När brukar ni klippa era hästar?

Sv: När brukar ni klippa era hästar?

Jag är en lat :devil: och klipper inte förrän han satt klart ALL vinterpäls. Han är fullblod och sätter klart sent, därför innebär detta början på november för min del.

han är gudasnäll att klippa, det är en höjdare för honom när man sätter på öronmössan och tar fram klippmaskinen - då åker snorren ut och han blir så jävla glad :rofl: Han ÄLSKAR att bli klippt!

klipper jag så sent som jag brukar då han är klar med hela pälssättningen så håller han sig HELA vintern igenom - inget växer ut i princip, så det är smidigt som satan och passar perfekt!

igår klippte ja min häst, trodde han skulle va snäll men han stod mest på bakbenen så det var svårt att få till det fint :mad:

och idag va han helt galen att rida!:mad:

jag kommer nog ej klippa iår och har sällan klippt hästarna. halvblodet klipptes förra vintern 2 ggr. men dessa tänkte jag hålla oklippta. dom har gått otäckade länge nu men igår bestämde jag mig för att dom ska ha täcke på sig varje dag i hagen för att inte få världens vinterpäls iochmed att jag ej ska klippa. (rider i ridhus imellanåt, så det är ju inte så skoj med björnpäls)

klippte innan idag och det behövdes!!!
JESUS vilken björnpäls! fattar inte det eftersom han är så mkt fullblod men jaja nu är den borta:angel:
Min häst är lite konstig dock kllippte en gång förra året på hösten sen såg han nyklippt ut ända tills april! :crazy: :banana:

*kl*

Klippte båda mina nu ikväll. Fullblodet var helt tossig och i efterhand skulle det nog varit begåvat av mig att stoppa bomull i öronen på honom. Men klippt blev han i alla fall, även om det inte bev så snyggt uppe vid huvudet.

Min söta lilla halvblodsdam uppförde sig däremot exemplariskt! Rekordklippte henne på 40 minuter, ville ju hem till "bonde söker fru"....

Klippte bara kroppen och lämnade benen på dom.

Klippte min idag. Hon älskade nya klippmaskinen. Stod som ett ljus, det ända hon var upprörd på var bomullen i öronen. :love:

Lämnade benen annars är hon kal.

kl

min är ganska nyrakad. Klipper allt utom halva huvudet och en bit för sadeln...

Kl

Klippte min ponny idag,, andra gången (första var i augusti någon gång)

Klipper allt utom huvudet.

KL

Skulle klippa min häst i torsdags, hann klippa halsen och bogen på ena sidan innan skären började tugga :eek: och har inte lyckats få tag i nya skär, så hon ser helt knasig ut, tur jag inte har träning eller tävling inom det närmaste :p

Min häst svettas redan. Så han ska klippas nu i veckan. Sen får jag göra om det ett par gånger till under hösten/vintern.

Min häst svettas redan. Så han ska klippas nu i veckan. Sen får jag göra om det ett par gånger till under hösten/vintern.

Min också! Blir rejält svettig redan efter ca 10-15 min i ridhuset trots att pälsen inte är så himla tjock.

Har inte velat klippa ännu då de fortf gått ute på nätterna. Men jag måste klippa nu i veckan så att det hinner bli lite fint innan nästa helgs tävling.

Min är hälften Islänning/NF. Så att han har päls är väl inte så konstigt. Desutom är han 24 år och raggigare än förr.:crazy:;)

Ja det kan ju inte riktigt jag skylla på! Men man skulle banne mig kunna tro att min har lite isis-gener i sig! :D Men det brukar inte visa sig förrän närmre december.

Jag brukar också klippa när själva pälsbytet är färdigt. Sedan beror det på hur mycket mer päls hästen sätter om jag behöver klippa fler gånger. Turbo klippte jag första gången i september då han satte päls tidigt. Sedan behövde jag inte klippa honom igen förrän till nyår, men däremot blev det alltid en gång till i månadsskiftet jan-feb.

Nya pållan har inte satt någon vinterpäls än, men det kommer väl. Eftersom jag har egen maskin är det inga problem att klippa när det behövs.

Klipper nog i början av december precis som förra året. Då höll det hela vintern så jag behövde aldrig klippa om. Praktiskt tycker jag eftersom det kostar en hel del att anlita någon som klipper samt att stoet är hispigt. Ska prova med bomull i öronen i år tror jag. Började täcka tidigt, i slutet av augusti, ca en månad tidigare än jag brukar men det hjälper, hon har inte så lång päls än. Men om man kör hårt i minst en timme blir hon svettig förstås.

Jag har klippt idag och min kuse hade satt en riktig "björnfäll"....

Jag brukar stoppa tussar i öronen och sen sätta en travhuva över. Det brukar lugna dem rejält.

Jag har redan klippt min tre gånger. Första gången jag klippte henne var i slutet på september. Hon blev så svett av att bli riden i ridhuset ofta så hon tyckte det var rejält skönt att inte bli så svett. De andra två gångerna fick jag klippa eftersom det växer ut så fort igen. Men jag har egen maskin så jag klipper lite när jag vill. Dvs pälssättningen är inget problem. Men om man inte har en egen maskin så skulle jag nog också vänta tills den fällt klart för att inte behöva klippa för ofta.

De två år jag klippt hittills, så har jag klippt när vinterpälsen växt färdigt ja. Och det har blivit i slutet av oktober - mitten av november ungefär.

Men i år skulle jag behövt klippa typ för tre veckor sen känns det. Damen är som ett vitt mumintroll i plysch och blir sjöblöt av 30 minuters dressyrpass i skritt, trav och två galoppfattningar... Tack vare att jag och stallkompisarna bor 7 respektive 9 km från stallet är det svårt att få hjälp med täckesbyten, när man lagt på filt och åkt hem. Stallägaren kan egentligen inte mer om hästar än att hälla i hinkarna och foderkassarna som står utanför respektive dörr på morgnarna. Har vi glömt ställa fram kassarna till EN av de tre hästarna i stallet... Ja, då är det bara två som får mat och den tredje får titta på. Så stallägaren är inte heller så mkt hjälp i det fallet.

Därför ska jag försöka köpa klippskär om jag hittar någon butik som har, helst redan igår. Min kompis har nämligen lovat komma med sin klippmaskin. :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025