När brukar ni klippa era hästar?

Sv: När brukar ni klippa era hästar?

delvis kl

Hur klipper ni då?
Helklippning, spårklippning, filtklippning?

Klippte helt förra året men i år ska jag nog fixa en snygg filtklippning ;)

Jag körde helklippning i år! Och han blev så blank och fin! :love: Han brukar annars sällan bli sådär jätteblank. Men jag är glad så länge det varar!

Helklippning. Jag har försökt med spår- och filtklippning. Det närmaste jag kommit filtklippning är en hackig fyrkant där sadeln ska ligga. Min kompis kom dagen därpå och såg förskräckt ut. Hon klippte resten av häststackaren också... inklusive huvud och ben... Hon såg ut som en shirehäst kring benen... :angel:

Så numera är det helklippning som gäller.

*KL och KnappStöld.
Hur skulle ni gå till väga om ni skulle klippa en häst som ni hört ska vara väldigt hysterisk vid klippning?
Jag tänkte önska mig en klippmaskin nu när födelsedagen börjar närma sig, eftersom min häst sätter rejält med päls när vintern nalkas.
Frågade förra ägarna hur han var att klippa, men de sa att det inte går alls eftersom han blir helt hysterisk. (arabblodet spökar tror jag :smirk: )
Dock vet jag inte hur han reagerar nu om JAG klipper honom. Ägt honom i två år nu, och vi har väl kommit igenom vissa hinder som förra ägarna tyckt var omöjliga. Men jag vill ändå vara på säkra sidan och inte skärra honom mer än nödvändigt :p Aldrig klippt en häst förr heller, ska jag väl kanske tillägga.
Hjälp någon?

Jag skulle tagit ut vet. som får ge lugnande - det är farligt att handskas med hysteriska hästar. Vad jag märkte på min som får lugnande så verkar det som att man kanske skulle kunna ge henne mindre för varje gång för att sedan sluta!

Men väl rekommenderat - ge lugnande!! Det är väldigt vanligt att göra det!

Då det inte ligger veterinärer i närheten går det på ca 500:- bara för vet att komma ut och inställa sig. Känns lite väl mastigt för att ge en lugnande spruta så man kan klippa korven :crazy:

Förra ägarna sa att min häst var hysterisk vid benskydd, och avskydde att gå på bana också. men han funkar kanon med båda. Så jag vet inte hur han reagerar för mig.
Tänkte om man kunde vänja honom succesivt vid klippmaskinen på ett bra och lugnt sätt.
Har aldrig sett honom hysteriskt panikslagen faktiskt.

Ofta är det ju ljudet de reagerar på. Vänj honom därför genom att ha den påslagen kortare stunder inne i stallet men långt ifrån honom. Håll noga koll på hur han reagerar bara.

Ofta går det ganska fort för dem att bli vanda vid ljudet. Får de dessutom mat så de är sysselsatta under tiden så går det ännu fortare.

När han är helt avslappnad med ljudet en bit ifrån så börjar du stå utanför boxen med den påslagen.

I samma period kan du varva med att lägga klipparen mot kroppen (avslagen) så att han får vänja sig med att ha den emot sig.

När han accepterar allting lugnt och stilla kan du prova att klippa. Bomull i öronen och lite lugnande är dock bra.

Gör man det bara intensivt under ett antal dagar i sträck så brukar det alltid gå att lösa. De vänjer sig oftast ganska fort. Det är en utbildningsfråga som så mkt annat.

Min valack som har en enormt ormskräck tycker sladden är livsfarlig. Men ser man då till att den inte syns speciellt mkt så går det hur bra som helst.

ville helst slippa klippa pållen i vinter, men nej då han skulle tvunget bli en nallebjörn :devil: så nu i veckan ryker pälsen, den är inte jättetjock, men han s v e t t a s och idag skrittade jag av honom 25-30minuter och han var ändå inte torr på halsen och under sadeln vara han sjöblöt:crazy:

Klippe hela hästen utom benen, huvudet och en ruta på ryggen.
Ska försöka hitta ett täcke med ca 100-150grams foder som han kan ha nu när dt är runt 10grader ute:D Nån som har nått tips kanske? i n t e dyrt runt 3-400kr :idea:

Klippte hela hästen för ca 2 veckor sedan och lämnade en liten "sadelfläck" på ryggen (:

Ellen

prova att vänja honom vid ljudet och att låta honom undersöka klippmaskinen när den inte är på.

men ser du att det inte funkar så strunta i det eller sedera hästen, det är FARLIGT att försöka klippa en häst som verkligen är rädd
( ja, jag har försökt..)

vissa hästar går inte att vänja och isf är det bättre båda för dig och hästen att den får sig en dos och inte märker ett dugg av klippningen...

stoppa bomull i öronen för att minska ljudet. Tacka vare det kan jag klippa min annars helknäppa häst. Hon står som ett ljus.. eller gjorde det förra året iaf:smirk: iår har jag inte klippt henne.

tack för svaret! Det var en sån förklaring jag ville ha :idea:
Min häst tror jag har/haft ormskräck för han gillar inte heller ringlande saker, så jag lär nog får gömma sladden lite jag med. men nu klarar han av vattenslangen utan problem i alla fall!

Redan tänkt (när jag har en maskin) att dra den längs hans kropp tills han är lugn och avslappnad. Men ljudet är nog rätt läbbigt ja. Iof har han stått i boxen när det svetsades i bredvid. Var lite rädd men åt på sitt hö och lugnade ner sig rätt fort.
Får väl ha på den när han smaskar hö eller något, då brukar han inte bry sig så mycket :D

Tack för hjälpen!! :bow:

jag brukar klippa mina hästar i slutet av oktober eller början av november.

Min förra häst var övertygad om att klippmaskinen var något slags mordvapen...:eek: Vi bremsade honom och då gick bra att klippa.

Kan ju vara värt att testa! Garanterat billigare än vet.;)

Min häst tror jag har/haft ormskräck för han gillar inte heller ringlande saker, så jag lär nog får gömma sladden lite jag med. men nu klarar han av vattenslangen utan problem i alla fall!

Helt OT:

Du skulle se min häst då när vi i lugnan ro skrittar av längs grusvägen på en tävlingsplats och det kommer en svart snok och fullkommligt ringlar sig fram över vägen :eek: Han fick värsta paniken!

Skulle vara intressant att veta om det enb är instinkt eller om han faktiskt har blivit biten någon gång och därmed förstärkt rädslan.

Tillbaka till topic: Om du inte har en klippare så kan jag varmt rekommendera Julas budgetvariant! Jag köpte den förra året och den är väldigt prisvärd. Fast iof, den är inte den tystaste på marknaden. Så när jag tänker efter så kanske det är dumt att rekommendera den om nu hästen är känslig för oljudet.

Du skulle se min häst då när vi i lugnan ro skrittar av längs grusvägen på en tävlingsplats och det kommer en svart snok och fullkommligt ringlar sig fram över vägen :eek: Han fick värsta paniken!

:rofl: :rofl:
Kan verkligen föreställa mig honom steppa runt där på vägen. Haha, låter som min häst. Fast han brukar bli rädd för tanter :o

Kan tänka mig att det ligger lite i instinkten, men att han blivit biten är ju inte helt otroligt. Kanske bara ett bett nere på benet, det kan nog göra en del.

Tillbaka till topic: Om du inte har en klippare så kan jag varmt rekommendera Julas budgetvariant! Jag köpte den förra året och den är väldigt prisvärd. Fast iof, den är inte den tystaste på marknaden. Så när jag tänker efter så kanske det är dumt att rekommendera den om nu hästen är känslig för oljudet.
Haha. Han får väl vänja sig ;) Får se om jag köper en, eller får en i present. Får stoppa bomull i öronen på honom (han älskar ju saker i öronen så som borstar, kliande fingrar och såna saker)
Kan bli riktigt intressant :D
Tack för tipsen :idea: :bow:

Har redan klippt 2 gånger, blev jaktklippning som vanligt, funkar inte med nåt annat eftersom hästen måste va korsad med isbjörn;). Klippmaskinen måste slipas redan:crazy:

Hur skulle ni gå till väga om ni skulle klippa en häst som ni hört ska vara väldigt hysterisk vid klippning?
Jag tänkte önska mig en klippmaskin nu när födelsedagen börjar närma sig, eftersom min häst sätter rejält med päls när vintern nalkas.
Frågade förra ägarna hur han var att klippa, men de sa att det inte går alls eftersom han blir helt hysterisk. (arabblodet spökar tror jag :smirk: )
Dock vet jag inte hur han reagerar nu om JAG klipper honom. Ägt honom i två år nu, och vi har väl kommit igenom vissa hinder som förra ägarna tyckt var omöjliga. Men jag vill ändå vara på säkra sidan och inte skärra honom mer än nödvändigt :p Aldrig klippt en häst förr heller, ska jag väl kanske tillägga.
Hjälp någon?
Vi hade en ponny som var väldigt svår att klippa, men det gick ändå genom att:
1. Ha en tyst sladdlös klippare
2. Ge Plegicil i sirapsform en stund innan.
3. Sätt på klipparen och låt hästen vänja sig vid ljudet innan du börjar. Är hästen mycket nervös kanske man får sätta på klipparen en liten stund varje dag.
4. Klipp hellre lite i taget på varje sida för att inte ha en superstressad häst som är helklippt på ena sidan och ser ut som en nallebjörn på den andra. Vi klippte först lite på halsen på ena, sen på andra sidan. Så resten av halsen på båda sidorna, så lite under magen etc.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025