När kommer fölet egentligen???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akleja1
  • Startdatum Startdatum
A

akleja1

Har ett 9 årigt varmblod som skall föla för första gången den 1 juni och för en vecka sen ringde en i stallet och sa att det händer nog i natt så jag åkte ner hela natten men inget har hänt i nu.Hon går på sommarbete med mitt andra sto som är 3 år och hon får extra ensilage + krafft 3 kg + morötter som äts 2 ggr per dag med god aptit.hennes bäckenband är slappt helt och liksom hänger ner bak och vaxproppar hela tiden men det kommer lite oljigt mjölk kan man kalla det men hon blir ur förbannad när jag tar henne bak och klämmer och skulle mjölka ur men det gick ej.Hon blev så förbannad.det sparkas rejält men magen är ingen jätte.Men blev betäckt sista gången den 8 juli och ultraljud är taget så föl finns men när kommer det?Jag har snart tröttnat på att köra fram och tillbaka hela tiden så nu blir det 3 ggr per dag sista kl 22 sen kl 5 sen kl 12 men orkar ej mera nu.Är så trött sover mest hela dagen.Jag veta ttd et är jobbigt för jag har själöv 3 barn och hund som fått valpar men finns det inga speciella säkra tecken på fölning?Jag köpte boken att bli med föl men tycker den inte hjälper så bra.Tips är välkomna

Sv: När kommer fölet egentligen???

Om hon betäcktes sist gången den 8 juli så finns ju helt klart chansen/risken att hon har en vecka kvar tills det kommer.
Håll koll på mjölken och hur mycket hon läcker. Ston kan läcka långt innan fölet kommer och det kan försämra råmjölken så att fölet inte får vad det behöver.

Några säkra tecken finns inte utan det varierar från sto till sto och från gång till gång. Men i år så har alla mina hittills gått över tiden. Den som var mest över hittills var tre veckor över. Dock ser det ut som om nästa som är på G kan komma i rätt tid.

Lite mer som du kan titta på förutom det du redannämnt är om spenarna börja bli större alltså sticker ut mer från juvret. Det brukar vara ett bra tecken på att det närmar sig, samma när mjölken blir vit. Men om du inte får någon mjölk så är det ju svårt att se.

men herregud, hon ska tittats till minst en gång i timmen nu. Pållan har ju vaxisar o då betyder det att fölning är på gång

Jag håller med dig!! :eek:

Att bara kolla hästen tre gånger per dygn?? Det är ju rent åt helsike.
Om hon fölar och något händer (felläge, för stort föl, fölet inte får luft, osv) så räcker det inte att vara där tre gånger om dagen....

TS, tänk om hon fölar klockan tolv på natten och du kommer ut vid fem nästa gång? Då är det FEM TIMMAR hon är ensam vid en ev. komplikation. Har du otur då så har du inget föl kvar klockan fem på morgonen. Eller sto heller, för den delen.
Om man inte har eget stall och kan springa ut varenda timme (min mamma sov på soffan de sista veckorna innan vårat föl föddes, och satte äggklockan på en timme mellan varje koll...) så får man så vackert campa i stallet/bredvid hagen.

Och apropå din förfrågan om ev. hingstköp i en annan tråd- är du verkligen säker på att du ska avla mer? Det är jobbigt att köra till hingst, det är jobbigt att kolla till sitt högdräktiga sto, osv. Kanske bättre att njuta av de två hästar du har, plus fölisen, när den kommer?

Senast ändrad:

Ja,det finns idioter överallt :eek:
Är du medveten om att du enligt LAG är skyldig att övervaka stoet? Och betydligt oftare än så :idea:

Den kvällen mitt sto fölade i år visade hon ingenting. Hon hade vaxproppar och helt släppta bäckenband men vid koll 22, 23 och 24 var hon hur lugn som helst och stod och halvsov. Nästa gång tittade jag 01.15 och då var fölet halvvägs ute.

2008 fick jag vackert campa i grannhagen, satte klockan på en gång i timmen, men sov nästan inget, hörde hur stoet gick omkring. Fick vara med om fölningen och det var nog tur eftersom mamman inte ville ha sitt föl i början, men kom på bättre tankar senare..
Jag hade absolut inte vågat vara så kall att jag bara tittade till 3 ggr/dygn. Har du inte ork att passa mer så är det kanske inte rätt tid i livet att hålla på med avel?
/U

Eftersom du har fullt upp med barn och hundar och inte har tid till stoet så får du dessa råd av mig:

Hon kan föla när som helst. Så ta du och fixa fram någon kunnig som kan övervaka henne på ett bra sätt. Denne bör kanske även få en slant för att den övervakar ditt sto.

Ge denna hjälpreda sen en lista på folk som hon/han kan ringa då stoet visar tecken för fölning ifall det behövs hjälp.
Och med hjälp så menar jag folk som har vana vid fölningar, alternativt kalvningar.

Ta in henne på box för att underlätta vakningen.

AM

Vilka konstruktiva och kloka råd du kom med!
(Jag blir så glad ibland här på Buke :))
/U

Eftersom du har fullt upp med barn och hundar och inte har tid till stoet så får du dessa råd av mig:

Hon kan föla när som helst. Så ta du och fixa fram någon kunnig som kan övervaka henne på ett bra sätt. Denne bör kanske även få en slant för att den övervakar ditt sto.

Ge denna hjälpreda sen en lista på folk som hon/han kan ringa då stoet visar tecken för fölning ifall det behövs hjälp.
Och med hjälp så menar jag folk som har vana vid fölningar, alternativt kalvningar.

Ta in henne på box för att underlätta vakningen.

AM

:bow::bow::bow:

Lagen säger att hästar skall ha tillsyn en gång om dagen och att tex sjuka och hög-dräktiga hästar skall ses till oftare. Det står inget om hur ofta så allt >1 gång om dagen är alltså inom lagens ramar om jag inte missat något.

Sen tycker jag personligen också att man skall titta till dem betydligt oftare än så, helst mer eller mindre konstant. Om jag inte hade möjlighet till detta själv skulle jag ha löst det genom att tex låta stoet föla hos någon annan och betala för det. Om jag inte hade tid till det första eller råd med det andra skulle jag helt enkelt inte bli med föl.

Men sen kan också som jag bli totalt överrumplad 2 veckor för tidigt när man utan att ha sett tecken alls möter en fölunge i boxen på morgonen. :) (Då hade jag inte börjat natt-vaka som jag planerade utan kollade bara till sista gången vid midnatt och sen 6 igen. )

Att ta in på box låter väl inte så kul för stoet, tror ni inte att om hästarna får välja så fölar de ute? VI vill inte föda barn på en äng med några polare en bit bort som står och glor kanske, men det är vi det. :P

Att ta in på box låter väl inte så kul för stoet, tror ni inte att om hästarna får välja så fölar de ute? VI vill inte föda barn på en äng med några polare en bit bort som står och glor kanske, men det är vi det.
Det har mer med möjligheterna att kunna övervaka och ingripa om något snett än vad stoet tycker. Om det är ljust ute och rätt väderförhållanden + att stoen kan vara avskiljt från andra hästar så låter nog de flesta sina ston föla ute. Men på natten när det i alla fall i de södra delarna av landet är mörkt så är inte bra att låta stoet föla ute.

Måste få fråga/spinna vidare på det. Hur törs man egentligen låta dem föla ute?? Är man inte rädd att de lägger sig vid staketet så ungen hamnar utanför??

Så länge man håller koll på dem så gör det väl inget?
Min bebis föddes på min gräsmatta vid 9 på morgonen, rakt in i famnen på hela familjen :love:

Att lämna hästen utan tillsyn att föla däremot, det kan nog gå hur illa som helst oavsett vart hästen befinner sig.

Klockan 9 är det ljust.
Men det är kolsvart vid 1 på natten.

Lite skillnad.

Eller har man mörkerkikare för bevakning?

AM

Lagen säger att hästar skall ha tillsyn en gång om dagen och att tex sjuka och hög-dräktiga hästar skall ses till oftare. Det står inget om hur ofta så allt >1 gång om dagen är alltså inom lagens ramar om jag inte missat något.

Nej, om hästen behöver ses till oftare så ska den ses till oftare - så ofta som behövs för hästens hälsa inte ska äventyras för att det ska vara inom lagen! Dock kan det vara svårt att driva mål om brott mot denna lag i slika fall, men det är en annan sak.

Skulle min häst föla på en sådan tid på året att jag absolut skulle vilja ha henne ute så skulle jag be sambon ta ut nån mörkerkikare :D

Så mörker behöver absolut inte vara något problem! Om inte annat så kan man sätta upp lampor som man tänder när man behöver kolla... och så här års behövs knappt det ;)

Skulle min häst föla på en sådan tid på året att jag absolut skulle vilja ha henne ute så skulle jag be sambon ta ut nån mörkerkikare :D

Så mörker behöver absolut inte vara något problem! Om inte annat så kan man sätta upp lampor som man tänder när man behöver kolla... och så här års behövs knappt det ;)

(mitt i natten vid ett två är det mörkt här i mälardalen. Bor man i Kiruna så är det kanske annat)

Har haft en katastroffölning där båda dog för 14 dagar sedan.

Och jag säger så här:
Vi hade aldrig ens kunnat haft möjligheten att försöka rädda livet på varken sto eller föl ute i en hage klockan halv två på natten.
Den insatsen som två veterinärer gjorde hos oss krävde ordentligt med belysning, varmvatten och annat som enbart finns i stall.
Sätta kanyler, konstgjord andning, hjärtmassage, stoppa tillbaka allt som kom ut på märren m.m.

Så länge fölningar fungerar som dom ska så går det att ha dom ute i mörker med ficklampor möjligtvis.

Men jag har variit med så pass länge och med så pass många fölningar att den varianten inte finns på kartan hos oss.

Man har allt för kort tid på sig, då det trasslar, och den tiden finns inte så att man kan hålla på med belysning och sladdlampor i en hage.

Så tyvärr. Håller inte med dig alls.

AM

Bara för att du inte har tillgång till ordenklig belysning och vägguttag i hagen så betyder inte det att inte jag har det :idea:

Har byggcentral som går att ställa "vart som helst" till den räcker det med skarvsladd och det har vi säkerligen 200 meter av, så inga problem där. I byggcentralen har vi även 3 fas uttag om det skulle behövas.

Så jag håller verkligen inte med dig! Jag kan få precis lika bra belysning i hagen som i stallet. Givetvis skulle inte hästen få gå i stora skogshagen eller liknande, men en mindre hage, utan sly och massor sånt som kan vara ivägen.

Varmvatten drar vi direkt ifrån huset då, ca 2 meter från hagen, och vi har så pass mkt slang att det räcker till den "lilla" hagen.

Sätta kanyler kan man göra lika bra utomhus som "inomhus".
Det enda jag kan tänka mig kan bli problem är om man typ måste hissa upp stoet i fråga av nån anledning, Men det är inte heller alla stall som har takstolar synliga som klarar en sådan belastning.

Så åter igen, allt handlar om vad man har för grejjer, hur förberedd man är. Och det gäller oavsett om man är inne i stallet eller i en hage!
Och sedan är det väl en rejäl skillnad om hagen ligger en bit från stallet, eller som mitt, angränsar till stallet.

Allt handlar ju om hur man har det runtikring, och efter det får man anpassa sig.
Jag har själv stoet inne inför fölning, men det är endast pga att det blir enklare för mig, inte för att det skulle vara säkrare för stoet. Som för övrigt ändå valde att föla ute på min gräsmatta :cool:

Jätte tråkigt det som hände ditt sto och föl!

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
34 002
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 702
Senast: Rosett
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 855
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka