När hästen sätter bråk i system

MiniLi

Trådstartare
Om du har en häst som helt plötsligt blir jobbig att lasta.
Du funderar och kommer fram till varför han gör som han gör. Det har hänt något som hästen reagerade över.
Du lastar flera gånger, hästens beteende förvärras för varje gång. Först trälar han några gånger, sen lite mer, sen kan du locka in honom, nästa gång behövs en lina, därefter två linor osv..
Du är helt säker på att hästen inte är rädd. Han har helt enkelt bestämt sig för att han inte vill.

Hästen ifråga är en sådan häst som testar mycket och utnyttjar när han märker att han fått övertaget.
Om du tex är ute i skogen och rider så kan han stanna för att han tycker en sten är konstig. Om du då vänder kommer du aldrig någonsin få honom att gå förbi den där stenen.
Om du däremot säger till honom på skarpen så är det inga problem.
Ibland räcker det med en vanlig drivning, ibland får man gå på med spö.
Jag uppfattar att vi nu är i samma situation med lastningen.
Det hände en sak, han blev osäker. Märkte att han kunde bråka och nu blir det värre och värre.
Jag har tagit det väldigt lugnt, inte blivit arg. Det har fått ta den tid det tar osv.

Hur skulle du göra?
Fortsätta att lugnt och stillsamt låta honom krångla vid varje lastning. Behöva använda linor, snart kanske inte ens det hjälper.
Eller säger du till på skarpen? Så som man får göra tex ute i naturen om han krånglar.
Jag menar nu inte att jag skulle piska honom våldsamt in i transporten men kanske mer bestämt säga att det här inte är okej.

Vad tycker ni?

Sv: När hästen sätter bråk i system

ge honom ett rapp på baken varje gång han krånglar,så ska du se att han snart kommer lastas utan problem. min tjej försökte också testa om det gick att komma undan, och det tog 2 dagar sen var det inga problem längre. nu lastar hon sig själv! :love:

Ja det var något sånt jag tänkt mig.
Inte misshandla honom (vilket en del säkert kommer få det till iallafall) men säga ífrån bestämt.

Förr vet jag att en del tog hjälp av borsten på en sopkvast, funkar det?

Han har alltid lastat sig själv förut och jag saknar det! Nu måste vi vara flera stycken och krångla vem vet hur länge.. Suck!

Ta linorna på en gång- beröm. sen kommer han att bara behöva se dem....

Inget spö!!!!

det där är svårt hästar är så olika du känner din häst bäst. Men efter denna incident hur många gånger har du lastat? Det kan ju ta lång tid sånt där att komma över flera månader till och med om det är en känslig häst. Hur lång tid tar det innan du får på hästen varje gång du lastar? Antar att du provat med att ha massa gott framme i transporten?

Alltså jag har behövt använda linorna mer och mer.. trots beröm..
Första gånger räckte det med att jag lade en lina bakom rumpan på honom så satte han full fart in. Nu får vi stå med båda linorna ett bra tag innan han ger sig.. :cool:

Jag vet att vissa hästar lär sig att det inte är någon ide att krångla när linorna är på plats, men jag är tveksam till om vi kommer få samma resultat med denna häst..

det där är svårt hästar är så olika du känner din häst bäst. Men efter denna incident hur många gånger har du lastat? Det kan ju ta lång tid sånt där att komma över flera månader till och med om det är en känslig häst. Hur lång tid tar det innan du får på hästen varje gång du lastar? Antar att du provat med att ha massa gott framme i transporten?

Jag har lastat ca 10-15 gånger sedan han började bråka.
Jag är helt övertygad om att han inte är rädd. Jag känner honom så pass väl så att jag märker skillnaden och nu är han bara dum. Han har bestämt sig.
I början tog det kanske 5 minuter innan han gick in, sist tog det typ 20 minuter. Ska åka iväg imorgon igen, kan mycket väl ta ännu längre tid då..
Ja jag har provat med gott i transporten, det funkade en gång. Sen gick inte det längre.

precis,var bestämd och säg till direkt, så lär dom sig snabbt vem som bestämmer. pjåskar man och håller på med linor och annat som inte är lönt så fattar dom att det bara är att fortsätta, för inget hemskt kommer hända. hur otrevligt är det lixom med en lina? inte alls!! sopkvast är jag lite tveksam till, en gammal hästgubbe som jag känner använde den metoden till min första häst,men det känns lite väl mkt tycker jag. ett spö räcker! din häst låter precis som min, hon lastades utan problem när jag fick henne,sen fick hon för sig att hon inte ville gå in, och jag provade med mat och grejer,men det blev bara värre. tillslut sa min mamma till mig att nu får hon skärpa sig,nu måste du visa vem som bestämmer. och det räckte som sagt med 2 dagar,sen lastar hon sig själv :love:

Sätt gränser, lugnt men bestämt. Kvast funkar ofta bra, det blir inte så våldsamt. Givetvis tar du inte till mer våld än nöden kräver, men är hästen inte rädd måste man vara bestämd och visa att det inte finns alternativ. Dalta inte, och var inte orolig för att du måste trappa upp mer och mer. När hästen accepterat vad som gäller kan du troligtvis ta bort allt vad kvastar och linor heter.

Jag har lastat ca 10-15 gånger sedan han började bråka.
Jag är helt övertygad om att han inte är rädd. Jag känner honom så pass väl så att jag märker skillnaden och nu är han bara dum. Han har bestämt sig.
I början tog det kanske 5 minuter innan han gick in, sist tog det typ 20 minuter. Ska åka iväg imorgon igen, kan mycket väl ta ännu längre tid då..
Ja jag har provat med gott i transporten, det funkade en gång. Sen gick inte det längre.

har du lastat utan att åka någonstans? jag tror på uttröttningsmetoden. Lasta på hästen hemma om och om igen ända tills hästen gör det utan att tveka sedan gör du likadant igen nästa dag. Tror inte våld av något slag kommer att hjälpa din häst, kommer förmodligen bara göra det värre. Om hästen inte vill gå på så ska det vara jobbigt backa hästen osv den får inte stå stilla gör det lite jobbigt.

Jag har fått inse att jag har en "linhäst". Han har alltid tjurat utan att vara rädd MEN han tycker säkert det är obehagligt alt. har varit med om något obehagligt i transport. Han står lugnt när vi åker och är inte direkt stressad när man kommer fram heller.
Det är oftast lättare att lasta om jag lastar ofta och åker på roliga saker. Skulle inte få för mig att använda spö på honom, då skulle han knappast närma sig transporten. I början var han "segare" att få in, numera behöver jag bara hänga upp linorna så att han ser dem så går han på. Dock går han i princip aldrig på utan linor, så jag försöker inte ens längre lasta utan att först sätta upp dem. Minst med bråk gör lastandet minst obehagligt och därmed går det aningen lättare gången därpå etc.

Jo det provade jag ganska tidigt efter att han börjat bråka.
Tyvärr har jag inte tillgång till dragbil eller transport när som helst så jag har svårt att träna med honom typ varje dag..

Det som får mig att vilja säga ifrån ordentligt är ju att det blir värre. Trots att vi lastar regelbundet och varje gång får honom att gå in.

:bow:
En sak till. Den som leder får inte dra eller bli arg/ frustrerad.

Okej, men känner du igen det här med att det blir värre och värre?

genom att backa hästen gör du det ju bara värre,den ska tänka framåt,aldrig bakåt! hästen behöver lära sig vem som bestämmer! får den ett rapp på baken så kommer det fatta snabbt vad det är som gäller. det är allt detta daltande med hästarna som gör att folk har svårlastade hästar.

Har du provåkt?
Det kan vara ngt i släpet som inte är som det ska. Bula på däcket mm mm.

Ta 2 linor- på en gång!

:bow:
En sak till. Den som leder får inte dra eller bli arg/ frustrerad.

Vi försöker hela tiden se till att han är framför. Men han vill gärna stanna/backa..

I det här fallet menar jag inte att den som leder ska ha spö. Jag menar att den som står bakom driver honom fram med ec spö eller en kvast.

Jo det provade jag ganska tidigt efter att han börjat bråka.
Tyvärr har jag inte tillgång till dragbil eller transport när som helst så jag har svårt att träna med honom typ varje dag..

Det som får mig att vilja säga ifrån ordentligt är ju att det blir värre. Trots att vi lastar regelbundet och varje gång får honom att gå in.

Kan du inte låna släp bara över helgen och träna? Men när du har lastat på och av flera gånger i rad får du han någon gång att gå in utan att bråka?

Nej jga har inte provåkt.. Men vi har kört i olika släp och det är ingen skillnad.

Ja numera kör jag två linor direkt. Men det blir ändå värre..

Ha aldrig spö!
Det blir bara värre.

Linor!
Led honom på samma sätt som i alla andra fall.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar