Nånting är det som gör att unghästen kostar över 100 tusensträcket, och det är inte för att de strosar obrytt i en hage i 3-4 år.
Inte heller språngavgiften.
Om utlandet klarar av att producera hästar som vi vill importera, och uppfödarna går med vinst på det där, borde vi rimligen också kunna producera hästar i utlandet, med den härstammning som vi behöver till ridskolor och icke-proffs.
En snabb uppställning för en SWB-häst i Sverige (eftersom det är de kostnaderna jag har koll på) som tillverkats via inseminering, allt i SEK och kostnerna varierar naturligtvis lite beroende på ens läge. Som jämförelse, och för att jag tycker om att ge mig själv ångest:
Hingstavgift vid dräktighet ca. 11000-23000
Spermaskick 750-2800 per styck beroende på avstånd och färdsätt, det kan bli allt från 1 till 5-6 stycken på en säsong
Veterinär/stationsavgift och behandlingar/uppstallning förutsatt att du tar med stoet hem ca. 7000-15000
Stoavgift 300
Grovfoder sto 11 mån (varierar såklar, här räknat på 15 kg/dygn 3 kr kg) 15075
Verkning 6 tillfällen á 250 per gång 1500
Försäkring av foster ca. 3000-5000
Foder sto+föl om man räknar med 3 månaders bete och 3 månader underhållsfodning (á 0 kg/dygn betesperiod och 20 kg/dygn icke-betesperiod) 5400
Id-kontroll/chipmärkning ca. 700-800
Registrering fölunge 1150
Försäkring föl/unghäst (100000 veterinärvård 30000 liv) ca. 3200 per år x3 = 9600
Verkning föl/unghäst var sjunde vecka á 4 år 7500
Grovfoder i 4 år a 12 kg/dygn (minus betesperiod om 3 mån/år á 3 kr/kg) 39600
Mellan 103 825 och 126 725 kr beroende på om jag räknar lågt med två spermaskick, eller de högre avgifterna men bara ett spermaskick. Är du inte företagare får du lägga på 25% moms på detta.
Den som har haft häst ser också att det är många kostnader som inte är med i uträkningen här, ev. kraftfoder, mineralfoder, kostnader för vaccinering, tandkontroll och övrigt, avmaskning & kontroll, utrustning, resor, arbete. Ingen uppstallning inräknad, och även om man har hästen hemma på lösdrift finns det en kostnad där. Och hästen har i denna kalkyl aldrig behövt träffa en veternär utom för rutinärenden, och är ej inriden.
Insparningsområdena jag ser är att man inte behöver stödfodra hästen utan bor i en klimatzon med bete året om, betäcker naturligt och har djuren oförsäkrade, går en utbildning och sköter hovvården själv, bedriver uppfödningen på en plats med lägre veterinärkostnader samt hårddrar det vilka ingrepp/åtgärder som är värda att utföra. Har någon som utbildar mot mat, husrum, fickpeng och den erfarenhet jobbet ger. Större antal hästar där några är bra nog att gå med vinst, och på så vis täcker up för de som inte blir bra nog.