R
Raderad medlem 94602
Jag svarar generellt hur jag tänker och fungerar. I mina ögon så gjorde TS inget fel, hon kände väl att hon var tvungen att agera.
Jag hade också gjort någonting, inte bara stått där neutralt. Nu vistas jag mycket och med många hundar i olika flock och det är helt otänkbart att jag inte avleder redan vid minsta spänning.
Sen skulle jag aldrig ta med en hund som har svårt för kontakt. Folk kan snubbla och komma åt hunden, vi trängs på smala stigar, vi kommer åt varandra på de ena eller andra sättet. Just hunden i TS fall reagerar med att bita vid beröring och jag har särat andras hundar med våld vid slagsmål utan att bli biten.
Svårt att alltid göra 100 % rätt eftersom det kan se olika ut från fall till fall.
Det är lätt att vara efterklok i en händelse som denna. Och det är lätt att göra en tankevurpa i stundens stress.
Jag har i 4,5 år levt i en flock där individer inte kommer överens och flera ggr har dessa situationer uppstått. Stå passiv gör man inte. Då smäller det oftast. På något sätt måste bör man bryta.
Men att ta i hundarna brukar vara väldigt laddat. Det är som att det blir gnistan som tänder lågan.
Här ställer vi oss emellan. Vi markerar med kroppsposition och tar den hund med högst toleransgräns. Dvs den som är minst pist of och som har bäst koll över sig själv. Det hade med facit i hand varit bäst om TS tog sin hund och inte den som har kontaktproblem och omvänt riktande.
Vi har också särat på åtskilliga slagsmål och oftast har det gått bra. Men inte alltid. Maken har fått några bett i händerna och har även en tjusig tandrad i magen.
Självklart ska hundar som har svårt för kontakt få vistas i miljöer. De kan ju inte isoleras! Bara för att de har svårt för kontakt betyder det inte att de kommer bitas. Ofta krävs en speciell situation.