När det är -20 får man antingen täcka eller fodra mera ändå, inte ens hos en 2:åring är energin att värma kroppen vid lösdrift gratis. Jag tänker att det blir dyrt här även om man kör på det billigaste möjliga alternativet.
Jag vet egentligen inte vad du vänder dig emot. Är inte hästhållning på kontinenten billigare, när man ser till klimat, löneläge etc?
Jag tvivlar inte ett dugg på att svenska uppfödare får det precis att gå runt, om ens det, med priset de säljer hästarna för.
Jag bara undrar om Sverige är verkligen det bästa landet att föda upp hästar i, ur ekonomisk synpunkt. Köparna har svårt att gå till mötes säljarnas pris, dessutom så är varan en 2:a sortering ur deras högprestationsavel.
Det är en produkt ingen har efterfrågat dessutom, en häst med temperament och känslighet för högre klasser, men inte förmåga. Tantryttarna (mig inkluderat) behöver en Volksvagen men får en formel 1 bil utan säten.
Våran ridskola köper inte svenska hästar lägre, utöver någon enstaka ponny för att de hästarna med överkomligt pris fungerade inte att sätta elever på.
Om jag har förstått det rätt, så finns det en vilja att föda upp en hygglig allroundhäst, men köparens betalningsförmåga brister i vad den hästen kostar att föda upp i sverige. Mitt förslag är att föda upp den hästen där det blir billigare. Går det med Iberiska hästar så borde det gå med en svensk modell också, bara inte i sverige.