Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v
Uppdaterar lite.
Nu har jag ridit en 5-6 gånger sen jag började försöka på egen hand, med häst som inte velat gå ensam, och på senare tid vänt hem även med sällskap.
Alla ridturerna utom en har gått kanon!
Första turen kom vi inte så långt på vägen som jag hade velat, men vi gick inte heller hem, utan tog en annan väg som slutade med att vi faktiskt red en hel tur.
Hon blev genomsvett när hon insåg att matte inte tänkte ge sig och till slut kom det ett stort frust när vi kom iväg
De andra 4 turerna har vi kommit iväg efter kanske 2-3 minuters tvekan på stallplan. Mot en timme för en månad sen. När vi väl kommer iväg är det ett par ställen där hon kollar om vi kanske kan vända, men när jag säger NEJ NEJ och riktar henne framåt, så går hon.
Sista turen bestämde jag att vi istället skulle rida turen omvänd, dvs starta där vi slutar och då blev hon väldigt frustrerad och ville trava runt och tillbaka där vi kom ifrån, men jag gav mej inte utan ställde henne åt det håll vi skulle och pratade lugnt. Efter ett par minuter var vi på väg!
Det jag känner är skillnaden nu mot för en månad sen, är att jag bestämt mej för att det ska gå bra och att jag håller mej lugn och undviker de ställen där hon har störst chans att vända, dvs diken, där hon vet att jag blir nervös.
Nu vet jag att vi ska ta hela rundan och om det tar 30 min längre så gör det inget.
Nästa steg är att ta de vägar där hon sist vände om, dvs vägen med diken.
Klarar vi det inte imorgon, så kanske i övermorgon