När hästen lyfter av tråden...

Kaktusflickan

Trådstartare
Har nu fått ett riktigt stort problem. Min häst har kommit på att man kan ta tag i plasthandtagen på grinden till hagen och gå ut :crazy: jag vet inte vad jag ska göra, han spränger ju inte staketet så vet inte om det skulle hjälpa med mer ström heller, det är en vanlig hage med två eltrådar och vanliga plasthandtag på grinden, dessa har han nu lärt sig att det inte är nån ström i, så idag gick han ut, två ggr. Det här är inte alls kul eftersom vi har pendeltåg på ena sidan av sidan av stallet och motorväg och landsväg på andra sidan, visserligen inte precis intill men bara några minuter därifrån. Har tidigare förlorat hästar som har blivit överkörda av tåget och det är absolut inget jag vill vara med om igen. Så snälla, snälla kom med alla tips ni har!! Jag behöver verkligen hjälp då jag vill att han ska kunna gå ute i sin hage varje dag utan att man ska behöva oroa sig! :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: När hästen lyfter av tråden...

Min gör likadant. Så nu har jag lindat tråd på handtaget med ström i. Och gett han en gammal hink å leka med, han tycker den är roligare än hästen han går med!?
Jag provde även att sätta dit "Slanor", många har redan det på sina hagar. Men han kom jäklar på hur man skulle kunna öppna dom med så det tog bara lite längre tid.

Spänn grind tråden så mycket att du knapt själv kan öppna så borde det ju bli lite svårare.

Lycka till :)

ok, ja det kanske kan vara en idé att linda tråd på handtaget... men, får man inte ström i sig då när man öppnar? :p vad menar du med slanor? liksom vad är det för nåt? :)

:rofl: Wellcome too the party :banana:
Min göra lika dan, undra om dom är släkt?
Hon hade en pojk som kunde oppna en kassa skåp, (Hudini, släng dig i väggen)
Jag görde en roset av överblivenda tråd så att hon inte komma åt handtaget så lätt utan att få sig en sturt, och sen har jag Hot Wire från ägragatet direkt till handtags fästet.
Nu har hon hållet sig inna.
Vissa häster är smart,
You just have too out smart them ;)
Az

Min häste gjorde likadant med våra egentligen urkassa, slaka staket. :crazy:

Lösningen blev att spänna upp den övre grindtråden så att den är riktigt stram, nästan svår att stänga, samt att byta till ett handtag med en riktig krok istället för den där som bara är lätt rundad i 90 grader.

Mer sånhär ---> än sånhär ---), om du fattar? ;)

jag skulle nog börja med att böja till krokarna på handtagen så de är rejält böjda, och tajta.. gärna mer än ett varv om möjlighet finns (elastisk lina eller fjäder i handtaget)

annars, hur lättillgänglig är avstängning av ström/el? isf skulle du kunna skippa handtaget helt och använda en karbinhake eller dyl som lås för linorna.

fast samtidigt så vill man ju ha det lättillgängligt.. jag antar att det sitter precis bredvid en stolpe.. isf skulle man ju kunna skruva en träskiva som gör att hästarna inte kommer åt att bita tag i handtagen..

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en häst som började med detta, det löstes dock snabbt genom att jag geggade på NoBite på handtaget.

slå i en stolp någon meter utanför grinden, sen ett grisöra i din vanliga grindstolpe och gå via den, så handtaget fäster i stolpen utanför :idea:

Fundera på hur du kan görahagen roligare, så din häst slipper ägna sig åt att hitta på dumheter för att komma ut.

Fundera på hur du kan görahagen roligare, så din häst slipper ägna sig åt att hitta på dumheter för att komma ut.

fast det där är inte helt "sant".
Våra hästar i stallet går alla med en kompis, de har stor rundbal halm i hagen.
Ändå ger de sig på varenda :devil: stolpe i hela hagen.

Alla har väl uträknade foderstader och motioneras. whyyyyy stolparna lixom :mad:

Just för tillfället ett litet problem då fölstoet går med sitt föl + 2åringen (hennes oxå) + en ponny. De går i stora.
Så de andra 4 (2+2) har 2 mindre hagar. Den ena platt den andra som en mini-skog + lite platt.

När jag hade henne i annat stall så fällde vi träd och släpade in i hagen, men lik förbannat var stolparna roligare :mad:
Testade olika sorters träd.

Problem för MIG är att min häst är krubbitare och jag vill helst inte ha henne i skogs-hagen för då står hon maniskt hela dagen och bara krubbiter (hon blir som ett rumänskt barnhemsbarn som bara vaggar fram och tillbaka typ... struntar i mat, kompisar osv, så nu måste hon ha på remmen).
Nu när hon har remmen ute också, då gnager hon bara (vilket är ok).

Har också haft en sån och jag löste det med att ha handtagen omlott..alltså krókar i varsin stolpe i" ledet"...då har du band över handtaget på båda sidor om du förstår....

Det funkade inte på min häst... Han ville gå med de andra hästarna antagligen. Han gick med två hästar till i en hage på 1-2 hektar med hälften åker och hälften gammalt "kalhygge" med buskar, träd, stubbar och annat kul. Nu går han i en annan hage snarlik den första fast med mer nivåskillnader samt ytterligare en häst. Sedan dess har han inte försökt ta loss handtagen.

På hage nr 1 tog vi bort handtagen och hade bara eltråd som vi knöt. Min mamma såg honom få en rejäl stöt, men han försökte då och då efter det ändå. Nu måste man använda båda händerna för att få upp översta tråden i nuvarande hagen, så även om han ville skulle han inte få upp den.

Jag tror inte min häst var uttråkad utan snarare hade han andra preferenser och ville ha annat sällskap i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar