När hästen går i form...

Got2Be

Trådstartare
Man ser ju när den gör det, när den trampar under sig.. Men kan nån förklara hur man ser när bakbena börja arbeta under sig.. syns det på rumpan eller?:angel: :o :confused: :D
För dem ska ju inte bara SE fina ut, och då skulle jag oxå vilja veta hur dem SER ut när dem jobbar ordentligt med bakbenen:)

Sv: När hästen går i form...

du kan ju tänka att i traven ska hästens bakben trampa i eller över stället där frambenets sattes ner... Hoppas du förstod ;)

du kan ju tänka att i traven ska hästens bakben trampa i eller över stället där frambenets sattes ner... Hoppas du förstod ;)

Fast det är inte säkert. Jag har haft en häst som satt in bakbenen väldigt långt under sig, men var inte avspänd eller arbetade korrekt för det. Den hästen behövde först lära sig vinkla om bäckenet för att arbeta korrekt.

Man ser ju när den gör det, när den trampar under sig.. Men kan nån förklara hur man ser när bakbena börja arbeta under sig.. syns det på rumpan eller?:angel: :o :confused: :D
Att trampa under sig och sätta bakbenen under sig är väl ändå samma sak? :confused:

Men för att svara på hur jag ser att hästen arbetar med mer bakben så:

Dels "böjer" de mer på benen, vinklar mer i hasen och kommer längre in under kroppen med hovarna. Längst upp på rumpan ser man hur musklerna där jobbar mer och framförallt ser man hur ryggen höjs, rygg-kors-linjen blir "rak". Ofta blir gången mer rund och "flytande".

Ja det var jättebra sagt:idea: Så det är ungefär så det ska se ut om man tittar på en häst som går i form?:D Att bakbenen trampar ungefär i eller över frambenens spår?:):D tack så jättemkt:bow:

Att trampa under sig och sätta bakbenen under sig är väl ändå samma sak? :confused:

men asså hästen är ju inte byggd att ha en ryttare på ryggen, därför vill man avlasta frambenen genom att få hästen att jobba mer med bakbenen:P:idea:

Hur stort övertramp en häst har hänger väl främst ihop med hästens gångarter? En häst med bra gångarter som inte går i form tror jag kan ha ett större övertramp än en häst med sämre gångarter som går i form (ja, jag vet att hästar ALLTID går i form och att det beror på vilken form man pratar om. Men jag hoppas alla förstår vad jag försöker säga). Så det är mycket bättre att titta på hästens bäckenvinkling och schvung/bjudning, och att jämföra med hur samma häst ser ut när den inte går i form för att kunna jämföra och se om formen är ärlig.

Jo men jag menade att trampa under sig och sätta bakbenen under sig är samma sak. ;)

Jovisst, men min häst trampar under sig, men arbetar ändå inte med kraften riktad uppåt, utan det är mer fråga om påskjut än bärkraft.
Och jag vill ju att hon ska arbeta rätt, med höjd rygg och bra bärkraft.
Så det att hästen går med ett långt övertramp behöver inte betyda att den går ändamålsenligt.
Men hur får man till vinklingen av bäckenet? Någon som har övningar på detta?

Javisst kan det vara så. Min häst vinklar jättefint i haserna och sätter även han under sig bra - även om han går med ryggen i bottenläge och tittar på stjärnorna.

Det ver heller inte jag som sa att man såg det genom att titta efter hur långt hästen sätter bakbenen under sig.

Och om det är som du säger när det gäller ts fråga så undrar hon hur det ser ut när hästen inte jobbar korrekt, vilket ej var frågan.;)

Du har rätt i allt. Ville bara få in frågan hur man gör för att hästen ska gå riktigt.

Hur stort övertramp en häst har hänger väl främst ihop med hästens gångarter? En häst med bra gångarter som inte går i form tror jag kan ha ett större övertramp än en häst med sämre gångarter som går i form (ja, jag vet att hästar ALLTID går i form och att det beror på vilken form man pratar om. Men jag hoppas alla förstår vad jag försöker säga). Så det är mycket bättre att titta på hästens bäckenvinkling och schvung/bjudning, och att jämföra med hur samma häst ser ut när den inte går i form för att kunna jämföra och se om formen är ärlig.

Sant:smirk: Men hur ser man att bäckenet har vinklar sig då. :confused: :bow:

tråd lån går hästen på denna bild hm under sig rätt form svårt satt se kanske tro
10-12okt008-2.jpg

Jag vet att det finns många här som är bra på att förklara hur man ser det (vinklar och sådant, finns tom en tråd på Barock med ritning och allt tror jag). Men eftersom jag beskrev begreppet form som en enda sak så känner jag att jag måste korrigera mig lite. Jag tycker att båda hästarna ser ut att gå i form, svårt att se på den undre bilden dock pga vinkeln bilden är tagen ur. MEN form är inget enhetligt begrepp och jag kan inte säga vilken form hästarna går i.

Spontant skulle jag säga att fuxen går i en högre form än den mörka hästen, dvs den ser ut att ha bäckenet vinklat lite mera och vikten mer på bakbenen - kan vara fel. Ju mer en häst vinklar bäckenet och får in bakbenen under kroppen desto högre form går hästen i. Många tror (tja, ibland känns det som det iaf) att nackens placering är det som avgör om formen är grand prix eller LB, men nackens placering är bara en produkt av bakbenens aktivitet och ryggens välvning. Att påverka graden av samling genom att försöka placera huvudet på ett speciellt ställe är alltså lönlöst *ler*.

Känner egentligen att jag är ute på lite djupt vatten här, så jag hoppas någon kommer till undsättning! :o

haha:D :D på djupt vatten...det jag undrade över va om hans bäcken va tillräckligt vinklat?(lite luddigt)som det är vinklat på bilden, vilken klass skulle han kunna tänka sig tävla i tro?;)

Jag passar på den frågan och hoppas att någon annan vill hoppa in här... :crazy: . Man brukar inte få vänta länge på att folk ska tycka till om ridbilder... *ler och väntar*. Väldigt fina hästar på båda bilderna.

ah tackar säger så här visst min madam kanske går för mycket under sig med sitt huvud bakbenen sätter hon under sig mer än rambenen osv.. men som sagt vad huvudets plaqcering är inte det viktiga tyvärr fokuserar många på huvudet, jag känner dock då hästen sätter benen under sig lyfter baken vem säger att hon gåt i en bra form eller vilkem form men vaddå hon lyssnar på mina hjälper och gör så gott hon kan det e det viktigaste måste komma i håg att hon är ändå 18 år dressyren eller fössöken till dressyr e endast för lydnanden(gammal proplhäst)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka