När hunden är för smal

S

samtson

Jag har en labrador. Till skillnad från andra labradorer är han smal. Han är för smal. Han äter mer än "rekomenderat", äter bra. Har inget fel på tänderna, är avmaskad. Jag tycker att han hårar mycket, men sådan är ju rasen. Vad kan vara för fel? Har en allmänpraktiserande vetrinär vi brukar besöka, men borde jag ta honom till klinik?

Det är så konstigt för han är pigg och glad, äter mycket och bra, leker med kompisen, sover bra, är avmaskad och verkar frisk - men är smal.

Förslag på vad jag kan göra?

vad får han för foder? hur är avföringen? är han mager eller bara av en tunn typ? hur gammal? hur ser släktingarna ut?

Han är 4½ år. Han får torrfoder (Friskies Adult i rekomenderad mängd) blandat med "vanlig" mat (Pasta, potatis, ja rester). Hans far är den grova typen medans modern är fasan misil. Han har fast och fin avföring och gör ifrån sig "normalt" mycket och ofta.
Sedan har han liksom lite uppdragen buk - ser ut som en winthund...

du har ingen bild?

friskies är inget bra foder, byt till ett kvalitetsfoder gjort för aktiva hundar. vad är det för fett/proteinhalt i ditt foder? potatis och pasta är inte heller så bra.

jaktlabradorer kan vara ganska smäckra, titta här

Vi har två hundar den ena får rek. mängd foder och är fin i hull. Den andra får precis så mycket han vill för att han är så skran men han blir inget tjockare för det. Han är aktiv leker och härjar hela tiden och äter ganska dåligt på sommaren när det är varmt!
Vi ger dem högaktiv foder fast de inte är högaktiva bara för att vi blev rekomenderade detta för att det skulle höja hullet på den skrane.
Det blir alltid bättre på hösten igen då börjar han äta igen och är fin under vinter halvåret. Men det är jobbigt med alla som säger oh guuud va skran han är!!
Vi sköter också avmaskn. tänder osv med stor noggrannhet!!
Jag känner att jag har gett upp. En del människor är tjockare och endel är tunnare, det måste ju kunna vara så med hundarna också. Och hunden mår inte dåligt han leker och härjar som vanligt (det är bara matte som lider...)!!

Tja, det är nog jag som är fånig... Men precis som det skrevs, alla säger att "Guuuuuud så smaaaal han är" men i ärlighetens namn ser han ut som hunden på bilden.... Man känner revbenen, men man ser dem inte. Vilket foder rekomenderas då till denna hund? Anledningen till att han får rester är att göra torrisarna mer attraktiva. Jag har också en beagle (fint hull, varken fet eller smal) kanske bör han ha ett eget foder. Jag får väl fråga i djur affären.

Kan vara bukspottskörteln. Har själv en hund som inte gick upp i vikt och det visade sig att den var ur funktion. Hunden har då svårt att bryta ner fetter och proteiner.

jag tycker du ska byta till ett bättre foder. Om inte detta hjälper ta honom till vet och kolla så han inte har något fel. Har själv problem med en mager pudel som jag precis gått över till mat för aktiva hundar för att se om han får mer hull. Ska till vet för undersökning om det inte hjälper innan sep. Pudlar är ju inte direkt gjorda för att få mkt hull men min är för mager även i andras ögon. Jag ger nu Royal Canin för aktiva stora raser :angel: det kraftigaste dom har i sitt utbud tror jag minsann.

Hoppas det löser sig för dig!

Har han alltid varit smal? Är han också dåligt musklad? Om han alltid har varit smal och har normal muskelbyggnad behöver du nog inte oroa dig. De flesta hundar mår bättre av att vara riktigt slanka snarare än mulliga (att jämföra din hund med genomsnittslabben är nog tyvärr ingen bra måttstock ;)).

Jag hade själv en Cavalier för 10 år sedan med blåsljud och klaffel. Han blev 13 år gammal trots att blåsljuden funnits där sedan unghundsstadiet. Han var väldigt petig med maten och åt som en kanariefågel så han var precis som du beskriver "man kunde tydligt känna revbenen men inte se dem". Det intressanta är dock att veterinären efter hundens dödsfall misstänkte att det var hans "på gränsen till undervikt" som gjorde att han hade levt så länge trots hjärtfelet.

Men om du ändå är orolig så ta din hund till veterinären för hälsoundersökning (och kanske provtagning). Det skadar aldrig att vara på den säkra sidan :).

Vill du att hunden ska få lite mera hull kan du försöka dig på ett bra vuxenfoder och i det blanda ned 1/2 msk oliv/rapsolja i maten varje dag. Man kan märka jättestor skillnad på foderbyte. Jag har alltid haft problem med lite mullighet på nuvarande hund (vinthund - inte så snyggt jag vet :crazy:). Inga lightfoder har hjälpt. Men så köpte jag ett seniorfoder och hon rasade i vikt. Tyvärr blev hon väldigt tråkig i pälsen av fodret så jag tvingades byta igen (och hon blev rund och go igen :smirk:). Förmodligen tålde inte kroppen det vete som fanns i seniorkäket.

Kanske din hund kan vara behjälpt av ett foderbyte? Finns det någon djurklinik i närheten som även säljer foder? De kan säkert hjälpa dig passa ut ett bra foder till din hund.

Har en blandning schäfer/Golden. Hon hade inte alltid diarre. Utan det var att hon alltid var hungrig som gjorde oss uppmärksamma.

Tack för bra inlägg! Han har HD D och jag har fått rådet att "håll honom smal" för att inte slita på kroppen, och det har jag gjort. Tycker nu plötsligt att han ser lite väl tunn ut (särskilt med alla andras åsikter i nacken), men det kan kanske bero på att man har börjat jämföra hans hull med den andra hunden, och där är det skillnad.... Jag ska byta foder och prova något vettigare, så hoppas jag det löser sig. Det känns lite märkligt att släpa en frisk och pigg hund till vet eftersom han inte verkar sjuk. Men märker jag ingen skillnad kommer vi åka till klinik för provtagning, helt klart.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 774
Senast: Lillefrun
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar