När börja med 1åring,om man vill satsa?

A

Angela

Hej,jag har ett hbl sto född 0305,med kanon dressyr stam,som jag gärna vill "komma nånstans med",jag undrar när och med vad jag ska börja med?Hon har haft en skada och jag är gravid i 7e mån så det har ej blivit så mkt,men hon är ju van att ledas (dock ej i trav),stå på gången,sprutas,spolas,osv,men annars har jag ej gjort ngt mer med henne,jag vill ju att hon ska bli en bra dressyr häst och jag har sett en del som bara är ca 2år som redan kan trampa osv vid t.ex tömkörning,men hur 17 gör man från början??Vill ju att det ska bli rätt och att jag inte tar nåt för sent osv..
Tacksam för svar,gärna hur jag börjar med allt och går vidare, :banana:

Nu kankse jag låter som en gnällkärring men i det här fallet skulle det nog vara bäst om du tog hjälp av en duktig dressyrtränare/unghästutbildare?

Okej,men vet inte riktigt vart jag ska hitta någon,,och det är väl för tidigt att ha en instruktör? :confused:
Jag menar är inte det bara för lös hoppning osv som man tar hjälp av en nu?

Det är ingen brådska! Hon är bara 1 år, det finns inget som MÅSTE göras nu som inte kan göras senare.

Det du kan göra med din ettåring är att introducera den på löshoppningshinder på mkt låg höjd, prova träns och benskydd och täcken och sådant så den är van att ha saker på sig. Man kan även tömköra sin åring, i grimma och senare i träns.
Man behöver inte göra allt detta, men det behövs iaf inget mer.
Som 2-åring kan man ju börja fundera mer på träning.

Okej,då vet jag,då kanske hon kan bara "gå" nu tills i vår eller nåt,så hinner jag vara gravid klart och ta hand om bäbisen i lugn o ro ett tag,,men jag ville kolla lite med er alla för att jag blev orolig när det hänt så mkt nu och jag ej hunnit göra så mkt med henne,som vissa andra gör.Därimot har jag fått otroligt mkt gratis pga skadan hon fick,så hon är otroligt lätt hanterad på mkt.Fast dock ej på den biten t.ex longering,tömkrörning,visas för hand i trav osv..men det kan jag ju ta sedan då?!!
Tack,,
Mvh :)

Skulle rekomendera dig att börja lastträna henne så snart som möjligt om du vill ha en mer lättlastad häst i framtiden.

Lastträna kan man aldrig göra för mycket ;)

Kompisens ettårshingst är van vid borstning, hovkratsning och verkning, ledas i grimma, spolas i slang. Han är lastad några gånger och har åkt själv i transporten en gång. Ett par gånger har vi släppt honom på ridbanan och han har fått trava över några bommar.

Tycker det låter bra att hon får vara unghäst och du får vara mammaledig.

Sen kan man givetvis små pyssla; borsta, leda, mysa lite. Kanske lasta någon gång då och då.

Jag tycker bara att det är bra att de får gå och vara bebisar ett tag...

Det man kan göra när de är små kan man göra när de är äldre också.

Hon var lastad ett par ggr innan jag köpte henne i nov,men då med sin mamma,,sen åkte hon ju ensam till mig ifrån skåne,annars har hon ej åkt transport eller buss.Det blir svårt med träning där då man ej har egen transport *suck*Lite dyrt o hyra bara för att träna,kanske..Men jag har nog inget val. :smirk:
Men i övrigt så är hon ju mkt hanterad som sagt,pga skadan hon har haft,fick spola benen ofta och spruta pencillin,osv osv,så hon är otroligt bra och lugn att pyssla med i den fronten!!Har även innan skadan låtit henne bli "lös longerad" i en mindre paddock som är mer som en longer volt.Men det är inget mer,gjordet det ett par ggr bara och ca 5-10min per gång.Får väl sätta igång mer till våren då. :p

Jag rekommenderar att du köper en bok som heter "Unghästar" som är skriven av Ingrid Andresson och Charlie Lindberg. Den boken var min bibel när jag köpte min pålla 8 mån gammal (idag 6 år). Boken tar upp Uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi från föltiden tills unghästen är 4-5 år.

Du behöver inte stressa med din unghäst bara för att den har en bra stam. Man kan inte säga om en häst blir bra eller inte förräns den är vuxen och jag tycker man ska träna alla unghästar lugnt och metodiskt. Ta hänsyn till växtperioder osv. Bara för att en häst har en "sämre" stam (eller okänd stam) behöver inte betyda att den automatiskt blir skräp eller tvärsom. Visst, du har mycket goda förutsättningar med en kanonstam, men det viktigaste är ändå arbetet på vägen från föl till vuxen individ.

Att hästen blir riktigt bra inriden är ju en otroligt viktig grund.

Men just nu så tycker jag du kan slappna av lite. Lastträna är bra och övrig hantering kortare stunder. Jag började tömmköra min pålla när hon var 1,5 år. Däremot att trampa under tömmkörning - det hade hon inte styrka tills förräns hon var 4-5 år. Inridningen började vid 2,5, eller insittningen rättare sagt. När hon var 3,5 gick hon hyfsat stadigt i alla 3 gångarterna.

Det viktigaste är att man har delmål och att man är observant hur hästen reagerar. Det lönsar sig inte att skynda eller försöka stressa fram resultat.

Lycka till!
/Lizzie

mitt förslag är att du köper armens ridinstruktion och utbildar efter det, finns inte många sätt som ger en bättre häst..
KT

Ett annat bra tips är att ge dig ut på promenader, hitta några bra backar och klättra! Min tvååring har fått en fin rumpa tack vare det :) Nu på betet har dom dessutom en låååång backe upp till vattnet, så snart har han väl dressyrrumpa innan jag ens har suttit på honom!
Annars har jag tagit det rätt lugnt, promenerat i skogen mkt, van vid träns, tömkört någon gång, "löshoppat" en gång, lasttränat ett par gånger. När jag köpte honom i maj förra året(1 år) gick han att leda, inte så mkt mer. Nu i höst ska jag löshoppa ett par ggr per månad, och sitta in honom.
Lycka till!

2-åringar som trampar? Jisses.... :mad:

Visst är det kul att ha en toppstammad häst - och visst vill man gärna satsa för att komma någonvart. Men, varför ha så bråttom? Låt hästen växa färdigt innan den ska börja arbeta!

Du vill väl att din häst ska hålla länge, eller hur?

Immer

Självklart vill jag att hon ska hålla länge och jag hade tänkt låta henne vara bäbis så länge som till nästa vår,men man blir ju lite förvirrad när man läser annonser och hör andra som redan kommit så långt när dom är så unga.Alla dressyr stjärnor kan ju redan passage,piaff osv när dom är 4-5år,de måste ju ha börjat tidigt tycker man..
Mvh

Som föregående "talare" sa, de håller inte så länge heller...

Varför inte sätta skygglappar på sig själv och strunta i vad alla andra redan kan? Du kan vara säker på att om du väntar några år med att pressa piaffer och passager ur sin häst - så kommer också hästen att vara mogen för de rörelserna då. Och det blir tusan så mycket bättre kvalité :)

Immer

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: starcraft
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Kiwifrukt
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar