När katten är borta dansar råttan på bordet..

Shark

Trådstartare
Ja ungefär så är läget här hemma nu.
Jag har en ganska nyinskaffad valp på 5 månader som är en aktiv korsning med mkt driv.
När jag är hemma så sover hundarna som två klubbade sälar, valpen gör inte inne och sköter sig bra.
MEN när enbart husse är hemma så kommer det stora odjuret fram i valpen.
Det största problemet är att hon gör inne.
Jag går upp vid 05.00, tar ut hundarna och åker sedan till jobbet. Husse ligger kvar i sängen och sover och jag stänger in dom där med honom. När jag kommer hem vid 09.00 igen så har valpen ibland antingen kissat eller bajsat. Idag hade hon kissat i sängen, mys :grin:
Hon har även en gång gnagt sönder typ halva gaveln. Behöver jag tillägga att husse han sover hårdare än ngn människa jag någonsin träffat innan?

Jag tror att detta beror på att husse inte gör något med hundarna. Han tar givetvis ut dom när det behövs om jag inte är hemma. Men jag tror att han behöver skapa ett band till valpen, låter det troligt, eller vad tänker ni om detta?

Sv: När katten är borta dansar råttan på bordet..

Det låter fullkomligt troligt att det beror på det du säger.

Det är samma sak mellan min fyramånadersvalp och min sambo. Han kan inte alls fatta varför det blir sådant hullabaloo när han är ensam med valpen. Dels blir det sådan sensation när han väl gosar med valpen att den då går alldeles upp i spinn. Vidare blir rutinerna ställda på ända vilket gör att det kan råka kissas inne.

Jag har försökt att säga att skälet till att valpen är "jobbig" med honom är för att hon inte riktigt känner honom och att de inte har några gemensamma rutiner och regler. Men jag har inte riktigt fått det att koppla.

Egentligen har jag ett liknande problem med honom och den äldre hunden, 20 månader, som han faktiskt lovade att engagera sig i (men det upphörde redan efter första tillfället på valpkursen). Han kan inte alls förstå varför hon inte lyder honom. "Men har du tränat på det då?" brukar jag fråga. Svaret blir varenda gång att det har han ju förstås inte gjort.

Jag känner så väl igen det där. Vi kan sitta i soffan, sambon ber ngn av dem att gå och lägga sig, hunden bara glor. Han får säga det 5 ggr så kanske den lägger sig. Så undrar han varför den inte lyssnar.
Då frågar jag, har du någonsin belönat när hunden gjort som du ville?
Men nä, poletten trillar aldrig ner för det.
För att en hund ska vara trygg och avslappnad så tror jag stenhårt på att man måste bygga en relation genom närhet och träning.
Frågan är ju bara hur man ska kunna få sambon att förstå och vilja lägga lite energi på dom...
Bävar för hur det ska gå när jag åker till turkiet om 2 veckor och sambon ska ha hand om dom.

Men jag undrar om det inte i nuläget är bättre att stänga ut hundarna från sovrummet när jag jobbar morgonpasset istället. Dom sköter sig ju bättre när dom är helt ensamma än när sambon är hemma :o

Inser att jag har tur som har en sambo som älskar att lägga tid på hundarna, speciellt den yngsta. För oss hette svaret klicker, jag klickade in hunden och sedan har han tränat in varenda trick som finns att träna in med det hunden. Hon snurrar åt ena hållet, andra hållet, spelar död, rullar runt, backar, går benslalom, hoppar över ben, bugar osv. Med mig är hon inte alls lika säker på tricken som med honom:o

Kan ni inte visa dem en freestyle-video och utmana med att de ska lära hunden "snurra" eller nåt?

Min sambo har faktiskt lärt hunden de mesta kommandona och även jobbat en massa på apporteringen med klickern. Om jag fastnar med nåt säger han "men har du testat med klickern?":D

Jag gör alltid det på nätterna för att katterna ska få lite lugn och ro. Min vuxa är inte allt för förtjust i mina buffliga hundar :p

Han visade föga intresse när jag lärde valpen lite trix och ville prova. Blev förvånad men så har han inte så stor koll o sa nej när hon gjorde fel. Då sa jag snällt att neja inte när hon försöker göra rätt. Sen dess har han inte engagerat sig igen :p han har helt enkelt inte intresset att lära sig träna hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 293
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 109
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka