När lämna ensam?

H

Hannisen

Om tre veckor ska vi åka och hämta våran kattunge som då är 12 veckor. Hur länge ska man vänta innan man kan lämna honom ensam? Ska man då låta honom vara i hela lägenheten eller känner han sig tryggare på en mindre yta? Fungerar det att använda kompostgaller i såfall?

Tacksam för alla tips!

Sv: När lämna ensam?

Gor ett nytt forsok. Hur gjorde ni nar ni fick hem era kattungar? Hur lange vantade ni innan ni lamnade lillen ensam?

När du skriver "lämna ensam", vad innebär det? Hur lång tid? Ut och hämta posten, fara bort över natten eller vad?

Till att borja med handlar det sa klart om korta stunder. Sedan de timmar vi jobbar. Min sambo och jag jobbar olika tider sa det kommer vara ca 4 timmar som katten behover vara ensam.

Vi började med att ha våran i enbart köket första dagen och sen öppnade vi upp till hallen och sovrummet och till sist vardagsruummet, när vi såg att han visste vart mat och bajslådan fanns.
Vi lämnade honom ensam redan andra dagen. då sambon jobbade och jag var tvungen att åka upp till hästen.. :) Men då var han enbart inlåst i köket.
jag föreslår att ni börja vänja honom vid mindre ytor först så han kan lokalisera sig. (är säkert olika från individ) men man vill inte att kissen ska börja kissa och bajsa lite hursomhelst. :crazy:
Lycka till med den lilla!

Jag hämtade min katt när hon var 11 veckor, en fredag. Var hemma hela helgen med henne för att hon skulle lära känna mig och lära sig var låda, matskål etc fanns. Sen på måndagen så började skolan, var inte där heldagar, men iaf 4 timmar per dag nästan varje dag. Det var inga problem alls att lämna henne. antar att hon sov mest hela tiden. Svårt att säga nåt som funkar för alla katter dock, det är ju individer vi talar om och alla är de ju olika. Lycka till!
Ska kanske tillägga att hon var rumsren redan långt innan jag hämtade henne, så det var aldrig några problem med att det hände olyckor på andra ställen när jag inte var hemma och kunde vakta henne.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 093
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 255
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 898
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 918
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar