Avelsvärdering av islandshästar är faktiskt helt frikopplad från den sportsliga prestationen, även om det till stor del såklart är samma egenskaper som belönas. Men det är ju enbart avelsbedömningar som ligger till grund för BLUP-beräkningen till exempel (vilket jag tycker är synd, hade gärna sett att tävlingsresultat räknades in).
Och ja, aveln är helt fri på Island såtillvida att det inte finns några begränsningar i bedömningspoäng eller BLUP för att en hingst ska få betäckningslicens. Men jag skulle inte säga att det egentligen förändrar inriktningen på aveln, det är ju ändå så att de flesta uppfödare följer de generella avelsmålen - kanske med tillägg av något som man själv tycker är väldigt viktigt.
Jag har ridit islandshäst i 40 år och haft egna islandshästar i 25. Och jag tycker generellt att islandshästaveln under den tiden gått åt RÄTT håll. Överlag är hästarna nu mycket mer lättridna med mer välseparerade gångarter, det är rätt sällan man träffar på de där "knäppa" hästarna (som sannolikt hade fått bli mat på Island) längre. Kanske en kombination av bättre avel, bättre utbildade hästar och mer kravställande köpare.
Jag tror dock att det i alla fall för islandshäst, men kanske för övriga raser också, är ett ENORMT mycket större sug nu än för 20, 30, 40 år sedan efter de där väldigt snälla, "bombsäkra", hästarna. Alla vill ha en häst som "alla" kan rida, liksom, och de exemplaren har nog alltid varit väldigt sällsynta. Så jag är inte säker på (eller jag tror inte alls) att aveln gått mot svårridnare hästar, jag tror helt enkelt att efterfrågan på väldigt lättridna hästar har ökat!