När kommer fölet egentligen???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akleja1
  • Startdatum Startdatum
Sv: När kommer fölet egentligen???

de enda rovdjur som finns där jag bor är rävar och de är lite för små för att rå på ett föl även om de är grymma på att knipa lammen...

Det var ju intressant att det där med dagtida fölningar faktiskt var ungefär som jag misstänkte dvs att betydligt fler förväntade sig fölning under natten och därför lämnade hästarna under dagtid utan större tillsyn.

Nu har jag turen att ha grannar som är hemma dagtid så de håller koll åtminstone ett par gånger under dagen medan jag är borta. För mig som bara har ett föl vartannat/vart tredje år är det inte möjligt att anpassa allt efter det sto som ska föla (även om jag naturligtvis håller henne under uppsikt när det närmar sig).

Senast gick hon 3 veckor över tiden och såg inte ett dugg mer färdig ut den dag hon fölade i förhållande till 3 v tidigare. Eftersom jag även har 3 relativt små barn finns det också annat som faktiskt går före hästarna för de är inte mina barn.

Senast gick hon 3 veckor över tiden och såg inte ett dugg mer färdig ut den dag hon fölade i förhållande till 3 v tidigare. Eftersom jag även har 3 relativt små barn finns det också annat som faktiskt går före hästarna för de är inte mina barn.

Kanske att du är en av dom som då kanske skall vänta med att föda upp hästar tills du har tid och möjlighet att ta hand om fölvak etc på bästa sätt?

jag måste få göra en jämförelse. Har någon sett en älg eller rådjur ute i naturen som dött pga ungen legat fel ?

Ursäkta... men det va det dummaste jag har hört på länge. Hur många sådanna födslar får man överhuvud taget se??? Jag har varit med mina ston vid varje förlossning, men aldrig sett en älg eller ett rådjur föda.... Och då bor jag verkligen mitt i skogen! Jag undrar snarare hur många av deras födslar är det som går snett egentligen?? Hur många blir av med sin nyfödda av ett rovdjur??
Nä här övervakas alla havande i god tid och de fölar inne.
Har nämligen varit med om någon som lagt sig fast i hagen... hur stor plats det änn må vara!

Jag älskar mitt sto också men jag känner henne väl och kan inte föreställa mig att hon skulle föla dagtid.

Känner? Herregud, dom väljer ju inte föltid, plötsligt händer det liksom :idea: Men jag vet att statistiskt sett så är det vanligare på natten, men för det så kan den fortfarande komma på dagtid, fattar inte hur ni tänker? :confused:

Min kompis häst fölade ute i hagen mitt på blanka dagen när ingen var där (dock tittade dom till minst en gång i timmen vad jag förstod.
När dom kom dit så hade det andra stoet i hagen 'snott' fölungen och riktiga mamman brydde sig inte.
Nu fick dom in sto och föl i stallet och mamman tog sig an sin bäbi till slut, men vem vet om hon hade gjort det om det gått flera timmar??

Jo, ston kan till viss del påverka när de fölar.

Jag har varit med alla gånger mitt sto fölat.

Jo, ston kan till viss del påverka när de fölar.

Jag har varit med alla gånger mitt sto fölat.

För det så kan du inte säga säkert. Det kan ingen. Det är därför man fölvakar :idea:

Kompisens föl har också födits på natten, alltid. Förutom den här enstaka. Allt går inte enligt statistik.

Fast jag anser att det är en sak om man föder upp flera hästar varje år och har det som inkomstkälla. För min del har det under 10 års tid rört sig om 4 föl.

Fel kan det alltid gå och det är inte alltid det går bra bara för att vi är med och stänger in dem i utrymmen som är mindre än vad de skulle behöva.
Har varit med om grannens sto som flera gånger la rumpan mot väggen i en för henne gigantisk box och vi fick köra upp en mkt medtagen märr (vi blev tvungna att dra ut fölungen) för att hon helt enkelt inte kunde föla så.

Naturligtvis är det enklare att vaka över dem inne men risken för att de ska lägga sig dumt är mindre om de går ute (om de går i bra hagar).

Och naturligtvis ska man kolla till dem så ofta det går men det står faktiskt ingenstans i djurskyddslagen/förordningen att man måste ha dem under ständig uppsikt. Jag vill så klart inte mista mina hästar men jag anser att de ska gå i hagen året om och i naturhagar vilket gör att de faktiskt ibland lyckas skada sig ordentligt där också. Precis som med barn kan man inte övervaka djur i varje ögonblick utan en viss frihet måste de ha och det kan alltid innebära att det går åt skogen men det är en risk man jag anser att jag får ta.

Känner? Herregud, dom väljer ju inte föltid, plötsligt händer det liksom :idea: Men jag vet att statistiskt sett så är det vanligare på natten, men för det så kan den fortfarande komma på dagtid, fattar inte hur ni tänker? :confused:

Jodå, stona kan visst hålla inne med fölet några timmar hit o dit tills det passar dem att föla. Jag har haft ston som aldrig fölat dagtid, ston som inte vill föla utomhus och knipit tills vi tagit in dem samt ston som bara fölat dagtid.

Många ston vill föla i flocken medan andra ston inte vill vara i flocken.
Efter ett par fölningar så känner man ofta sitt sto och vet vilka tecken man ska gå efter. Mitt ena sto ska snart få sitt 7e föl och jag brukar i snitt vaka 1 natt på henne och har hitills bara missat 1 fölning med någon minut (första fölningen) så visst kan man känna sitt sto väl. Jag har en 10 årig almanacka där jag skriver upp alla tecken som mina ston visar inför en fölning. Mkt bra för de som ska ta flera föl på sina ston, här skriver jag även upp deras brunster o dyl.

Senast ändrad:

Jag tycker iaf att man ska vaka även på dagen, inte lämna ensam i timmar i sträck. Saker kan hända även om det gått problemfritt flera gånger.

Jag tycker iaf att man ska vaka även på dagen, inte lämna ensam i timmar i sträck. Saker kan hända även om det gått problemfritt flera gånger.

Fast ingen här har väl skrivit att de lämnar stoet ensamt dagtid utan alla har skrivit att just de åker hem o sover medan det finns andra som rör sig i stallet under dagen. I Görels fall har bla jag rört mig i stallet dagtid och tittat till hennes sto medan Görel sovit.

Dagtid i mitt stall finns stallägaren alltid hemma och sen är ungarna på plats efter skoltid. De om några är vana vid fölningar. De har nog trots sin unga ålder varit med om fler fölningar än många här :D

ja, jag kanske är för nojig.
Vågade ju inte ens betäcka mitt egna sto för rädslan att det skulle gå snett.

Ångrade mig sen när hon fick vandra vidare alldeles för tidigt pga andra orsaker :cry: Hade velat haft en bebis efter henne.

Sen har vi väl trillat lite utanför trådens ämne på sätt och vis, ts lämnar ju stoet i timmar i sträck, dag som natt, och det är vi ju alla överrens om att det är vansinnigt tror jag.
Men hon verkar ha lämnat tråden.

Om du läser på ordentligt kan du lära dig hur dräktiga ston fungerar.

Jag har som sagt aldrig lämnat mitt dräktiga sto ensam många timmar dagtid, även om jag inte varit där själv har andra tittat på henne. Jag har vakat många nätter och undrar om jag har bukerekord från första ungen då jag vakade i 28 nätter.

Känner man sin häst vet man vad man ska titta efter. Welshs ena sto fölade en gång när jag vakade och eftersom jag fått veta vilken tecken jag ska titta efter förstod jag att det var på gång trots att hon stod upp i boxen och såg sur ut;) Tio minuter senare var ungen ute!

Vad jag menar är såna katastrofhistorier där både mamman och kid/kalv går år. Nog borde väl någon ha sett spår av det. Självklart menar jag inte att människorna skulle ha varit med vid själva födseln.

om ett rådjur/älg dör i skogen finns det snart en del rovdjur som tar sig an kadavret, inte ofta du ser ett dött rådjur/älg över huvudtaget i skogen

lånar en knapp.

Mitt sto har fölat tre gånger mellan 12 och 1 på natten. Så fick hon vaxproppar och jag var hemma, tittade till henne minst en gång i timmen men trodde inte hon skulle föda medan det var ljust. Så jag skulle gå in och äta innan jag tog in hästarna för natten. Men när jag kom ut igen var allt klart och fölungen stod på benen.

Angående vildsvin så är det ena otäcka rovdjur och de flesta elstängsel avsett för hästar är för höga så vildsvinen går under trådarna. Jag har efter att fått flera hagar förstörda satt upp en extra tråd och sedan dess har vildsvinen inte varit i hagarna. Rekommendationen för vildsvinsstängsel är att man har en tråd på 25 cm och en 50 cm över marken, i mitt fall sitter en på mellan 25 och 30 cm och nästa 60 cm över marken.

Vildsvin har ett fantastiskt luktsinne och är ganska blodtörstiga. Häromkring har de tagit en nyfödd kalv och flera lamm.

Nej, det är just det som jag undrade över ifalla tt någon nånsin hört talas om eller sett. Men rent teoretiskt så BORDE det ju kunna hända.

KL

Jag håller på att fölvaka. Tänkte bara fråga om nån här har kollat mjölken inför fölningen. Kalken ska tydligen "släppa" 12-48 timmar innan fölningen.

Mitt sto har alla tecken på att hon ska föla förutom att mjölken fortfarande är genomskinlig och hon har inte fått vaxproppar (detta dygn har hon gått 330 dagar).

I det stall min häst står fölade ett sto när hon hade helt genomskinlig svagt gulfärgad mjölk. Även efter fölningen så var mjölken till att börja med genomskinlig enligt ägaren. Så man kan inte gå på det tecknet heller :crazy:

Vaxproppar är det inte alla som får. Mitt sto hade inga vaxproppar kl 01.00 på natten och kl 03.00 fölade hon.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
34 002
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 702
Senast: Rosett
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 855
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka