Ja, jag tycker verkligen att dom är det, i hantering från marken. Sen skall dom som sagt vara heta och kvicka att rida. Så det är en annan femma.
Nu när jag läser tråden här känner jag verkligen, shit - Jag är bortskämd. Mina lusitanos är verkligen bombsäkra. Visst är dom tränade. Men dom är verkligen säkra på allt och var väldigt säkra från början. Bilar, lastbilar, tåg, helikopter, hundar, vilt, soptunnor, fåglar, cyklar jag kan inte ens räkna upp allt.
Självklart har jag alltid i baktanken att alla hästar ÄR flyktdjur, men mina hoppar inte åt sidan, kastar sig inte, går inte några steg åt ett annat håll. Dom rycker till lite i kroppen om det är ngt plötsligt. Den ena har hoppat fram ett steg när han bokstavligen fick en cyklist rätt upp i arslet för typ 7 år sedan. Som tur var gick det bra för alla.
Nu är jag ju van vid detta, och jag vill ha detta, och det är vad jag vill ha av en framtida häst också. Orealistiskt? Tydligen enligt tråden. Men jag är tämligen säker på att jag kan hitta en liknande häst om jag tittar på lusitano igen.
Nu hanterar jag flera raser dagligen, och som sagt, även fast swb är trevliga och tränade i vårt stall så märks det även när man bara tar ut dom i hagen. Det är mer frust, det är mer titt, det är mer testa att plira iväg lite fortare osv. Det är mer otålighet och kast med huvuden och stamp när man täckar osv. Absolut inget svårhanterligt eller farligt på något vis, men Lussarna står som ett ljus och bara lunkar med.
Och nu kommer jag förstås få lite skit på mig för att jag säger det men jag personligen har uppfattningen att PRE är lite annorlunda mest bara för att dom inte riktigt är lika standardiserade som lusitanos. Dom kan komma i lite alla möjliga former och temperament och fortfarande vara PRE. Sen har ju lusitanos börjat bredda sig också förstås, men generellt. Så jag kan absolut tänka mig att man lättare kan hitta PRE som avviker från detta.
Sen är självklart alla hästar individer. Det finns alldeles säkert lusitanos som är helt stojjiga från marken. Men jag har inte träffat någon ännu.