När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

marshall

Trådstartare
Luddig rubrik kanske men jag kommer inte på något bättre och författare kommer jag aldrig bli, men hästar har jag och vill göra det så bra som möjligt för mina hästar och våra liv tillsammans:

Jag har funderat en del över de olika metoder att få hästar att gör som man vill på sen jag har träffat en kvinna som säger sig aldrig tvinga sina hästar, hon menar på det att hästar inte bråkar/ krånglar/istadiga -whatever- om ledarskap med människor utan hästar gör så för att de inte förstår, för att de är rädda eller har ont etc.
Tex en häst som inte vill gå vidare på stigen utan vänder och vill hem då använder hon sig av ledövningar med gobitar och longeringslina, tar av bett och leder hästen kring problemet-visar vad den ska göra men ger viss chans att fly/ hoppa undan för att sen börja om på ruta ett om så behövs.
Det gjorde mig funderam över mitt liv med hästar och undrar om det verkligen fungerar i alla situationer, enligt henne så fungerar det-obs att hon inte lär ut eller demonstrerar för andra utan det är bara vad hon själv gör och alltid har gjort för det känns rätt för henne.

När jag började med hästar så var det strikt att hästen måste veta vem som bestämmer annars tar den över, punkt.

Sen blev horsemanship "inne" jag har inte varit så inne på det och vet därför inte så mycket om vad det är och hur det går till, men tycker igentligen inte det ser ut att vara någon större skillnad mot att vara "ledaren som bestämmer".


Jag har travhästar och har alltid hållit på med trav och här säger man lik väl som jag har hört av ryttare på elit nivå uttala sig om att man inte "kan tvinga en häst till trav/hoppa/dressyr om den inte vill".
Men kan man då "tvinga en häst att ge med sig" att gå vidare på stigen då om den absolut inte vill då? I så fall vad är skillnaden mot att inte tvinga den i sporten?

Vad anser ni om att tvinga en häst? Om spö använding i såna lägen när hästen inte vill?

Jag är mycket nyfiken över hur och vad för metoder ni tycker är acceptabla och vad är INTE okej? Nu tog jag bara det där med att inte vilja gå vidare på vägen som ett exempel eftersom det är ett vanligt "problem" som är klassikt att höra om och de flesta har väl varit med om det någon gång, men det kan ju gälla vilket problem som helst, hur gör ni när ni får ett problem med hästen, får den "vinna" någon gång?

Jag tror inte att hästar försöker ta över genom att krångla eller vara agressiva, jag använder aldrig spö och jag rycker och sliter aldrig i hästarna men jag försöker alltid få dom att göra det jag vill. Och alltid fått det att fungera till slut. Är det att tvinga mina hästar? skulle jag ha tvingat dom om det var en travtävling och jag fått den ut på banan och den gjort ett bra lopp trots total vägran innan tycker ni?

Bara en fundering och jag hoppas ingen tar illa upp, och kanske jag får lära mig något nytt knep :banana:.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Vet inte vad som är rätt eller fel, men kan skriva vad jag själv tror.

Har ett kallblod som började vägra att gå från stalllplan och sen även med sällskap. Hon tvärstannade och när jag försökte få fram henne backade hon eller snurrade eller bara stod helt stilla. Kunde oxå tvärvända när man minst anade det. Och gick raskt hemåt. Detta pågick mer eller indre i 2 år :o

Problemet var att jag var osäker från början och sen blev jag rädd. Jag tror att hon kände det och därför tog hon hem oss för säkerhets skull. För om jag är rädd så kan hon inte lita på att jag kan hantera situationer och lämnar då över allt på henne, vilket hon inte ville. Hon ville att jag skulle ta över och visa att jag var att lita på.

Fick sen lite råd och började igen i våras. Visade att jag inte gav mej utan nu går vi framåt. Helt plötsligt släppte det och min rädsla försvann till 99 %. Sen kunde vi rida upp i skogen och ut på åkern 6 dagar i veckan utan minsta problem för hon vet att jag tar tag i det och inte lämnar över ansvaret på henne. Första turerna testade hon lite men så fort jag visade att nu går vi utan att tveka så gick hon, och frustade :)

Jag använder inte spö, men i början när hon inte ville gå så kunde jag dutta med tyglen på rumpan lätt, har westerntyglar, och då gick hon direkt. Inte för att det gjorde ont, men för att jag markerade att Kom igen nu!

Hon behövde bara känna att jag är att lita på, och att jag inte lämnar över ansvaret på henne om nåt oväntat händer.
Så här upplever jag det iaf :)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Min åsikt är att om man inte kan få hästen att göra som man vill utan tvång så gör man fel.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag är emot all form av spö utom om det gäller att skydda mig mot en aggressiv häst. Nu är ju all hästhantering en form av "tvång". Det är nog knappast någon som får ett svar på vad hästen vill göra om man skulle fråga. :) Min egen hade gärna varit fri och sprungit över ängarna (utan staket naturligtvis! :) ) och ätit dagarna i ända om hon hade fått. Jag tror att det handlar om att göra det roligt för hästen med. En häst som är avlad för en viss sak, ex. trav, gillar ju oftast att springa. Gör den inte det så blir det ingen stjärna. Det är min övertygelse.

Ibland råkar man ju ut för att hästen vill en sak och jag vill en annan. Det känns lite ofrånkomligt. Inom min sport ställer vi en "fråga" till hästen och hoppas att den ska svara korrekt. Gör den inte det så säger jag till lite hårdare. Min är en tävlingshäst så det finns inte en massa utrymme till att den ska få göra som jag vill när vi rider och tränar på banan. Däremot får den vara mycket "friare" vid all ridning ute. Då får hon titta sig runt och även reagera lätt på saker. Jag tillåter inte att hon får vända hem (vilket hon aldrig skulle komma på tanken att göra. Det är hon alldeles för väluppfostrad för.) däremot kan hon stanna till och titta men då brukar jag bara lugnt mana på henne igen och stanna lite längre fram så kan hon få titta där. Det känns som att hon är absolut tryggast om jag tar kommandot och hon får följa. Hon är lite nervig så hon behöver någon som leder. Måste hon sköta den biten så märker jag hur dåligt hon mår och hon söker mitt stöd och det är som om hon säger "Ta över! Jag vet inte vad jag ska göra!!" Så fort jag visar vägen så är det lugnt. Jag tillåter inte heller att hon "steppar runt" i stallgången och liknande. Av säkerhetsskäl helt enkelt. Det är stora djur och jag tillbringar kanske ett par timmar med henne varje dag. Då vill jag att hon uppför sig som jag vill. Resterande 22 eller något så är hon ju i princip rätt fri att göra vad hon vill. :)

Kanske inte så mycket svar på din fråga egentligen, men det är såhär jag sköter min häst och hon är väldigt lugn och harmonisk. Och en del håller säkert med mig och andra tycker att jag gör helt fel. Så som det brukar se ut när man frågar hästfolk. ;-)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag har travhästar och har alltid hållit på med trav och här säger man lik väl som jag har hört av ryttare på elit nivå uttala sig om att man inte "kan tvinga en häst till trav/hoppa/dressyr om den inte vill".
Men kan man då "tvinga en häst att ge med sig" att gå vidare på stigen då om den absolut inte vill då? I så fall vad är skillnaden mot att inte tvinga den i sporten?

Det där med att man inte kan tvinga dem inom sporten, det handlar ju om att man inte kan tvinga dem att göra sitt yttersta, sitt allra bästa, eftersom att sitt allra bästa KAN man bara göra om man är helt och fullt med på det själv.
Men en bra häst kan man säkert tvinga till mer prestation är vad en medelmåttig kan utföra, oavsett hur mycket den själv vill. Sådär generellt.

Man kan tvinga en häst att ge med sig också, man kan krångla med dem så att de går in i sig själva och accepterar behandlingen. Inlärd hjälplöshet tror jag det kallas?

Det din bekant pratar om tror jag också på, om jag tar mig lite tid att förklara för hästen vad jag vill, att det inte är farligt, att den kan lita på mig, då kommer den lära sig något, och kanske inte bli rädd igen för samma sak.
Men om hästen är rädd och jag tvingar den förbi, så har den ingen chans att lära sig något bra av upplevelsen, eftersom de(man) inte kan lära in när man är stressad/rädd. De kommer (typ) bara att se det som att det var enbart TUR att de inte blev uppätna av den där busken idag heller..
Jämfört med att de får nosa/titta på busken i lugn och ro, och själv komma fram till att jodå, det är bara en buske, om matte hade rätt som sa att det gick bra att gå här.

Däremot kan man ju behöva tvinga dem lite att stanna kvar, har jag hästen helt lös så lär den ju bara kuta iväg från busken och där kan man ju stå då, till ingen nytta. Har jag hästen i rep så tvingar jag den ju genom att stoppa upp flykten, men sedan är det meningen att jag bara ska be hästen att antingen vänta och titta, eller gå fram och titta. Och att den får den tid den behöver till det.

Jag vill mena att den approachen funkar i alla situationer, om man har möjlighet att ta sig den tiden.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag kan bara svara för min egen häst då det är den jag hanterar dagligen. Jag förstår att många använder sig av att gå fram till "farliga" saker och låta hästen få titta mm. Det fungerar inte alls på min. Hon blir bara hysterisk eftersom hon då fick "rätt" i att saken var farlig eftersom den ska undersökas. Spelar ingen roll hur lugn jag är och hur lång tid hon får på sig. Hon är precis lika rädd nästa gång. Däremot, ignorerar jag det "farliga" så är det som om hon ställer en fråga "är det där farligt?" och jag svarar "nej, nu går vi" så är det precis som om hon tycker att "ok, säger du det så. Då går vi väl då.".
Jag har haft flera hästar tidigare i livet och har använt mig av metoden att gå fram och titta och/eller klappa. För mig innebär att klappa att jag belönar den "dåliga" känslan hos hästen. När hon blir rädd så klappar jag? Det är inte logiskt. För mig. Däremot kan jag klappa eller säga bra när hästen passerat på ett bra sätt och då anser jag att jag belönar den bra känslan "yes! Jag klarade det! Vi är förbi och jag dog inte!".
Vi har en i mitt stall som använder sig av metoden att gå fram och titta och klappa. Den personens häst verkar aldrig bli bättre utan den blir fortfarande rädd för samma saker. Igen och igen. Ryttaren är lugn och sansad så jag tycker det borde bli bättre? Många av oss övriga gör på "mitt" sätt och våra hästar är snabbare förbi sin rädsla.
Det värsta man kan göra, i mina ögon, är att sätta mänskliga känslor hos hästen. Jag gjorde det förr när jag var yngre. Idag när jag är äldre och tydligen har insett (*harkel*) att hästen är en HÄST, så upplever jag att jag når större framgång om jag låter min häst vara häst. Och det sätter än större press på mig. Jag måste försöka vara så rättvis jag kan emot henne och inte utsätta henne för saker som man bara skulle förstå om man var en människa.

Det råder självklart delade meningar i vilka metoder som är bäst etc. För mig är rätt metod den som fungerar på precis den hästen. Just nu gör jag som jag beskrivit ovan. Det är inte alls säkert att nästa häst fungerar på samma sätt och då måste jag ändra mig. :)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag håller med, självklart måste man göra på rätt sätt, inte förstora upp något. Man börjar såklart med "det där är ingen fara, gå du".
Men om hästen då ändå är osäker, då låter jag den ta en paus, samla lite mod, innan jag ber den igen att gå.
Den behöver inte gå fram och titta om den inte gärna vill.

Det är lätt som du säger att man förstorar upp saker så att hästen blir ännu spattigare. Men då tror jag det är fel på utförandet, snarare än metoden.

Sedan handlar det ju om vilket förtroendekapital man har hos hästen, vet jag att han litar på mig så kan jag ju be lite mer enträget.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

& så har vi min häst som SJÄLV vinglar fram med spänd hals och stora näsborrar för att lukta och titta på det farliga :D när det är gjort blir hon inte rädd igen. för någon dag sedan hade stallägaren satt ut två stora svarta soppåsar på gårdsplanen som hon fick syn på när jag skulle sitta upp. hon stod inte still utan ville direkt gå fram och kolla va det var för nåt, inget farligt alltså, då va det bara att gå tillbaka till pallen, hoppa upp och rida förbi dom utan att hon ens titta på dom.
på klubben var där en fladdrande ikea påse som fladdra i vinden, hästen stanna, titta, spände upp sig men på långa tyglar gick hon fram och nosa sen va det inget mer med det.
sen har hon nog aldrig blivit rädd i den bemärkelsen utan mest undrande i och för sig..

för övrigt håller jag helt med Similitude:)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Om hästen inte vill så brukar det betyda att nåt är fel enligt min erfarenhet. Det kan vara allt från smärta, fel utrustning, fel inlärning eller otrygghet/osäkerhet, som alltid så finns det ju undantag också.

En häst i stallet som min syster var medryttare på kastade av sin fodervärd var och varannan gång (dock så lyckades syster rida då hon har hyfsad balans). Red ut tillsammans med syster en gång och studerade hästen och såg direkt att nåt var fel, vi red tillbaka och jag bad henne ta av sadeln (på en häst som slänger av folk, men syster är som tur är inte feg) och prova rida ett varv barbacka. Det var som en helt annan häst! All spänning släppte och den skrittade fram avslappnat och fint och traven var också bra. Tror ni hon som hade hästen blev glad? Nä, inte ett dugg.. Hon hade minsann inte råd med ny sadel osv. för den var minsann utprovad (undra hur många år sen det var?) så hon skickade tillbaka hästen till ägaren. Man hoppas att hon sa till ägaren att de borde kolla efter en ny sadel :crazy:.

Samma sak med shettisen som vi lånade nu över sommaren, den blev rena rodeomaskinen med sadeln som vi fick med men efter mycket letande så hittade vi en sadel som han trivdes med och då försvann de problemen.

Våran häst är rena ängeln både i hantering och ridningen, går fram överallt, lyssnar på en (lite för bra ibland) och känns det inte bra så hoppar man av och går hem för i de flesta fall upptäcker man att det var nåt som inte stämde. Då är man glad att man inte försökte tvinga honom om det visar sig att han verkar ömma nånstans eller att utrustningen råkar sitta fel när man inte riktigt varit helt uppmärksam när man satt på grejjerna :angel:.

Jag tror att ett stort problem med en del hästar som är rädda för saker är ryttaren, det spelar ingen roll hur mycket vissa ryttare försöker för är inte ryttaren lugn så kan man inte lugna en skärrad häst.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Har skummat tråden och mitt svar är: Det är i första hand individuellt i andra hand beroende på situation. Oftast tycker jag dock att uppmuntran och beröm i kombination med tålamod är vinnande men i situationer som är/riskerar att bli farliga för häst och/eller ryttare kan jag bli rejält tuff. Uppstår ju dock, som tur är, inte så ofta.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Samma med mina, de ska FRAM och kolla på allt farligt, sen är det lugnt :p
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag kan se din häst framför mig, Legolaz. :rofl: Det är just det där jag menar. Alla hästar är så olika. Min är alldeles för feg för att våga sig fram till "monstren". Hon stelnar till och strax därpå kommer då "frågan" om jag tycker det är farligt.
Just min häst är ganska ovan vid att ridas ut. Dels tränas hon mycket inför tävling men framförallt så har vi riktigt dåliga ridvägar. Vi har 2. En åt varje håll och de är inte långa. Den ena går genom riktigt jobbig skog med mycket grenar och sånt där. Hon tävlas i reining så hon har specialskor som sticker ut någon cm baktill = absolut inget bra att ridas i skog. Så det blir inte mycket uteritter vilket är jättetråkigt, och det gör ju att min lilla tjej blir ganska osäker när vi väl kommer ut.
Däremot är hon van att resa väldigt mycket så hon kommer ju från stallet en hel del och får se mycket annat. Hmm, det låter ju som om hon är skiträdd jämt och ständigt och det är hon naturligtvis inte. :D

Rena fånerier är jag ganska hård med. Som att duschas. Ett tag fick hon för sig att hon bara inte ville. Hon duschas/badas en del inför tävlingar och jag uppskattar *inte* att få flera hundra kilo häst "i knät" för att hon plötsligt anser vatten vara otäckt. Då blir det en rejäl tillsägelse och så börjar vi om med att spola nerifrån och upp. Jag vill inte skrämma henne heller. Nu är hon bara 5 och nu var det ganska längesedan hon fjantade sig på den fronten, så jag hoppas att "läxorna" fastnat. Nu tycker hon oftast det är skönt med en sval dusch när det är varmt ute, men visst har vi haft en del frågeställningar runt det innan det fungerade helt. Hon uppskattade det definitivt när vi var i Österrike förra månaden och det var drygt 40 grader varmt! Då njöt hon i fulla drag av duschen även om det kom på huvudet. :p Hon är för övrigt en oerhört lätthanterlig häst måste jag säga. Kanske därför jag blir så överraskad de få gånger hon faktiskt reagerar på något.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Och förr tvärvände min häst om jag manade på honom direkt när han själv hade stannat för något läskigt. :p Nuförtiden går han om jag ber, men väldigt nervöst och så fort han passerat så vill han gärna springa. Själv vill han studera på avstånd ett tag, innan han kan gå förbi. Får han bara titta så går han lugnt sen, med långa tyglar och utan tvång.

Alla hästar är så olika, så det gäller att hitta vad som funkar för just den individen.

Håller med Gimlan i övrigt. :)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Jag håller med dig Bulldozer, det är min erfarenhet också att när hästen reagerar på mågot så är det något som är fel.
Och det du skriver Similitude, att belöna den dåliga känslan är mycket intressant och det har jag faktiskt inte tänkt på men det är ju ganska logiskt igentligen.
Och Monterose: Hur menar du?
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Allt handlar ju om hur hästen är hanterad tidigare, både medvetet och omedvetet påverkar man ju hästen MASSOR. Och sedan är ju såklart alla individer i grunden, men väldigt mycket tror jag är inlärt, oavsett om man velat det eller inte.

Om man bara tar exemplet med att belöna när hästen går fram till något den reagerat på, det beror ju till 110 % hur man hanterar HELA situationen (och framförallt hur man hanterat liknande situationer tidigare och även hur man följer upp nästa gång såklart). Likväl som du kan lära hästen blir rädd kan du lära den att inte bli det, det beror helt på hur situationen hanteras.

Uppkommer en situation så handlar hästen utifrån vad den upplevt innan, punkt slut. Har man en dålig grund och hästen inte är van att kunna lyssna och lita på att det är tryggt att göra vad människan ber om så får man självklart betydligt större problem än en häst som är trygg med sin människa och vet att den inte sätter hästen i obekväma situationer. Det har, tror iaf jag, MYCKET lite med själva situationen som sådan att göra hur hästen reagerar.

Detta ur ditt ursprungsinlägg: "Tex en häst som inte vill gå vidare på stigen utan vänder och vill hem då använder hon sig av ledövningar med gobitar och longeringslina, tar av bett och leder hästen kring problemet-visar vad den ska göra men ger viss chans att fly/ hoppa undan för att sen börja om på ruta ett om så behövs." skulle direkt göra mig misstänksam. Antingen har hon en väldigt ny häst eller en tidigare felhanterad häst som hon inte haft överdrivet länge. Annars ger en bra grund, enligt mig, inte dessa problem överhuvudtaget.

Jag tycker alltså inte alls att liknande sätt att hantera problem är direkt positiva utan för mig säger det att hästen inte har någon vettigt grund med sin människa. Och det tar INTE så lång tid att ovanstående skulle vara ett vanligt sätt att hantera problemen, snarare kommer människan bara aldrig vidare...?

Och självklart är motsatsen inte att med våld tvinga hästen :)
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Tänkte också lite så - om man måste diskutera var och varannan grej med hästen.... Då är det någonting i hanteringen som brister.

TS:
I övrigt var Gimlan kort och koncis, jag håller med henne.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

*kl*
Jag har lärt mig enormt mycket hanteringsmässigt av hästen jag har nu. Jag är en enormt envis person och hästen kan helt klart matcha sig med mig på det planet även om det är få människor jag mött som kan det.
Det jag absolut främst har lärt mig är att hästen litar på mig till 110 procent när jag ber henne om någonting men för att hon ska göra det så måste hon både förstå och dessutom vara på "rätt plats" mentalt. Gör man övningar med henne, oberoende om det är lastning, ridning eller vad som helst, så gäller det att man själv är avslappnad och respektfull men med pondus i allt man gör. Hästen vet att jag och inte hon vinner om vi börjar bråka (men om jag går in med attityden att "nu ska vi slåss" så visst lever hon upp till förväntningarna, hon tror ju det är det jag vill göra) om något men man måste alltid närma sig en uppgift med attityden att det här ska vi göra tillsammans lugnt och problemfritt.
Jag är en av få i min bekantskapskrets som har en häst som genast flyttar på sig när jag vill borsta på andra sidan bara jag ställer mig där men jag är också den enda som säger "tack" när hästen gör det...
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Hur jag hanterar hästens "vill inte" beror på häst och situation.
En unghäst som tvekar, gör det oftast för att situationen är okänd och därför lite skrämmande. Den hästen får tid på sig, uppmuntran och beröm.
En rutinerad häst som bestämmer sig för något annat, blir mer bestämt hanterad.

Jag ser inte att det behöver vara fel att använda spö som tydlig tillrättavisning av en häst.

Beroende på kombination av häst och hästförare kan jag se den "mjuka" modellen att aldrig säga till på skarpen (tycker att tvinga är fel ord: tvinga en häst till något när hästen verkligen inte tänker göra det, är det nog ingen av oss som kan av rena styrkeskäl) som problemskapare i stället för problemlösare.

Jag har en granne som har en häst. Hästen är en ganska dominant herre som sakta, sakta tagit över. Till slut kunde hon inte få hästen att gå fram någon stans. Hästen bestämde sig för hur långt den ville gå och sedan bara stannade den. Backade i diket, stegrade sig och så vidare om grannen ville rida längre.
Inget fysiskt fel på hästen men han var bestämd.


Hästen börjar stegra och bocka och springa åt sitt håll när han blir ensam häst på ridbanan. Hästen tål å andra sidan utmärkt att bli lämnad ensam i hage eller stall.

Obstinat ponny där ägaren inte varit tydlig utan låtit hästen backa, fått en situation där hon inte kan ha roligt med sin häst.

Enligt stallägaren, och enligt ägaren, tappade ägaren helt sugen för ridning och hästen.

Jag har gett lite råd där tydlighet, konsekvens och uppmärksamhet gällande när hästen börjar förskjuta "ledarskapet" och att ägaren ska ta tag i de små protesterna, och ägaren har börjat rida sin häst regelbundet och för det mesta följer hästen utan protester.

Detta handlar alltså inte om en osäker unghäst utan om en listig "medelålders" häst som kommit på att han kan få som han vill, dvs vara kvar i hagen och äta, om han är tillräckligt besvärlig.

I en sådan situation tycker jag att spö i lagom doser är en rimlig lösning - när det hettar till men inte i vardagen.
Om det är att "tvinga" hästen till något den inte vill - ja kanske. Men det blir i längden betydligt trevligare för både häst och ägare
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Tack Connemara-jag håller med dig här, jag har fött upp en hel del hästar också och de har ofta varit en annan situation med mot de vi inte fött upp men jag tycker inte vi har gjort annorlunda med hantering,inkörning osv.

Jag har läst alla inlägg och tycker alla har skrivit bra inlägg-viktigast är ju att man lyckas lösa situationen.

Jag gillar hästar med egen vilja och som har "egna tankar" och tycken-För mig är det lika viktigt att inte bryta ner det eftersom de hästarna blir de bästa och med mest personlighet.
 
Sv: När hästen inte gör som vill/tänkt sig-tvinga hästen

Håller med Marshall. Alla har skrivit tänkvärda inlägg och jag tror att vi alla vill åt samma håll med våra hästar. Alltså att ha en fin relation med trygga djur som vi kan ha roligt tillsammans med. Vi har kanske något olika sätt att nå dit, men det är ju det som är så fint. Att det finns så många vägar att gå.
Jag får nog lov att tillägga att jag tycker det har varit en fantastisk tråd så här långt! Inte en massa hårda ord eller "du gör fel! Jag gör rätt!" som det så lätt blir i en del andra trådar. Det finns inte ett allena rådande sätt att rida och hantera en häst. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp