När börja vaka?

CosmicQueen

Trådstartare
Mitt sto är beräknad tills 20/5, om 1½ vecka.
Har inget juver att tala om. Började bli större i förra veckan, mer för var dag. Men nu har det blivit litet igen, som det är normalt sett.
Släppta bäckenband sedan flera veckor tillbaka, som släppte rejält mer i helgen. Och i helgen har hon även varit rejält svullen i vulvan. Dock ej nu. Är et vanligt att dom blir det långt innan fölning?

När ska jag börja vakningen?
Har ju övervakningskamera o kollar om kvällarna, men är ju inte uppe om natten ännu.
Kan jag vänta med den övervakningen så länge hon inte har stort juver? Hur vanligt är det att dom fölar utan juver?
Vill ju inte riskera att vara helt slut när det väl är dax...

Är det första gången hon fölar?

Mina förstagångare brukar jag börja vaka litegrann på när det är några dagar kvar - Om de inte ser ut att vara på gång tidigare. jag brukar helt enkelt ställa klockan (klockOR :p) på ringning en gång i timmen, kika på monitorn till övervakningskameran för att se om det är lugnt eller verkar vara på gång...
SÅ gör jag tills det ÄR på gång och nä'r det väl är igång så brukar man se det ganska tydligt.

ETT av mina ston hade inte fått nåt juver alls när hon fölade första gången. Numera skulle man kunna tro att det är en valack om man ser ett foto på henne - juvret drar inte ihop sig särskilt mkt ens när hon inte är dräktig eller har föl vid sidan, så spenarna ser nästan ut som förhuden på valacker...

Ja det är första gången för henne.
Fortsätter som jag gjort nu ett tag till(så länge hon inte visar fler tecken, sätter juver osv), är ju uppe till minst midnatt på kvällarna iaf o kan kolla monitorn.
Är 10 dgr kvar nu tills beräknat.

Min är beräknad till den 15:e och jag har inte börjat vaka än. Det är första fölet hon får hos mig men 10:e för henne. Jag har ingen aning hur hon beter sig inför fölning. Hon sover ute nu så det är lite svårare att ha ordentlig koll på henne. :crazy:

Kollar henne en gång/natt nu, hon verkar inte på gång än. Håller koll på juvret och mjölkens färg, det är väl ungefär vad jag kan gå på...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur