När kommer fölet egentligen???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akleja1
  • Startdatum Startdatum
Sv: När kommer fölet egentligen???

Fast då hade du kunnat skriva detta redan i inlägg 14 så alla här hade förstått vad som igentligen krävs för att märra ska kunna föla ute på ett säkert sätt.

Min tolkning av fjortonde inlägget var ungefär att det är helt ok för alla att ha märrarna ute bara man har koll.

Min invändning var just...hur bra koll har man i mörkret?

Och min andra fundering nu..hur många har den utrustningen du har för att ha dom fölandes ute?

Fast vi skulle inte ha dom ute i alla fall för fölning i och för sig..

AM

Ja det är nog inte många som har det kanske... Det har sina fördelar att vara sambo med en snickare, vars pappa har jobbat som snickare och nu jobbar som stensättare...

Men igentligen är det nog väldigt många som är alldeles för oförberedda när fölet kommer, säkerligen inte jag heller till 100%. Jag är ju som du säkert vet, väldigt ny på detta med avel.

Dock vill jag påpeka att det är väldigt sällan som folk har bra belysning i stall, eller för den delen varmvatten...

Men jag skulle ha hästen inne alla gånger faktiskt.

Så här års tycker jag trots allt att fölning ute är bäst ur hygiensynpunkt. Visst är övervakningen knepigare, men får övervaka manuellt, vilket iofs är betydligt mer krävande och kamera är i princip uteslutet.

Risken att märra lägger sig i staketet är betydligt mindre än att hon lägger sig i boxväggen.

En trasslig fölning är jobbig oavsett vart den sker, det är nog lättare inomhus, och ändå tror jag att risken ändå är mindre utomhus.

jag måste få göra en jämförelse. Har någon sett en älg eller rådjur ute i naturen som dött pga ungen legat fel ?
jag tror faktiskt att märra har större chanser att "korrigera" ett felläge själv om hon har utrymme att rulla, springa, krumbukta omkring innan ungen kommer ut.

jag har inte till närmelsevis varit med om ett stort antal fölningar, men i runda slängar har det varit kanske 25 totalt och varit med om ett enda simpelt felläge (nosen kom inte först utan pannan, det var lätt att rätta) och det är en av 4 ungar som fötts inne. Övriga har fötts ute. Av ute fölningarna har det varit en enda komplicerad, där märren behövde draghjälp.

Senast ändrad:

Och jag håller med Nafayette! Våra fölningar sker alltid inomhus oavsett vilken månad på året pga den bästa övervakningen och att snabbt kunna ingripa med behandlingar om så behövs1

Det är inget stort problem ur Hygieniskt perspektiv för oss...;)

Det hygieniska perspektivet tycker jag är en detalj i det stora hela - sällan livsavgörande i alla fall. Jag hade senast förra helgen en fölning som troligtvis hade slutat illa om jag inte hade varit inomhus och haft riktigt bra belysning och sett hur saker och ting låg till. En "red bag delivery" där fölets hovar visserligen trängt igenom moderkakan men ändå gjorde det knöligt för fölet att vrida sig på rätt sätt så hovarna tryckte upp i tjocktarmen vid varje sammandragning istället för mot utgången. Hur lätt hade det varit att se och hjälpa till utomhus i mörker?

Blir ärligt talat helt mörkrädd när jag ser hur många som hänvisar till naturens gång när det gäller fölningar. Det kan vara så små marginaler som är skillnad mellan liv och död så jag har svårt att förstå hur man vågar riskera en sådan sak.

Nix, det är inte kolsvart kl. 1 på natten ens hos mig som bor en bra bit söder om dig. Inte heller kl. 2 eller 3 på natten. Det hela beror på om man är van vid att vistas ute nattetid och utan någon som helst belysning normalt sett. Skumt är det men det finns numera även fantastiska pannlampor som veterinärer använder till andra skumma saker (att kika hästarna med i munnen exv). Och dessutom kan man använda sina öron och lyssna på stoet ;)
Min går i 1 ha stor hage med stengärsdgård runt stora delar och hon har hittills inte valt platser vid kanten av hagen att föla vid utan mitten av hagen.

Jag låter av princip min föla ute eftersom hon vandrar nått så djäv..skt innan hon fölar och inte kan göra det bra i en box.
Vet själv hur fruktansvärt instängd jag har känt mig på sjukhus vid mina 2 förlossningar där, har en planerat hemmafödd unge och att kunna gå över ojämna golv, på stora ytor var HELT annat än att vara hänvisad till ett rum lr en korridor.

En annan fundering, min granne som har travare är så lyckligt lottat att en i familjen jobbar hemma. De 3 ston som har fölat hos dem har samtliga valt att börja föla dagtid mitt ute i hagen. Hur många av oss som arbetar är det som har full koll på hästarna då?

Senast ändrad:

Jag vill också att fölen föds inomhus. Förutom ljus och allt man kan ha tillgång i i ett stall vill jag också vara säker på att det inte är skitväder. Sen kan jag inte tänka mig att mitt sto skulle föla på dagen, hon är för reserverad för det. Hennes tre ungar har kommit 00.35, 21.50 och 01.25.

En annan fundering, min granne som har travare är så lyckligt lottat att en i familjen jobbar hemma. De 3 ston som har fölat hos dem har samtliga valt att börja föla dagtid mitt ute i hagen. Hur många av oss som arbetar är det som har full koll på hästarna då?

Men man ser väl till att ta ledigt eller har någon annan som kollar till? Du menar väl inte att man betäcker och sen lämnar stoet ensam i 8 timmars perioder när det närmar sig fölning :confused:

Mina har alltid fölat på natten efter 00 så jag tror inte att det skulle vara så stor risk med fölning dagtid där.

Mina har alltid fölat på natten efter 00 så jag tror inte att det skulle vara så stor risk med fölning dagtid där.

Men så du jobbar dagtid då och låter stoet stå utan uppsikt under arbetsdag för att hon 'brukar' föla nattetid?

Många av oss står inackorderade och då finns det andra hästägare som rör sig i stallet under dagen.

Jag jobbar också heltid dagtid och vakar på nätterna. Har varit med på mitt stos alla tre fölningar.

Ok, men så i praktiken så kan stoet stå oövervakat ett antal timmar dagtid?
Eftersom det kan gå fel så otroligt fort så känns det väldigt främmande för mig, men mina hästar har ju varit som mina bebisar också.

Men så du jobbar dagtid då och låter stoet stå utan uppsikt under arbetsdag för att hon 'brukar' föla nattetid?

Ja i stort sett så. Dock rör det sig andra människor på gården där hästarna bor så det är inte helt oövervakat, men de har alltid fölat på nätterna (vilket jag har för mig är det naturliga?) och då har vi varit i stallet från e.m. till fram på morgonen med kamera på boxen.

Jag älskar mitt sto också men jag känner henne väl och kan inte föreställa mig att hon skulle föla dagtid.

Ok, men så i praktiken så kan stoet stå oövervakat ett antal timmar dagtid?
Eftersom det kan gå fel så otroligt fort så känns det väldigt främmande för mig, men mina hästar har ju varit som mina bebisar också.

När min fick sitt första föl så fölade hon ca kl. 16.30, sedan har hon fölat kl 01 och kl 20. I år har kompisen ston fölat dagtid båda två. Den ena fick sitt 18:e föl, och enligt fd ägare, som även är uppfödare till stoet, så fick hon de 14 första fölen kvälls/nattetid. Hon har fölat mellan 24-05 de tre tidigare fölen hon fått hos kompisen, men i förra veckan fölade hon kl.14.30. I går fölade hennes andra sto kl.12 på dagen. Det stoet fölade runt kl. 20 på kvällen förra året och de tidigare tre fölen har fötts mellan 20-03. Med det vill jag bara säga att när det börjar närma sig så ska man kolla dem extra även dagtid, för de kan föla väldigt olika tid år från år. Dock enligt statistiken så fölar de flesta ston nattetid.

*KL* Knycker närmsta knapp

Hurvida folk vill ha sina ston ute eller inne under fölning anser jag som ett frivilligt val (jag vill dock ha mina inne), men att låta ett sto föla utan uppsikt i 7-8 timmar oavsett ute eller inne är för mig en stor brist i övervakningen som man enl. lag ska ha. Jag har haft ston som fölar flera gånger under natten men som helt plötsligt fått för sig att föla på dagen. Hur som så brukar jag planera min semester efter fölningarna o är det så att jag inte själv kan vaka hela dygnet så tar jag hjälp av någon

En varning i samband med denna diskussion.
Har ni tänkt på en annan sak i samband med fölning ute? Det kan locka till sig rovdjur. Har hört historier om vildsvin som tagit nyfödda kalvar som inte hunnit ur påsen ens och lamm som inte kommit ut ur tackan mer än halvvägs förrän dom är där och drar ut resten. Helt otroligt! Vilka bestar dessa djur är! Jag föredrar definitivt fölningarna inomhus just pga detta. De känner blodslukten på långt håll tydligen...

Vildsvin är väldigt känsliga för el, så har man el tråd med el i så behöver man inte oroa sig där. Och rovdjuren måste vara vääääldigt vågade om de ska ta fölet när man är där, och ofta är man ju inte ensam heller.

Nej det klart är man där och man är fler så kanske dom inte vågar sig fram, tänkte mer på om man inte övervakar stoet tillräckligt så hon är ensam när hon fölar...

Det ser jag inte som ett alternativ i något av fallen överhuvudtaget.

Och om man nu har bestämt sig för att dels gå emot lagen, och dels vara så oansvarig att man låter stoet föla själv så tror jag att det är bättre om den är ute. Då kan den iaf inte lägga sig mot väggen, och den kan vandra och rulla sig precis som den vill.

Det är ju dessutom lättare att få bort kroppen om man är ute om stoet skulle dö.

Men som sagt, det är ju inte ens lagligt att göra så, och det finns inte i min värld att göra något sådant iaf.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
34 002
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 702
Senast: Rosett
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 855
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka