När får man starta i avdelning A?

Sv: När får man starta i avdelning A?

hurran skrev:
Så om du red ungponny så skulle du alltså rida avdeln. A direkt när den är 6 om den har haft 2 nollor när den var 5 eller yngre?:banana:

ja det skulle jag. för enligt min tolkning av TR är det så. om det är rätt eller ej det vet jag inte. eller med största möjlighet så skulle jag fråga en överdomare. brukar ju med jämna mellanrum när jag är på tävlingar prata med såna så då skulle jag nog slänga in den frågan också för att veta. Men det kommer ju att komma nya TR så där får man väl hoppas att de förtydligat det lite.

men när jag red ungponny (som känns som om jag är typ 100 år just nu :p ) så fick man starta avd A på en 5 årig ponny. vilket jag också gjorde då och faktiskt tog placeringar. sen när min ponny var 6 så debuterade jag LA första tävlingen och nollade, så jag råkade aldrig ut för det problemet. nu är jag för gammal för ponny så problemet finns inte nu heller för min del.

Lånar knapp:
Moment 373 från TR
4 åriga hästar får starta högst 1 m
5 åriga hästar får starta högst 1,30
6 åriga hästar får starta högst 1,40
4-5 åriga hästar får endast starta i avd B
6 åriga hästar får starta avd A i klasser 0,90-1,25 hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i avd B på minst samma höjd det år hästen blir 6 år.
6 åriga hästar får starta i avd A i klasser 1,30-1,40 hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i 1,30 hoppning i avd B det är hästen blir 6 år.
Ponny:
4-5 åriga ponnyer får ej starta i avd A.
6 åriga ponnyer får ridas i avd A efter två felfria ritter i avd B i samma eller högre klass med aktuell ryttare.
4 åriga ponnyer får starta högst LC
5 åriga ponnyer får starta högst Msv B
6 åriga ponnyer får starta högst Msv A
Direkt citat från TR III hoppning Moment 373 sid. 32.
så behöver ni inte spekulera mera...

KL

Nu har jag tagit reda på hur detta med ungponny från B till A fungerar. Alla är ju överens om att en ponny måste göra 2 felfria starter i samma eller högre klass för att få starta avd A som 6 åring. Jag har nu tagit reda på att det kvittar om ponnyn gjorde de felfria starterna som 5 åring och/eller 6-åring. Bara det är minst 2 felfria starter med samma ryttare.......

Fast läser du ovanstående inlägg så ä'r det från TR och då får du inte starta avd A direkt utan måste göra två st felfria som 6åring

olgaklara skrev:
Fast läser du ovanstående inlägg så ä'r det från TR och då får du inte starta avd A direkt utan måste göra två st felfria som 6åring
Det står inte så för ponnyer. Läs själv.

Jo jag tolkar det helt klart så:

6 åriga ponnyer får ridas i avd A efter två felfria ritter i avd B i samma eller högre klass med aktuell ryttare.

Det står 6åriga ponnyer, jag ser det att skulle det vara så att man fick tillgodoräkna sig kval från när ponnyn var 5år så skulle det stå.

Allt som inte står med i TR är inte tillåtet.

Så läser man meningen så måste man faktiskt göra sina kval som 6åring eftersom det står 6åriga ponnyer.

Men hade man skrivit som på stora hästar hade det varit betydligt lättare för alla att förstå

Jag tolkar det inte som du! :) Himla tur att vi båda preeeecis passerat ponnyåldern då! ;)

Förtydligande: ponnyn måste göra sina två felfria ritter i aktuell klass eller lägre med aktuell ryttare som 6 åring för att få starta avd A.

Fast så säger inte de domarna jag har pratat med......
Du får göra dina felfria starter redan som 5 åring och 1 januari som 6-åring får du starta avd A!

Då skall de "domare" som du pratar med kanske ta en titt i TR moment 373...

Ja men vi har redan insett nu att alla inte tolkar TR som du tolkar det. Själv tolkar jag TR med att jag får rida de felfria rundorna med ponnyn när den är 5 och sedan direkt kunna starta den som 6-åring i avd A. Och jag är ju inte själv om att tolka detta så men även du är inte själv om att tolka på det andra sättet.
Min ponny kommer att starta avd A till helgen efter att ha kvalat in sina felfria som 5-åring och detta efter att fått det godkänt av domarna på tävlingen som säger att det är OK!

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 832
Senast: BernT
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka