När börja jogga med hund?

E

ElinJ

Om bara en vecka nu så kommer jag att få min underbara pyrenéertik hem till mig! Självklart vet jag att hon som valp inte ska motioneras, men vad jag undrade är hur gammal hon behöver vara innan jag kan börja jogga lättare med henne. ungefär hur pass långt kan en hund av den storleken över huvud taget må bra av att jogga när hon är fullvuxen? någon som har några svar?

tack på förhand
//elin

Sv: När börja jogga med hund?

De ska ialla fall vara över året tror jag, en del brukar även vilja vänta tills man har gjort HD röntgen för att inte riskera något.

jag hörde något om att man kunde börja lätt vid åtta månader. Detta stämmer alltså inte?

Vänta tills hunden fyllt ett år. Själv väntar jag med både jogging och cykelträning tills hunden är HD-röntgad.

Jag skulle nog vänta tills över året iallafall, kanske t om över 1,5 år...såpass stora hundar brukar inte vara så glada över joggingturer...jag har själv haft en leonberger, han brukade alltid förlja med när jag körde ut med en häst, men när jag började jogga hästen vände han o gick hem....:D Min andra hund(sch blandning) följde glatt med även om hösten joggade..... En så stor hund med den pälsen tvivlar jag på uppskattar joggingturer.....(mina erfarenheter)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar