senast ändrad:
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

*kl*

Men varför fortsätter ni att diskutera skolan när trådskaparen pratar om förskoleklassen?
Förskoleklassen är INTE skola, de ska inte "leka skola" och börja drilla barnen i skolkunskaper. Det finns skrivelser från skolverket till de förskoleklasserna som missuppfattat sitt uppdrag och börjat sätta sina barn i skolbänkar och tränat på att skriva och läsa. Det är inte det de ska göra.
I förskoleklass ska man FÖRBEREDA för skolan, träna på turtagning, socialt umgänge, grundläggande begrepp. Det är inte förskollärarnas uppgift att syssla med läs- och skrivinlärning och matematik på skolnivå.

Förskoleklass är FRIVILLIG och känner man att ens barn inte har behov av det som tränas och förbereds i förskoleklassen så kan man avstå från att låta ens barn delta.

Sedan kan det finnas behov av att diskutera skolor som inte individualiserar undervisningen för elever, men då pratar vi om årskurs 1 och uppåt. Det är något annat än denna diskussion.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Självklart ska man låta sitt barn fördjupa sig i sådant den tycker är kul, hemma också. Det är bara trams att man för "skylla sig själv" om ens barn lärt sig en massa utanför skolan. Folk som säger så borde hålla tyst.
Däremot kan man ju inte kräva av förskolan att de ska ägna sig åt sådant som inte är deras uppdrag.
De flesta barn har behov av att börja lära sig begrepp och annat som förutsätts "sitta" när de börjar ettan, så behov av en grundläggande förskoleklass finns ju. Det här är ju det som förut kallades för "6-års" på dagis.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Jag vet inte var du drar gränsen mellan "drilla i skolkunskaper" och förbereda barnen för skolan.
Där mitt barn går i förskoleklass jobbar de en del med språkutveckling, någon timme i veckan, de räknar kottar i skogen och lär sig namn på olika växter och svampar på det schemalagda utepasset varje vecka, för att ta några exempel.

Jag tycker inte att det är ett dugg fel att lärarna i förskoleklassen uppmuntrar de barn som är tidiga att gå vidare i sitt lärande, om det är det som behövs för att hålla dem stimulerade och sysselsatta. Men det ska inte vara med piska och tvång, utan med lek och glädje.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

I förskoleklass ska barnen inte ens behöva kunna läsa/skriva eller speciellt avancerad matematik... Och varför oroar du dig redan nu över vad som ev sker i ettan? Det kan hända mycket tills din dotter börjar skolan. De kanske får en ny lärare till skolan som har ett helt annat tänk än de som arbetar där nu.

Att ditt barn kan läsa/skriva lite nu behöver inte med automatik betyda att det kommer att gå lika lätt under resten av skoltiden.

NI pratar om att hon kanske inte är ett geni direkt, om hon nu skulle vara det då? Det vet ni inget om och jag har aldrig påstått att hon ska vara så enomt mycket bättre än andra barn.
De har en mattebok i förskoleklass, de ritar staplar i den, jag förstår visst grunden i att lära sig sitta i bänken, räcka upp handen osv, de leker mest förståss även hos oss, vilket är helt kanon. Var ju och kollade i böckerna igår och insåg att hon skulle klara sista sidan i matteboken redan nu, det är inte kul heller för ett barn som "kan" det att behöva sitta och vänta på de andra när den gjort klart övningen för längesedan, det kan vara ENORMT sporrande att få en extrauppgift att göra då, dottern har även dåligt självförtroende, så att få känna att hon är DUKTIG vore otroligt viktigt för henne.
 
Sv: När man redan kan läsa och räkna...

Svårare uppgifter? Efter 1½ månad i förskolan? Lugna ner dig.

Det blir mycket bus när man är klar med sin uppgift före alla andra och inte får gå vidare med något, och istället för att kanske få beröm att man faktiskt är duktig och klarar av uppgiften, förvandlas skolan till något negativ eftersom man har trist och blir rastlös meddans man väntar på de andra. Att då tex ha en "extrauppgiftsbok" att grejja i skulle lösa en hel del.
Pressar inte dottern för fem öre, det är hon som VILL, jag har knappt läst en bok för henne, men hon kommer med böcker, har gjort sen hon var strax över 3 och viljat att mans kulle berätta om bokstäver osv osv, ska jag inte ligga på lärarna då när man har ett "hungrigt" barn? Ska jag döda henne innan hon kommer upp i ettan och verkligen får börja.
Det är en b.skola också, alltså blandade klasser, så det borde inte vara omöjligt för dem att genomföra det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 638
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp