Nar borjade era barn och rida?

G

gabriel jesus

hur gamla var era barn nar dom borjade rida / aka hast?
min son ar bara 15 manader och pa mycket lange for liten ....
men nar kan man borja med dom sma?
kanner pa mig redan nu vilken jobbig ponny mamma jag kommer att bli..:devil:

Sv: Nar borjade era barn att rida?

* SKRATTAR GOTT* jag skrev visst lite fort svenskan blev visst lite lidande:rofl:..hahahha ...det skulle ju statt nar borjar era barn att rida....:angel:

Sv: Nar borjade era barn och rida?

Min son började rida med mig när han va ja strax över året... då åkte han bara med framför mig i sadeln på ridbana i skritt och med folk på marken ifall nått skulle hända (hästen va dock en islänning och ko lugn)
NU är han 2 år och har börjat åka barbacka på våran ponny fast pappa brukar hålla bak:)

Får jag låna din tråd lite?

Jag har funderat över lite var man kan få tag i små ridhjälmar? Hur små finns det att få tag i?

F, som nu är tre år, började förra sommaren. Då hade han nyss fyllt två. I början stöttade pappa honom, och jag styrde hästen. I våras började han hålla i tyglarna själv, och ingen behöver stötta honom. Inte ens när han travar. Men jag leder fortfarande ponnyn.

Sist han red prövade han att stå i fältsits, både i skritt och trav. Det gick jättebra.

Han utvecklas otroligt fort, trots att han bara rider ca en gång per månad. Vi hinner tyvärr inte oftare.

Minstingen blir två år i december. Han brukar oxå få rida en stund när storebror har ridit, men någon måste gå bredvid och vara beredd att fånga honom när som helst, för han fattar inte att han måste hålla i sig.

Så här såg det ut första gången F red:
FlosForstaRidturA.jpg

Får jag låna din tråd lite?

Jag har funderat över lite var man kan få tag i små ridhjälmar? Hur små finns det att få tag i?
Casco har en barnridhjälm med ställbar storlek (som cykelhjälmar) ner till stl 48, om jag inte minns helt galet.

Sen är jag av åsikten att för den ridning små barn sysslar med, med ledare på små hästar, så borde en cykelhjälm kunna skydda tillräckligt bra. Ridhjälmar är ju dimensionerade för att klara dundervurpor i hoppning och fälttävlan och det ska väl mycket till för att ett litet barn ska råka ut för något liknande.

Jag har pecis varit och köpt en hjälm som är godkänd både för ridning och cykling :idea: Den är ställbar och den i stl. S är från 51-54(55). Det är en Jofa.
Jag har även köpt en säkerhetsväst stl. S, en Hansbo (beta 3).
Min son är 2,5 år och ganska liten för sin ålder...
Han har kommit i stadiet "kan rida själv", därav all säkerhetsutrustning :angel:
Fast det roliga är att ha kan faktiskt rida själv i skritt :eek:!
Han vill även trava, men då håller jag i linan.... ;)

4 veckor :angel:

Han alskar att sitta pa hasten, nu ar han 20 manader och vill helst aka traktor. Vi har anvant hans cykelhjalm an sa lange. Innan jag blev gravid satt han framfor mig och min kompis ledde hasten. I skritt an sa lange bara.

Jag kan tanka mig att kopa hast till honom nar han ar tre eller nat, om han ar intresserad. Mest for att det finns jattesota lead rein shows har dar man klar upp bade mamma och barn och hast och promenerar runt i en ring, hur sott som helst! :D

har alla borjat med shettisar?
vissa av dom kan ju vara valdigt envisa och starka :devil:

Ingen shettis an sa lange men om man nu inte koper en valtranad shettis sa kan man ju tomkora den mycket. Det gar ju att kora in dem ocksa. Valdresserade tycker jag bade sma hastar och sma hundar ska vara, ingen ursakt att de ar sma.

Nope, vi har en New Forest :love:

Fast om jag enbart hade köpt ponny till sonen så hade jag köpt ett Russ, jag äääääälskar Russ (synd att dom är lite för små som vuxen-ponnyer!).
Jag började mitt häst-liv på ett Russ när jag var 3 år :angel:

Min son börjde lite när han var liten.
Nu har jag tagit en scettis på foder både som sällskap men han kan rida på också.Sonen är 4 år.
Han rider i genomsnitt varannan dag.Beroende på hur han vill och vad vi hinner med.Han tycker jättemycket om sin häst, den ska inte flytta tillbaka.

Tyvärr har vi märkt att han är allergisk mot häst, när man borstar och han står brevid.Än så länge vill han inte borsta så det går bra med bara rida.

Han har börjat trava med ponnyn, och han rider utan stigbyglar, han är jätteduktig....:love:

Sonen var drygt 8 månader första gången han red (åkte häst).

Jag står brevid hästen och håller i sonen även om det inte ser så ut på kortet. Tyvärr finns inte orginalkortet kvar efter en krash på min förra dator, så därför fick jag ta detta kort. Copyrigt på kortet har Denver här inne på buke. Det är f ö hennes travare som sonen sitter på , och som han får rida/åka häst på.

kahst.jpg

Alice började sitta på minishettisen (och mitt stooora halvblod) när hon kunde hålla upp huvudet själv.

Nu när hon är 1 år och 5 månader "åker" hon in från hagen varje dag. Dock är hon ganska aktiv genom att smacka igång Affe i trav. Hon sitter barbacka och har cykelhjälm, dessutom håller hennes pappa i henne.
När hon travar har hon kommit på att det är jätte kul att säga aaaaaaaa, för det blir ju a a a a a a a. Jag tror hon gillar det, annars skulle hon väl inte kikna av skratt... :love:

Bild från sittningen, dock inte från i början
P1250348.jpg

P1250343.jpg

Ludde har faktiskt inte provat än - trots att han är 10 måader o har såväl en ridlärarmamma OCH hästar hemma... Hade tänkt ta med honom o pappab/sambon till jobbet o testa gulliga B- ponnyn o barnens favorit framöver, men det har inte blivit av. Tror dock han kommer gilla det - han älskar alla djur o kramar hundar o katter här dagarna i ända. Sedan måste jag ju sätta upp honom o ta kort på honom på min gamla ponny som jag haft sedan jag var 13 - hon är 25 nu o man vet ju aldrig hur länge hon tänkte hänga med (mår fint o är hagpensionär) men det vore ju kul att ha kort på Ludvig o Bolla bara för sakens skull :).

Jag procade ridhjälm strl 51 på honom på skoj i en affär för ett tag sedan, jättesöt o lagon stor. Bestämde dock att köpa en vanlig "barnallrounddhjäm" i stället, får väl åka till Stadium e d.

har alla borjat med shettisar?
vissa av dom kan ju vara valdigt envisa och starka :devil:
Jag har shettisar för mitt eget höga nöjes skull.
Och det där med starka och envisa är bara en fördom, där ursprunget kommer från att de inte har uppfostrats ordentligt utan behandlats som leksaker och hanterats av barn. De blir vad man gör dem till...

Jag har shettisar för mitt eget höga nöjes skull.
Och det där med starka och envisa är bara en fördom, där ursprunget kommer från att de inte har uppfostrats ordentligt utan behandlats som leksaker och hanterats av barn. De blir vad man gör dem till...

Det var bra skrivet för det ska jag tänka på nästa gång nån säger att dom är envisa...

Kl.
Dottern testade när hon var 6 veckor satt bara med pappas hjälp!

Sedan under månades lopp har hon suttit på och åkt lite i skritt men det är inte lätt med storskrittade hästar...
Hon använder cyklehjälm.
Säger man till henne att hålla i sig så gör hon det!
Nu har vi en gammal shettis som hon kan åka lite på!

Minstingen blir två år i december. Han brukar oxå få rida en stund när storebror har ridit, men någon måste gå bredvid och vara beredd att fånga honom när som helst, för han fattar inte att han måste hålla i sig.

Jag får rätta mig själv, för sist vi luftade shettisen hade han blivit mycket säkrare i sadeln. Jag har bildbevis, ska se om det funkar att lägga in ett filmklipp: http://hem.spray.se/ellinorp/Video004.3gp

Mina barn har börjat att åka häst när de har varit riktigt små. Med Alde blev det på stora hästar först, hon brukade få skritta något varv på mina elevers hästar efter att de hade ridit lektion. När hon var tre år köpte vi en minishettis åt henne.
Idun har fått rida både på Fnatte (Liten B) och på stora hästar sedan hon kunde sitta upprätt själv.
Alde är ju sex år nu och rider Fnatte själv i skritt och trav, samt över "hinder".
Galopperat har hon gjort litegrann på ponnyn som vi fick ta bort pga fång, men inte på Fnatte än.
När Idun rider får man såklart hålla i henne, hon är ju inte två år än. Själv har hon inga planer på att hålla sig i något annat än tyglarna. Hon ska nämligen göra allt lika som sin storasyster. Så hålla i tyglar och ha fötterna i stigbyglar är krav fån hennes sida.... Sedan sitter hon och smackar och säger galopp, galopp!
Alde har haft en Cascohjälm sedan hon var tre. Vi väntar nu i dagarna på att hennes Cascohjälm nummer två ska dyka upp med posten.
Idun rider än så länge med cykelhjälm.

Kan meddela att Alice galopperade för första gången igår. :love:
Vi var ute hela familjen på stubbåkern, jag på stora hästen och Alice på Affe med pappa som ihållare.
Affe måste ha kommit ihåg sin ungdom (han är 24 år) och satte av i galopp när Alice hade smackat igång honom i trav. Det går ju dock inte så fort eftersom han har väldigt korta ben.
Men gud vad kul det såg ut, jag höll på att trilla av hästen för jag skrattade så mycket.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 058
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 794
Senast: 95johsv
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar