När kommer fölet egentligen???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akleja1
  • Startdatum Startdatum
Sv: När kommer fölet egentligen???

Mitt sto har bara haft vaxproppar i år då hon fölade för tredje gången.

Okej! Bara att fortsätta vaka. Jag är så ivrig på att fölet ska komma :love:!

Mitt sto är på dag 337 idag och har haft genomskinlig mjölk tills i går kväll. Då blev mjölken mer vitaktig men som "en del mjölk och fem delar vatten" i allafall. Inga vaxproppar... har vakat sedan en vecka nu, drygt.

Det är stoets andra föl och jag vill att det kommer NUUUU!!

Fast jag anser att det är en sak om man föder upp flera hästar varje år och har det som inkomstkälla. För min del har det under 10 års tid rört sig om 4 föl.

Det var det DUMMASTE argument jag hört någonsin!!!
Det har väl ingenting med saken att göra om man är hobbyuppfödare eller försöker att ha det som inkomstkälla????:devil::eek::confused::mad:

Man har lika väl samma ansvar att fölvaka o försöka att hjälpa till när fölningen väl börjar och det vet vi all vid det här laget att när det börjar, då går det fort och om det är felläge krävs erarenhet o stora insatser för att rädda stoet o fölet!

vad är ditt problem? att du tar ett föl nu o då och det får lösa sig och gå som det går??:confused:

Usch för såna som dig som inte tar sitt ansvar!

Nu ska vi ta det lite "easy" :D:D

Tror att många här lider av sömnbrist ;)

Är ganska övertygad att Grimman inte lämnar märrarna vind för våg :D

Detta med avel är lite komplicerat.

Förr i tiden så var det drängar och pigor och annat folk som hade mer eller midre koll då kor och hästar m.m. skulle föda.

Idag har vi antingen en större stuteriverksamhet eller den ensamma hobbyuppfödaren.

Då det gäller hobbyuppfödare så har kraven och pressen för övervakning ökat ju närmare dags datum vi kommer.

Men det finns problem i det hela.

Dygnet runt övervakning är i stort sett omöjligt.
I så fall skall man sätta en kamera i häcken på märra och ha själv en portabel monitor som räcker i 10 mils omkrets.

Vi är alla vanliga människor som gör så gott vi kan.

Grimman skulle kunna sitta med en påse uppåttjack i tre dygn och glo på sin märr.
För att sen smita in på toa i tre sekunder, ta en dusch på 8 minuter och frukost på 10 minuter och så är katastrofen där.
Borta i 18 minuter och 3 sekunder och så har du felläge osv.
Kanske en fölunge som ramlat ner i ett krondike och drunknat.

Grimman skulle säkert djupt ångra att hon över huvud taget gick in i huset den korta stunden.
Och här skulle man då offentligt hänga henne för oaktsamhet.

Men snälla. Gör inte så. För i det verkliga livet så är det lurigt med övervakning.

Vi är 4 stycken hemma som trampar runt och jobbar på gården. 8 ögon som håller koll på märrarna.
Och trots det så lägger sig Jamacan ute och fölar totalt obevakat mitt framför ögonen på oss.

Ja du fattar, man kan inte vara en robot med 100 procent koll.
Inte ens vi har det trots så många människor och 4 kameror igång.

Vi ser ju nu, framför allt på Avelsgnägg där vissa fölningar går åt skogen.
För andra så dör fölen.

Dom här människorna har gett järnet i kontroll. Dom tempar, kameraövervakar, sover i stallar och tält, under gamla hästfiltar med hundar som sällskap för att dom är mörkrädda (det är jag med)

Dom använder kalkstickor (otyg) och försöker på alla sätt men trots detta så lurar märrarna dom och så går det åt skogen.

Dom allra flesta gör så gott dom kan. Tänk på det.

Vi måste hjälpa varann och finnas tillgängliga som stöd.

För skulle Grimmans fölning gå åt skogen så ska vi alla stötta och hjälpa.
Inte fördöma eller anklaga.

Grimman har varit här så pass länge att vi borde veta att hon är seriös..eller hur?

Annat är det med TS. Och sådana inlägg/medlemmar kan man ignorera.

Lycka till ni där ute!!

AM

Tack Naffa, du satte fingret mitt i prick.

Naturligtvis gör jag vad som står i min makt att förutse när fölet tänker komma. Men min tid och mina resurser är begränsade, liksom många andras. Bara för det hoppas jag att man inte utesluter de ston som tillhör dessa personer från avelsboxen.

Jag håller även med Görel att när man känner sitt sto så vet man rätt väl när något är på gång och jag har fött upp min märr själv. Hittills har jag i alla fall inte intensivvakat förrän just den dag hon fölade.

Naturligtvis KAN något gå fel så att saker händer väldigt fort men då är frågan om felet från min sida är större om fölet föds på dag 305 än på dag 355? Att man vakar mest intensivt säg 14 dagar kring 330 gör väl de flesta ordentligt utifrån sin egen möjlighet.

Jag har missat samtliga fölningar med den här märren och kommit ut precis när ett mkt vått föl har börjat resa sig. Det hade varit försent om något gått snett, men då har jag gjort precis som Naffa sagt, slumrat i timmar i ett stenröse i hagen för att gå in och dricka lite varmt samt gå på toa och 30 min senare när man är tillbaka står den jäkla fölungen där och mamman ser helnöjd ut över att hon lurade mig ...

Ber om ursäkt, precis som Naffa skriver så lider även jag av sömnbrist:o

Naturligtvis förutsätter man att var och en försöker att göra sitt bästa...
Måste bara erkänna att jag blandade ihop TS o grimman igår...

Förlåt!:)

Ibland undrar jag om dom faktiskt kniper igen och passar på när man tar sin toa-paus.

Själv börjar jag närma mig intensivvakning av märra. Dygn 328 idag.
Än så länge har jag kollat av henne vid 23 och vid 0200 sen kollar min granne henne innan hon åker till jobbet vid 5.15.

Under hela dagen så har hon en massa ögon på sig, det är minst 3-4 stycken hemma på gården.

x-cuse accepted ;)

Vet ju själv hur grinig man blir av att inte sova. Har kollat min vid 10, 12, 03 och 5.45 senaste veckan o med heltidsjobb utöver det så blir man rätt knepig efter ett tag. Nu tror jag inte det är dags riktigt än eftersom jag märkte så tydligt när det var på G förra året men det är svårt att inte gå upp och ut ändå.

Den här damen inväntar absolut tiden då jag försvinner ur hagen.
Likadant har det varit med en kompis häst som man oxå alltid hittade med en torr fölunge när man kom ut en knapp timma senare :grin: Hon måste alltså ha väntat precis till man gick in o sen fölat. Så trots att vi aldrig gick in o störde utan smög fram till fönstret och tittade in (nattbelysning i stallet så man såg bra in) så stod hon lugnt utan att röra en min vid 2 när jag var ute o studerade henne (brukar stå 5-10 min för att se om det händer ngt) och vid 3 var det en torr o fin fölis där.

Vet inte hur dessa smygston reagerar om man sover i stallet, förr eller senare måste de ju ändå föla.

Vet inte hur dessa smygston reagerar om man sover i stallet, förr eller senare måste de ju ändå föla.

För ett antal år sedan hade jag ett sto, som jag sov i stallet hos. Hon gick 3 veckor över tiden, så det blev ganska många vaknätter, eftersom hon fick alla tecken på fölning redan vid den tidpunkten hon skulle ha fölat.

En morgon när jag hade släppt ut henne vid 10.00 (det var i början av april och fortfarande kallt ute) så höll jag på att mocka i stallet men fick en känsla av att jag skulle gå ut och kolla till henne i hagen. Klockan var då 10.15. Äh, dumheter, tänkte jag, jag har ju precis släppt ut henne, det är lika bra att mocka klart den här boxen. Så det gjorde jag, det tog ca 10 min, och sen gick jag ut för att kolla henne. Ja, då låg det redan en fölunge där. Så antagligen hade hon knipit ihop hela natten för att sedan föla så fort hon kom ut i hagen.

Ja nog allt kan stona knipa några timmar om de vill :D
Det är det här som är det fina med övervakningskamera. Stona vet inte att man är på plats och man kan ligga kvar i sköna sängen/soffan och vakna var 30 min och slänga en blick i kameran och gå ut när man ser att vattnet gått och stoet ligger ner:p
Har inte bestämt mig ännu om Ida ska få föla i hagen med el utan flock el om jag ska stalla upp henne igen när det blir dags för henne. Hon har fölat ute tidigare och då var jag på plats. Hon fölar om 3 v och då är det ljust ute dygnet runt.

Jag har alltid som tecken när det börjar att bli väldigt nära fölning, det är om du ställer dig bakom stoet, bägge bakbenen skall stå lika, kan du se formen av en trekant av juvret, då är hon helt utfylld.
Det stämmer inte på alla ston, men är en bra riktlinje.

Gå aldrig in i stallet, när du vakar på stoet, utan ha en nattlampa tänd, och kika igenom fönstret, så stör du henne inte.

Fast att de är helt utfyllda till en trekant kan de vara i veckor innan.

Gå aldrig in i stallet, när du vakar på stoet, utan ha en nattlampa tänd, och kika igenom fönstret, så stör du henne inte.

Jo då. Märra vet mycket väl att man är där.

Har faktist testat dom.

Har fölkamera i boxen.

Den fölboxen som är längst bort från min ytterdörr finns 95 meter ifrån.

Jag har mottagaren i handen då jag står i köket och ser märren i den.
Då jag öppnar ytterdörren till huset så lyfter hon huvudet och lyssnar.

Så alla märrar är mycket väl medvetna om att man finns i eller strax omkring stallet.
Deras hörsel är helt otrolig då dom skall föla :D

AM

Tycker att de är mkt observanta alltid märrarna.

Jag har 10 m mellan mitt kök och den boxen som äldsta stoet står i. Kan vandra omkring här inne länge och väl på kvällarna innan jag går ut och nattar dem men det är som att hon vet när jag tittar på henne för om hon anser sig vara hungrig=jag är för sen (växlar på 2 timmar helg/vardag) så mullrar hon åt mig när jag är i köket även när man tassar tyst för att ungarna sover :laugh:

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
34 002
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 702
Senast: Rosett
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 855
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Appar
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur