Det här har jag funderat mycket över. Folk förväntar sig att en trygg häst ska vara halvdöd. Jag har en liten minishettis som är helt fantastisk. Han har ett underbart temperament och många är dom gånger jag önskat att han var i storhästformat.
Det är inte samma ska som att han aldrig reagerar över något. Han kan dra iväg en bit när han blir skrämd, men han återgår snabbt till sitt stabila jag.
En bättre häst än honom är svårt att hitta, men jag undrar om han är stabil nog för den som vill ha en "bombsäker" häst.
Gällande SWB eller PRE.
Jag hade en SWB som hobbyhäst i elva år. Hon var avlad för hoppning och hade mycket temperament och hög energi.
Hon var alldeles fantastisk att rida, en ren ynnest att ha en sån häst som sin egen. Hon bjöd dock på både bakbensgång, panikrace och bockserier. Hon kunde lufsa som en 40-åring ena sekunden för att i nästa dra iväg i 180 för att en buske inte såg ut som dagen innan.
Jag fick ta bort henne för några år sen och efter ett år kände jag att jag ville ha häst igen. 47år gammal tänkte jag att jag behövde hitta något lite lugnare. Som någon sagt innan så går dom åt som smör i solsken och jag hann liksom inte.
En hästförmedlare i närheten började lägga upp filmer på en PRE (jag tänkte aldrig köpa, bara titta) och det var något med den där hästen.
Det slutade såklart med att jag köpte honom och att läsa om alla lugna och stabila PRE gör mig lite förvirrad. Det är inte vad jag har lufsande ute i min hage. När han blir rädd är det upp på bakbenen, 180 graders vändning och galopp från faran. Det går att övertyga honom, men det tar en bra stund för energin att gå ner. Han är en trygghetsknarkare av rang och behöver vänjas in på nya rutiner. Om han drar i sidled och jag tappar balansen en aning blir det bockserie. Han vill inte att man svajar omkring. Är inte jag lugn blir han aldrig lugn. Har jag en dag när jag är uppe i varv får han vara ifred.
Däremot uppför han sig klanderfritt hos veterinären, vilket även mitt halvblod gjorde.
Ingen av dessa två hästar är nervvrak, men de har båda hög energi. De är vaksamma och håller koll på vad som händer och det tar tid innan man vinner deras förtroende.
Jag tror mer det har med individ än ras att göra. Det närmsta bombsäker häst jag träffat är min mini. Jag hoppas alla får ha en sån häst i sitt liv, oavsett om den är 84 eller 184cm hög.
Bonusbild på Erik, den bombsäkra