när hästen blir framtung pga ryttarens sits

Elisha

Trådstartare
Som rubriken antyder så blir min häst gärna låg i formen (i galopp) och blir även lite "framtung" det beror endast (tror jag) pga att jag "följer med" framåt när hon blir låg i formen. Jag orkar inte riktigt sitta upprätt i sadeln och hålla upp henne och eftersom jag bara har en hoppsadel (ska köpa dressyrsadel inom kort) så blir min sits inte så korrekt. Jag förstår att hon måste galoppera med tyngden på bakdelen inte på framdelen som hon mest gör nu. Jag måste helt enkelt träna på att sitta upprätt i galoppen och i en korrekt sits (blir mkt lättare när jag har en dressyrsadel). Men har nu någon några tips på dels hur jag kan träna upp min sist (säg inte bara "träna, träna, träna" helst, utan mer några konkreta tips) och dels hur jag enkelt tränar upp hästens styra i galoppen så hon lättare lägger tyngden på bakdelen. Kan tillägga att i traven sitter jag korrekt och då går hon väldigt bra, ej framtung. Hon går även bra i galoppen när jag "verkligen anstränger mig" att sitta rakt upp i sadeln men jag går lätt med framåt.:idea:

Sv: när hästen blir framtung pga ryttarens sits

träna mkt övergångar, volter, tempoväxlingar och halvhalter så att hästen bär upp sig själv. antagligen blir hon stark och tung för att hon inte orkar hålla sin egen balans. då är det ingen lösning att du försöker "hålla upp" henne, utan sakta hellre av och hitta tillbaka till balansen istället för att få hela hästen i handen. lycka till! :)

Elisha skrev:
Som rubriken antyder så blir min häst gärna låg i formen (i galopp) och blir även lite "framtung" det beror endast (tror jag) pga att jag "följer med" framåt när hon blir låg i formen. Jag orkar inte riktigt sitta upprätt i sadeln och hålla upp henne och eftersom jag bara har en hoppsadel (ska köpa dressyrsadel inom kort) så blir min sits inte så korrekt. Jag förstår att hon måste galoppera med tyngden på bakdelen inte på framdelen som hon mest gör nu. Jag måste helt enkelt träna på att sitta upprätt i galoppen och i en korrekt sits (blir mkt lättare när jag har en dressyrsadel). Men har nu någon några tips på dels hur jag kan träna upp min sist (säg inte bara "träna, träna, träna" helst, utan mer några konkreta tips) och dels hur jag enkelt tränar upp hästens styra i galoppen så hon lättare lägger tyngden på bakdelen. Kan tillägga att i traven sitter jag korrekt och då går hon väldigt bra, ej framtung. Hon går även bra i galoppen när jag "verkligen anstränger mig" att sitta rakt upp i sadeln men jag går lätt med framåt.:idea:

Skulle tippa på att hästen inte riktigt orkar bära sig i galoppen... Man ska inte behöva kämpa för att hästen ska bära sig, det ska den göra själv utan muskelstyrka från ryttaren.

En anledning till att det kan kännas bättre i trav är att hästen inte blir lika "stark" då, man orkar alltså som ryttare "hålla uppe/ihop" hästen. I galoppen däremot slår hästen sig fri o det blir genast jobbigare att rida på ren muskelstyrka.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Skulle tippa på att hästen inte riktigt orkar bära sig i galoppen... Man ska inte behöva kämpa för att hästen ska bära sig, det ska den göra själv utan muskelstyrka från ryttaren.

En anledning till att det kan kännas bättre i trav är att hästen inte blir lika "stark" då, man orkar alltså som ryttare "hålla uppe/ihop" hästen. I galoppen däremot slår hästen sig fri o det blir genast jobbigare att rida på ren muskelstyrka.

mvh Jessica

haha jag skrev i inlägget att hon inte hade stark galopp än:P

Skaffar du en bra dressyrsadel så kommer det bli mkt lättare för dig. Det är svårt att rida dressyr i hoppsadel (som du redan vet). Däremot tycker jag att du till en början ska låta bli att galoppera så mkt! Eftersom hon blir tung för dig och du inte orkar hålla dig upprätt så bör du undivka att hamna i fällan.

Hon behöver som sagt stärka sig. Och då är tipsen från PrinceFair superbra men jag skulle även vilja tillägga att du inte skar rida mer än ett par steg galopp åt gången. Får du till en bra fattning så är alltid de första stegen de bästa du för stunden kan uppnå. Ta vara på dem och bryt av innan ni hamnar på bogarna. Fattningar stärker hästen enormt mkt och allteftersom hon blir starkare så kommer du kunna öka på stegen i galopp. Och ju duktigare du blir på fattningar desto fler bra steg i galopp kommer du få.

Tänk bara på i början att övergångar tar väldigt hårt på musklerna. Det är rejält jobbigt för hästen om man gör för mga. Så ta för vanan att lägga in lite skritt på lång tygel mellan varven.

Jag har en storgalopperande häst som har varit jobbig att rida ihop i galoppen och även blivit något framtung. Hans galopp sätter mig i gungning så jag har i mitt jobb att samla galoppen suttit och "gungat" fram honom också !Det har hjälpt mig att longera honom och göra mycket övergångar då från skritt-trav-galopp för att stärka galoppen. Han har då kunnat stärka sig utan att ha mig skumpandes på ryggen. Har även tömkört honom för att stärka honom. Kanske det skulle passa din häst ?
Lycka Till !

Min tränare sa en gång att det i galoppen skall kännas som om jag skall få "det landande (störtande:rofl: ?) flygplanet att lyfta!" i VARJE galoppsprång.
Detta tankesätt funkar på mig! :)

Är eller har varit i samma sits...blir bättre hela tiden....
Jag har tränat fattningar..och övergångar till skritt..Typ galopp 3 språng skritt 5 steg...galopp 3 språng osv...Detta på volt, fyrkantsspår och i serpentiner mm mm..allt för att variera...Min häst tog aldrig med sig baken i fattningen ???....och sen har jag varierat antalet steg/språng...Även övergångar till trav ;)

Elisha skrev:
haha jag skrev i inlägget att hon inte hade stark galopp än:P

Hm.. jo... men jag anser inte att man ska galoppera öht då. Träna fattningar istället, tills hästen är starkare.

//Jessica

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 357
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 504
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar