När får man starta i avdelning A?

Sv: När får man starta i avdelning A?

Så alltså det är nya nollor som krävs igen när den fyllt 6 eller?:confused:

cardior skrev:
så om hästen gör felfria rundor när den är fem får den inte starta avd A direkt efter 1:a januari, det verkar ju konstigt ska man tävla hästen när den e fem o sen dessutom behaöva kvala när den är sex, de tror jag inte riktigt på:confused:

Det är inte fråga om tro det är bara att läsa TR.

5åriga hästar får endast starta i avd B och upp till och med 130cm och 6åriga hästar får starta i avd A efter två felfria rundor i samma klass eller högre. Tror att 6åriga hästar får gå 140cm som högst

olgaklara skrev:
Det är inte fråga om tro det är bara att läsa TR.

5åriga hästar får endast starta i avd B och upp till och med 130cm och 6åriga hästar får starta i avd A efter två felfria rundor i samma klass eller högre. Tror att 6åriga hästar får gå 140cm som högst

Jag vet att 5 åringar bara får starta avd B, det jag undrade var om femåringen nollar tex LA två gånger som femåring måste den väl få starta La avd A direkt det året den fyller 6 utan att kvala som 6 åring också för den har ju redan klarat det när den var 5år:idea:

Såg nu att flera skrivit att den måste nolla som sexåring också, onödigt om den nollat massa gånger som femåring tycker jag.

Thejumper skrev:
Jo men så är det. 4 åriga hästra/ponny får ju inte tävlas högre än LC resp. 1m 5 åriga LA resp. 1,20m och sex åriga måste ha typ två nollor i 130 för att få starta högre, på storhäst.

5 åringar får starta 1,30 m / MSVB.
6 åringar får högst starta 1,40m, men för att starta 1,40 i avd A krävs 2 nollor i 1,30 bara. / På ponny gäller MSVA som högsta klass för 6 åringar.

Och angående "respektive" klass är hur man tolkar det. Jag tolkar det som att man måste göra 2 felfria rundor i varje klass. Alltså att man måste göra 2 felfria i just LD, det går alltså inte att kvala via en högre klass. Och det var det jag reagerade på som fel.

-----

Och hur det är med att 6 åriga ponnyer måste kvala om (om de redan är kvalade som 5 åringar) är jag inte helt säker på att det är så. På stor häst står det klart och tydligt att nollorna måste göras det året hästen blir 6, å andra sidan behöver det ju inte vara med en och samma ryttare.

På ponny är kravet samma ("aktuell") ryttare, men det står inget om när nollorna måste vara gjorda. Så detta är en fråga om tolkning, jag vet att den har varit uppe förut, men häst och ponny reglerna är avskilda i detta fall och jag ser ingen anledning för att om jag tävlar ponny att jag ska läsa stor häst-reglerna och då dessutom pussla ihop reglerna.

starcraft skrev:
5 åringar får starta 1,30 m / MSVB.
6 åringar får högst starta 1,40m, men för att starta 1,40 i avd A krävs 2 nollor i 1,30 bara. / På ponny gäller MSVA som högsta klass för 6 åringar.

Och angående "respektive" klass är hur man tolkar det. Jag tolkar det som att man måste göra 2 felfria rundor i varje klass. Alltså att man måste göra 2 felfria i just LD, det går alltså inte att kvala via en högre klass. Och det var det jag reagerade på som fel.

-----

Och hur det är med att 6 åriga ponnyer måste kvala om (om de redan är kvalade som 5 åringar) är jag inte helt säker på att det är så. På stor häst står det klart och tydligt att nollorna måste göras det året hästen blir 6, å andra sidan behöver det ju inte vara med en och samma ryttare.

På ponny är kravet samma ("aktuell") ryttare, men det står inget om när nollorna måste vara gjorda. Så detta är en fråga om tolkning, jag vet att den har varit uppe förut, men häst och ponny reglerna är avskilda i detta fall och jag ser ingen anledning för att om jag tävlar ponny att jag ska läsa stor häst-reglerna och då dessutom pussla ihop reglerna.

Så om du red ungponny så skulle du alltså rida avdeln. A direkt när den är 6 om den har haft 2 nollor när den var 5 eller yngre?:banana:

starcraft skrev:

Du har fel, det står:

6-årig ponny får ridas i avd A efter två felfria ritter i avd B i samma eller högre klass med aktuell ryttare.

Men duh, det är ju det starcraft har reagerat på att någon annan skrev... Läs hela tråden, pucko! ;)

Hörrududu! Håll dig till din Ft nu och kom inte här och gnäll. :rofl:
Tråden blir bara rörigare och röreigare tycker jag.

Till slut vet man inte vem som skrivit vad och då blir det ännu rörigare. Det hela går i stå tills nåt rikspucko som definitivt inte läst hela tråden kommer in och skriver nåt i stil med att man inte får tävla i avd A förrän hästen är 8 år för det vet h*n visst! Sådeså! Och då blir det ramaskri igen. :D

Haha precis det är lite rörigt. Men någon som verkligen är 100% på sin sak kan ju skriva vad som gäller speciellt om det verkligen är så att man måste göra 2 nollor igen som 6:åring även om den gjort många som 5:åring.:banana:

På häst MÅSTE du rida två noller igen i avd B som 6 åring, på samma höjd eller högre INNAN du får starta i Avd B.
Spelar ingen roll hur många felfria runder hästen har gjort som 5 åring.

Står bla klart och tydligt i TR!

Men vad gäller för ponny då?

Är man ute och tävlar och har tagit grönt kort så måste man kunna läsa tr där står det vad som gäller ang. felfria runder på unghäst/ponny och det e upp till var och en att detta följs.

Det är samma sak på ponny som på häst, du måste ha två nollor som 6 åring för att få starta avd A, dina nollor från tidigare år räknas ej. För att förtydliga: 2 nollor som 6 åring i aktuell klass eller högre med aktuell ryttare.

Kod:
på samma höjd eller högre INNAN du får starta i Avd B.

Hoppsan, såg att jag snubblade på tangenterna: INNAN du får starta i avd A ska det vara, inget annat!

nej 5 åriga hästar får inte starta högre än 125 och ponny inte högre än la+5 cm.´

Och man måste "göra" om sin nollor som 6 åring.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 832
Senast: BernT
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka