Som många andra undrar jag om en del av problemet är att vi begär för mycket av våra hästar och för lite av oss själva. Och att vi tar oss an det hela som konsumenter som vill ha det som utlovades i produktbeskrivningen, utan att tänka särskilt mycket på att hästen inte är en slutprodukt utan precis som vi bara en ingrediens i det hela. Kraven och förväntningarna vi har på hästen måste vara rättvisa och rimliga, och vi får inte glömma oss själva som en del av ekvationen. Förväntar man sig att en häst bara ska "funka", oavsett omständigheterna, då tycker jag man är ganska fel på det, och jag undrar hur många som tänker så.
Samtidigt är det som
@TinyWiny är inne på en bra utveckling att man vågar prata om rädslor, och att inse sina begränsningar och ha med det i sitt val av häst är ju väldigt ansvarsfullt och klokt.
Men jag funderar på hur vanliga de där bombsäkra hästarna är och har varit från första början? (Och, sidospår, hur mycket av denna bombsäkerhet är egentligen bara inlärd hjälplöshet? Jag tycker personligen inte det är rimligt att förvänta sig bombsäkerhet av en häst.) Jag kommer liksom på två såna hästar genom min ridtid.
Alla andra hästar jag ridit, från den lilla Welsh Mountain-kille som var min första medryttarhäst som barn, har haft saker för sig, om man ska uttrycka det så. Han bockade vid uppsittning och under uteritterna gjorde han gärna 90 graders-svängar in på sidovägar i galoppen, precis i sista sekunden så att jag fortsatte rakt fram. En gång blev han skrämd av en skördetröska och slängde av mig så jag skadade mig rätt rejält, en helt normal hästreaktion enligt mig och jäkligt olyckliga omständigheter bara. Vi pratade om honom som "lite busig". Men andra skulle kanske upplevt honom som en problemhäst?
Eller det 4-åriga New Forest-stoet som jag red efter jag växte ur lillkillen. Hon började skena på uteritter och blev het och svår att hålla, men det var ju för att vi slarvred som bara den, och jag som yngst i gänget inte hade förmågan att säga emot fartdårarna jag red med. Gissar hejvilt att hon hade blivit direkt livsfarlig om hon inte gått på lösdrift. Men – en helt vanlig häst, en jättetrevlig ridponny, som bara inte mådde bra av oansvarig ridning.