När får man starta i avdelning A?

H

hurran

Om man rider unghäst måste man ju ha 2 nollor i avdelning B för att få starta i avdelning A. Jag undrar om man också kan ha haft dessa nollor på en clear round eller liknande eller måste man ha det på en tävling som minst är lokal?:confused:

Sv: När får man starta i avdelning A?

Någob måste väl veta??:confused: :confused:

det måste vara på en tävling som är minst lokal.

du vet väl om att clear round är en bedömning, och inte en nivå på tävling?

många lokala hoppningar har clearround som bedömning...

Ursäkta att jag lägger mig i din tråd, men jag har också en fråga när det gäller ungponny.
Om man på samma tävling startar LD och LC och hästen går felfri i båda, visst får den starta LD avd A nästa tävling?

Mna måste ha två st felfria avd B i samma klass eller i högre för att få starta avd A. CR räknas eftersom man inte brukar separera unghästar och äldre i dessa.

Däremot så är det endast 6åriga hästar som får gå avd A. 5åringarna måste gå i avd B hela året

Ja, förutsatt att ponnyn har fyllt 6 år.

Fel, ungponnyer får starta som det står nedan avd A från det år de fyller 6 år förutsatt att de kvalificerar sig genom 3 felfria rundor i aktuelll höjd eller högre.

Nej, det är du som har fel och Olga som har rätt. Två felfria rundor är det.

Helt rätt, slant på tangenterna, självklart skall det vara TVÅ felfria rundor. "En morgontrött Savage"

Vill bara skriva att det är endast 6 åriga hästar som får "kvala" till AVD A. om du har en felfri i LD och en i LC så får du starta nästa tävling i Avd A i LD. men annars krävs det 2 nollor i respektive klass.

Thejumper skrev:
men annars krävs det 2 nollor i respektive klass.

att skriva resp. klass är fel. Man kan rida två LA och rida nolla i båda, då får man starta LD-LA i avd A med en 6 årig ponny. Det är alltså i samma eller högre klass man måste ha gjort sina nollor.

Så alltså om hästen är 5 och har 2 felfria rundor i avdelning B så får man ändå inte starta avdelning A?? Låter konstigt tycker jag:confused:

Ja det stämmer och konstigt tycker inte jag att det är för det är ju för att man skall utbilda de ungahästarna och för att de inte skall gå på tid.

inte ett dugg konstigt, man måste spara på ponnyerna de är unga o inte färdigväxta, i en omhoppning utsätts de för mkt mer slitage, du vet väl att det är farten som dödar.

så om hästen gör felfria rundor när den är fem får den inte starta avd A direkt efter 1:a januari, det verkar ju konstigt ska man tävla hästen när den e fem o sen dessutom behaöva kvala när den är sex, de tror jag inte riktigt på:confused:

starcraft skrev:
att skriva resp. klass är fel. Man kan rida två LA och rida nolla i båda, då får man starta LD-LA i avd A med en 6 årig ponny. Det är alltså i samma eller högre klass man måste ha gjort sina nollor.
Det är inte fel skrivet. För om du gör två nollor i LA så får ju ju inte starta i MSV tex. och om du läste vad jag skrev innan det så....

cardior skrev:
så om hästen gör felfria rundor när den är fem får den inte starta avd A direkt efter 1:a januari, det verkar ju konstigt ska man tävla hästen när den e fem o sen dessutom behaöva kvala när den är sex, de tror jag inte riktigt på:confused:

Jo men så är det. 4 åriga hästra/ponny får ju inte tävlas högre än LC resp. 1m 5 åriga LA resp. 1,20m och sex åriga måste ha typ två nollor i 130 för att få starta högre, på storhäst.

Du får inte starta en 6-årig ponny i avd A den 1 januari det året den blir 6-år. Ponnyn/hästen måste först göra 2 nollor som 6-åring. Det spelar ingen roll om ni har ridit L:A felfritt 10 gånger under ponnyns 5-e levnadsår, nya noller som 6 åring krävs.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 832
Senast: BernT
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka