L
lisafisa
Sv: När får man starta i avdelning A?
Så alltså det är nya nollor som krävs igen när den fyllt 6 eller?
Så alltså det är nya nollor som krävs igen när den fyllt 6 eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
cardior skrev:så om hästen gör felfria rundor när den är fem får den inte starta avd A direkt efter 1:a januari, det verkar ju konstigt ska man tävla hästen när den e fem o sen dessutom behaöva kvala när den är sex, de tror jag inte riktigt på
olgaklara skrev:Det är inte fråga om tro det är bara att läsa TR.
5åriga hästar får endast starta i avd B och upp till och med 130cm och 6åriga hästar får starta i avd A efter två felfria rundor i samma klass eller högre. Tror att 6åriga hästar får gå 140cm som högst
Thejumper skrev:Jo men så är det. 4 åriga hästra/ponny får ju inte tävlas högre än LC resp. 1m 5 åriga LA resp. 1,20m och sex åriga måste ha typ två nollor i 130 för att få starta högre, på storhäst.
starcraft skrev:5 åringar får starta 1,30 m / MSVB.
6 åringar får högst starta 1,40m, men för att starta 1,40 i avd A krävs 2 nollor i 1,30 bara. / På ponny gäller MSVA som högsta klass för 6 åringar.
Och angående "respektive" klass är hur man tolkar det. Jag tolkar det som att man måste göra 2 felfria rundor i varje klass. Alltså att man måste göra 2 felfria i just LD, det går alltså inte att kvala via en högre klass. Och det var det jag reagerade på som fel.
-----
Och hur det är med att 6 åriga ponnyer måste kvala om (om de redan är kvalade som 5 åringar) är jag inte helt säker på att det är så. På stor häst står det klart och tydligt att nollorna måste göras det året hästen blir 6, å andra sidan behöver det ju inte vara med en och samma ryttare.
På ponny är kravet samma ("aktuell") ryttare, men det står inget om när nollorna måste vara gjorda. Så detta är en fråga om tolkning, jag vet att den har varit uppe förut, men häst och ponny reglerna är avskilda i detta fall och jag ser ingen anledning för att om jag tävlar ponny att jag ska läsa stor häst-reglerna och då dessutom pussla ihop reglerna.
starcraft skrev:Och angående "respektive" klass är hur man tolkar det. Jag tolkar det som att man måste göra 2 felfria rundor i varje klass. Alltså att man måste göra 2 felfria i just LD, det går alltså inte att kvala via en högre klass. Och det var det jag reagerade på som fel.