När lindar du?

E

Em_E_liE

Jag vill veta när du lindar din hästs ben? I hagen? Ridturen? Boxen? Osv.

Jag vill också veta varför du lindar!?

Och vad du har för "utrustning" (tex. padd stor-liten, tjock-tunn, elastlindor, fleece/elastlindor, fleecelindor, akryllindor osv.).

Även om detta är självklart för er (svaren på mina frågor) och även för mig, så tycker jag det är intressant att veta hur ni gör. :D

Tack på förhand! :bow:

Sv: När lindar du?

Är olika beroende vilken häst jag lindar och varför.

Ena hästen lindas när han börjar få gallriga ben, vilket händer 2 gånger per år kanske.

Andra hästen lindas om han känns tjock i benen, lindas även när han har kyllera på benen efter ett hårdare pass ( 3 årig travhäst. )

De andra två lindas i princip aldrig av den enkla anledningen att det inte behövs.

Vid transport lindar jag samtliga hästar.

Jag kan linda när de ska se snyggare ut inför ett träningspass. Jag gillar att linda benen vid transport, nåt jag lärde mig de åren jag höll på med trav. Är benet svullet och varmt lägger jag kyllera eller kyler på nåt annat sätt. Är det svullet men inte varmt lindar jag över natten. Kan även funka å linda när hästen är gallig, eller ha på värmande liniment, för att öka blodflödet.

Lindar inte ofta men när jag gör det så är det stallbandage eller inför transport då min lilla gumma är livrädd för transportskydden. Då lindar jag med en tjock padd och fleecelindor som går ända ner till bootsen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar