När en trotjänare vandrar vidare..

Reykur

Trådstartare
Hur fungerar allt praktiskt då?
Jag vill inte tänka dessa tankar, men Saga är ingen ungdom längre :(
Erbjuder veterinärstationen kremering? Är det då sk. masskremering, eller kan det ske en enskilld kremering så man får tillbaka askan?
Hur fungerar det med djurkyrkogårdar? Vi har ingen mark vi kan begrava henne på själva.
Jag vill så klart hellst att min älskade hund ska leva lika länge som jag gör, men det är tyvärr ingen verklighet :(
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Jag valde att få min hund enskilt kremerad, eftersom sambon och jag inte bor här permanent.

Jag läste igenom den här sidan innan, för att förbereda mig:
http://zoonen.com/artikel.asp?oid=1873

Min älskade vovve har fått en ny plats: i en urna i bokhyllan, och där får han stå tills jag bestämt mig för var hans sista viloplats skall vara.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Det är alltså även fullt tillåtet att en jägare skjuter hunden, i skogen?
Usch fy fan vad hemskt allt låter :(

Saga är en ängslig individ, så någon avlivning på veterinärstation kommer jag inte att utstätta henne för, när det väl är dags.
Hon har väldigt svårt att lita på nya människor, så därför har jag oroat mig. Även om en veterinär kommer hem till oss, då stunden är kommen, så tror jag det blir ett enormt stressmoment för Saga att släppa någon okänd nära inpå.

Skogen, det är hennes plats. Ingen är lyckligare än Saga när pappa tar i bilnycklarna och vi frågar "Ska vi åka till skogen?"
Att ge henne ett sådant avslut vore nog den finaste gåvan jag kunde ge henne, som tack för allt.
Nu är detta inte alls aktuellt, på länge får vi verkligen hoppas. Men jag vill vara förbered.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

nu har jag aldrig låtit en hund vandra vidare..än sålänge iaf:crazy: (den h¨rda kalla sanningen är ju att den dagen kommer att komma också, förr eller senare:( )
men hur som helst, min älskade lilla kanin avlivade jag på klinik, där fick man förfrågan om huruvida man ville ha masskremering eller om man ville behålla askan.. Man fick dessutom välja mellan ett par olika urnor om man valde separat kremering..
Antar att samma borde gälla för hundar också..

Och angående jägare och skjuta.. vet itne vad som gäller, men det är nog lämpligt att kolla upp, finns säkert sätt att kringgå det hela om det nu inte skulle vara tillåtet, med tanke på det strikta hundägaransvaret... tänker mest så att ingen råkar illa ut när man bara velat ge sin bästa vän det lugnaste tänkbara slutet
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

*kl*

Ett allmänt tips är att man redan när man ringer och bokar tid talar om hur man vill ha det. Man kan även betala i förskott, det kan vara skönt att slippa tänka på sådant när man står där.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Om du inte vill taq henne till veterinärkliniken så kan många veterinärer komma hem och göra det. våran hästveterinär håller även på med hundar och gör hembesök för att besiktiga valpkullar. så hon kan säkert avliva hundar åxå.

Jag avlivade min på kliniken. tog med henne därifrån och så grävde uppfödaren ner henne i gödselstacken=/ fin begravning. men jag hade inte dom summorna det skulle kosta att kremera osv. Hunden var oförsäkrad pga hjärtfel så jag skulle få stå för hela kalaset själv. bara undersöknngen och avlivningen gick på en 1300 nånting.

Familjens gamla hund sköt en jägare och min plastpappa grävde ner henne. Där hade jag inte velat varit med=/
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Om du inte vill taq henne till veterinärkliniken så kan många veterinärer komma hem och göra det. våran hästveterinär håller även på med hundar och gör hembesök för att besiktiga valpkullar. så hon kan säkert avliva hundar åxå.

Jo, någon veterinär här gör hembesök de med. Det jag tänker på är mest, att även det blir stressande för Saga. Som sagt har hon väldigt svårt för nytt folk :(
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

hm... vad svårt. då är det kanske bäst med en jägare då. jägeren behöver ju aldrig ha närkontakt med henne. blir förmodligen bra mycket jobbigare för dig än en vanlig avlivning tyvärr=(
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Om du ska gräva ner kroppen behöver du tillstånd från länsstyrelsen (borde inte vara ngt problem för ngt så litet som en hund) detta för att man inte ska begrava kroppen så den kan kontaminera ngn vattentäkt etc.
Annars kan du lämna in kroppen till ngn djurklinik som sedan skickar den vidare till en förbränningsanläggning. Vet inte om du kan få separat kremering på alla anläggningar så kolla upp detta innan.
Om hunden är så skygg att du tror att den inte ens skulle acceptera avlivning av veterinär hemma verkar ju en jägare som skjuter hunden vara det bästa alternativet, kolla bara upp personen innan, har hört lite otäcka historier om folk som "missat" lite, inte så skoj..
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

för det första: om du nu vill att nån ska skjuta din hund i skogen,tänk att man kan träffa helt fel,och då blir det inte kul alls..

för det andra: om man skuter kommer det vara rejält med blod efteråt,inte så kul heller,inget sett man vill se sin hund på...


om jag var du så skulle jag överväga att låta veterinären komma hem till er och ge henne en spruta...
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Hon skulle kanske acceptera det, men att det kommer en ny människa är alltid ett stressmoment för henne. Det kan ta ett bra tag innan hon accepterar att den nya människan tar i henne..

Det är ju det negativa med att låta skjuta hunden, är ju att det kan hända att jägaren missar. Vilket vore åt helvete.
Å andra sidan, är som sagt Saga lyckligast i sin skog.
Tur att jag förhoppningsvis har en stund på mig att fundera på detta.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Kan hon inte få sprutan i skogen då? Av en veterinär hon träffat förr?
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Jag tog båda mina hundar till veterinären när det var dags. De hade gjort jättefint i rummet med tända ljus och så. Och vi fick vara själva där med dem både före och efter.
Veterinären var jätterar. Och ingen av hundarna blev det minsta stressade. Det kändes som om de visste vad som skulle hända och var ok med det.
För mig var det ett fint avslut. Jag skulle inte vilja att någon sköt min hund. För jag vill vara med då de ska vidare. Och jag skulle inte fixa att se min vän så.

Mina hundar blev kremerade och veterinären tog hand om askan. Jag såg ingen anledning att behålla den. För mig är kroppen bara ett tomt skal när de vandrat vidare. Det känns så påtagligt när de är borta. Min hund var inte kvar mer, bara ett tomt skal.

Jag kommer garanterat att välja spruta även i framtiden.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Usch, detta är för jobbigt för mig att skriva om., Har varit med om detta ett antal gånger. Senast förra våren. Vet precis hur det känns. Valet var riktigt. Han höll på att bli blind min älskade Zam. Man kan bli knäckt för mindre. Lätt att säga kanske, men minns de ljusa stunderna.
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Vi har ju alldeles nyligen tagit bort vår gamling, det gjordes enkelt och fint genom att jag bad våra Distriktare komma ut och göra det hemma. Superenkelt. Betalningen kommer på faktura dessutom så man slipper ta i det då.
Yla var superlugn och märkte ingenting, hon lullade runt som vanligt innan och det var en normal dag för henne, förutom att jag var tokledsen...

Ang. att skjuta hundarna i skogen så är det en fin grej för jägare. Ni ska inte glömma att gevären symboliserar det bästa hunden vet, jag vet bara själv när jag rasslar i vapenskåpet här hemma...
Skogen, geväret och de rätta kläderna får hunden att tro att den ska ut och jaga. En skicklig skytt gör då ett snabbt slut på ett förhoppningsvis lyckligt liv.

Själv har jag gått i från det eftersom jag har sett lite för mycket, men jag kan mycket väl förstå de som gör det. Och ibland kan jag även tycka att det är det bästa sättet för många hundar.

Och här finns det även djurkyrkogårdar i närheten.

//E
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Om du ska gräva ner kroppen behöver du tillstånd från länsstyrelsen (borde inte vara ngt problem för ngt så litet som en hund) detta för att man inte ska begrava kroppen så den kan kontaminera ngn vattentäkt etc.

Det man inte vet har man inte ont av.

Ärligt talat, jag har själv aldrig hört någon som har sökt tillstånd för att gräva ner husdjur, häst är en helt annan sak.

Om folk bara visste vad som ligger i marken överallt:crazy:

//E
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Det man inte vet har man inte ont av.

Ärligt talat, jag har själv aldrig hört någon som har sökt tillstånd för att gräva ner husdjur, häst är en helt annan sak.

Om folk bara visste vad som ligger i marken överallt:crazy:

//E

Att "ingen" gör det betyder inte att det är ok, eller hur?
Förr om åren var man lite mer slapphänt med detta men reglerna har blivit hårdare.
Tänk på att det kan vara vattentäkten de tar ditt dricksvatten ifrån som kan bli kontaminerad.. Trevligare kan man ju ha..
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Jo reglerna har blivit hårdare man får väl snart inte pissa utomhus .Är man långt ute i skogen så är det ingen större fara att gräva ner en hund .Jag skickade min till sågverket så dom slängde honom i värmepannan där .En av mina kompissar brukar skjuta hundar .Han slänger ner en köttbit på marken och när hunden tar den skjuter han den med pistol utan att hunden hinner märka något
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Jag behöver inte bekymra mig eftersom vi har egen brunn. De flesta gräver dessutom så grunt så att det ska ta ett bra tag innan vattnet skadas.

Jag jobbar på kyrkogård och som sagt, om folk bara visste vad som ligger i marken...

Men visst, om alla gräver ner ett djur här och där så kan ju säkert problem uppstå.

//E
 
Sv: När en trotjänare vandrar vidare..

Det är säkert jättefint för jägare. Och jag tror det är en bra metod för hunden också. Det är jag personligen som inte skulle klara av att se det ske. Jag vill inte ha den mentala bilden av mitt djur när det blir skjutet.
Men för jägare, som är vana vid sånt, är det säkert en annan sak.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 217
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 704
Senast: Efwa
·
Relationer Hej allihop! Behöver era historier och tankar kring separation eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter att gå vidare. För att...
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp