När man lämnar valpen ensam första gången...

Poxz

Trådstartare
Mötte en dam i ett trapphus härom dagen som satt med löparskor på och lyssnade intensivt mot våningen ovanför.

"Det är första gången jag lämnar valpen ensam, hon är för liten för att springa med mig... Om du hör nåt som krafsar på dörren så är det nog hon" sa damen och gick ut genom ytterdörren för att springa sin runda.

Min första tanke var att är det verkligen så smart att lämna valpen ensam en så pass lång stund första gången (ja, nu vet jag ju inte hur länge hon skulle vara borta, men har man löparkläder på sig är man väl inte bara borta 10 minuter?).
Och dessutom med tillgång till hela lägenheten? I alla fall hallen där det står en massa skor?
Jag har bara haft vuxen hund och är novis på valpar, men borde det inte ha varit bättre med att lämna den kanske max 10 minuter och kanske i en bur eller väldigt avgränsat utrymme? Där det inte kan tugga på nåt? Saken är den att jag såg valpen innan och den var VÄLDIGT liten, kan inte vara många veckor...

Har jag fel som reagerade? Kanske jag är för daltig? Det finns naturligtvis miljoner sätt att göra på, men vad är det bästa egentligen? :confused:

Sv: När man lämnar valpen ensam första gången...

Dels så har du ju ingen aning om hur länge hon egentligen var borta, och dels vet du inte hur det ser ut i hennes hall och hur hon har löst sin skoförvaring. Kanske hallen är avgränsad? Valpen kanske till och med var i en bur i hallen? Om jag hade varit din granne hade jag hellre sett att du tog reda på fakta innan ryktesspridningen drog i gång.

Det beror på hunden. Tiken jag har tog det jättelång tid att vänja vid att vara ensam. Och hon både gnällde, skällde och krafsade på dörren (samt tuggade på allt hon kom åt). Då var det superkorta stunder som man sedan utökade. Nu är det inga problem alls (men hon brukar passa på att äta ur kattlådan om man glömt stänga dörren).

Hanen har aldrig brytt sig speciellt mycket så där har det inte behövts en massa träning. Han är alltid nyvaken då man kommer hem och det är ju ett bra tecken ;) . Han har aldrig heller bitit sönder saker (vilket till viss del förvånar mig eftersom han är belgare och dessa har ju ett rykte om sig att vara riktiga förstörare).

Nä det är sant att jag inte vet nåt, men ryktesspridning...

Det är inte min granne, bor inte ens i närheten av mig. Vet inte vem det är.

Det bara kändes konstigt...

Tja kan man stänga in sig på toa och dsucha 20 min så ska man ju kunna lämna valpen ensam när man går ut också... Det är väl lite som man vant den. Mina valpar har varit tvugna att vara ensamma en stund från det jag fått dem eftersom att jag vill ge min äldre hund en bra rastning på morgonen. Hon måste få komma ut och bajja och då får valpen snällt vänta. Blir det en vana reda från början så blir det ju inget konstigt med det :) Tänk på att valparna redan när de bor hos uppfödarna är vana att vara ensamma utan människor! Det är något man kan utnyttja direkt.

Poxz skrev:
Har jag fel som reagerade? Kanske jag är för daltig? Det finns naturligtvis miljoner sätt att göra på, men vad är det bästa egentligen? :confused:
Hon kanske redan har lämnat den kortare stunder och det här var första gången det var lite längre.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 921
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel