När hästen har snuva?

Vad betyder det när hästen har rinnig näsa, är den förkyld, blivit kall?
ja det är samma som för människor. de får lite snorig näsa om de har blivit kalla.
så länge det är genomskinligt och bara lite är det okej.

när min blir lite så snorig lägger jag på ett extra täcke så hon håller sej varm.

om hon har snor som är gult eller tjockare och hostar så får hon ledigt i några dagar. om det inte går bort efter några dagar så ringer jag veterinären.

En häst med nosflöde är sjuk och ska därför inte ridas eller jobbas på annat sätt. En häst ska alltid vara helt frisk när den jobbas för det är alltid en risk att anstränga sig vid sjukdom även om det "bara" är en förkylning. En häst kan ju inte säga att hen mår dåligt och det kan vara svårt att avgöra hur hästen faktiskt mår om den enbart har näsflöde. Jämför med dig själv, ibland kan man vara jättedålig av en vanlig förkylning utan feber medans ibland känner man sig rätt okej fast man har snuva. Utgå därför alltid ifrån att hästen ska vara fullt frisk när den jobbas.

Man får inte förkylningar för att man har blivit kall utan för att man har träffat på ett virus. Däremot blir kroppen lättare mottaglig för virus om man har blivit nedkyld.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: MiniLi
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama