När börja handla till bebisen?

amalia

Trådstartare
Är gravid i v. 24 och det är ju en massa saker som behöver inhandlas till första barnet!

Vi hade planerat att åka till ikea i morgon och shoppa, men är det för tidigt? Känns skönt på ett sätt att få det gjort och säker kan man ju inte vara förräns man har barnet i sin famn efter förlossningen (om ens då?) om man ska tänka krasst.

Jag har börjat få foglossningar och känner att jag vill få handlandet avstökat innan det blir värre och jag kanske inte kan ta mig iväg för att handla.

Hur resonerar ni?

Sv: När börja handla till bebisen?

Oj, jag handlat MYCKET tidigare än så. Då jag väntade Emil så köpte jag första kläderna i v.8 och sedan rullade det på under hela graviditeten. :D Var i princip klar med allt runt v.35 och det var skönt så Emil kom redan i v.38.

Denna gång behöver vi ju inte handla så mkt, har ju det mesta redan, man jag har köpt lite kläder, kan ju inte låta bli, finns så mkt fint. :love:

Handla du på bara!

Tänk bara att du har mera tid kvar efter att du handlat allt. Du har god tid att plöjja igenom allt.
Mycket småsaker som ska handlas osv som man lätt glömmer.

Så då kan jag med gott samvete åka iväg och handla i morgon! ;)

Ju längre in i graviditeten du går, desto jobbigare blir det för dig att gå/stå länge, då kan man lätt impulshandla bara för att man inte orkar vara kvar i affären.

Så handla med gott samvete.

Stora saker som kräver montering/hembeställning kan vara bra att ha avklarat. Ibland kan sakerna även vara slut, och då kan det vara bra att veta det i god tid. Så man inte står i affären med BF en vecka senare och både skötbordet och spjälsängen är beställningsvaror som tar månader att få hem :crazy:

Babykläder är däremot inte så viktig att köpa tidigt. De sista veckorna är urmysiga att knalla omkring mellan olika fik. Och däremellan ströshoppa lite söta babykläder. (Det är typ det man orkar: förmiddagsfika, handla en halvtimme, lunch, handla en halvtimme och sedan en glass innan man åker hem helt utpumpad :D).

Absolut! Jag hade foglossningar som attan och hade omöjligt kunnat handla efter v 30. Som tur var hade vi köpt och monterat säng, skötbord etc och det var SÅ skönt efter förlossningen att det var klart hemma! Då vill man inte shoppa, då vill man sitta hemma och uppslukas i BabyZone :love:
Men jag fick ju skicka sambon och handla lite ändå, som vi såklart missat :D. Däremot skulle jag inte handla sånt man inte vet om man behöver, amningspump, amningskudde, massa krämer etc, det kan man vänta med tills behovet tränger sig på!

Jag fick aldrig något bebis shoppingsug. Beställde vagnen nån gång kring v.30 och beställde lite bebiskläder strax före bara för det är någonting alla gör ;)

Vi ville inte ta reda på könet så mkt därför de inte blev så mycket. Eftersom allt är så himla uppdelat pojke/flicka.

Och det är jag glad för, för vi har fått MASSOR av kläder. Jag kanske max har handlat kläder till Rasmus för 700kr och de för jag fått typ 25% rabatt på kappahl. Måste ju nytja rabatter ;)

kl

Vilka storlekar ska man satsa på när man köper bebiskläder? Vilka plagg är viktigast att ha i början? Hur många av varje sort?

Själv har jag inte handlat något ännu, men vi har fått en bebisfilt från London av min kusin, ett par byxor med en häst på av mamma och ett lapptäcke och en kudde som min mans mormor hade gjort innan hon dog.

//Julia

Jag köpte kläder i storlek 62 och några få i storlek 56. Mest för att får man en större bebis så kanske storlek 56 är för litet.

Nej, så mycket kläder kommer vi inte att handla. Precis som du säger så får man nog en hel del i början och vi kommer förmodligen att får ärva en hel del av båda mina bröders barn!

Men, vi behöver handla möbler, lakan, täcke etc.
Det blev en nätt liten lista från ikea... :laugh:

Jag köpte kläder i storlek 62 och några få i storlek 56. Mest för att får man en större bebis så kanske storlek 56 är för litet.

Jag hade köpt 56 i kläder till barn nummer ett, fick en pyttebebis och fick jaga runt för att hitta kläder i stl 50. Så det varierar...

Vi började handla i Oktober/November. Dottern är född i December.

Ett tips, köp flera kuddar. Dom secklar/spyr ned kuddarna nåt otroligt och då luktar dom apa. Och att tvätta 1 kudde flera ggr/veckan är överkurs. Vi köpte ett täcke på Ikea, men dom är jätte tjocka och varma och går knappt använda. Vi använde en fleecefilt hela tiden.

klädstorlekar, våran kunde använda stl 56 jättelänge. Stl 56 ända tills 2-3 månaders ålder.

Senast ändrad:

Omlottbody är det bästa, Det är inte kul att trä kläder över huvudet på barnet när det är nyfött!

Tjocka strumpor använder vi dagligen på Alice, hon blir lätt kall om fötterna...

Började handla bebisgrejer i v 16. Samtidigt som jag köpte första mamma-byxorna. Kände mig officiellt gravid då :D

Jag köpte 2-3 uppsättningar i strl 56. Resten i 62. Tänkte som så att bebisen kommer ju växa i allt tids nog. Skulle h*n var pyttig när h*n föds så får man ju komplettera. Hellre ha köpt för stort som växes i eller för litet som aldrig används.
Jason var stor när han föddes så 56 hade han första veckan bara. Sen var det 62 som gällde.

Jason var ett riktigt kräks barn så det gick åt en del kläder varje dag. Bodysar är guld värt tycker jag, dock gillade jag inte omlott-modellen ;)
Innan han föddes hade jag väl köpt
* ca 10 bodys¨
* 5-6 par byxor
* En fodrad fleeceoverall (Jason föddes i februari)
* 3-4 par sockar
* 1 hjälmmössa
* 2 pyamasar. (köpte fler väldigt snart då blöjan läckte varje natt de första veckorna)
* 3-4 tröjor

Sen ärvde vi säng, skötbord och babyskydd.
Vagnen köpte jag i v 25 tror jag. Hittade en superfin på REA.
Runt v. 30 inhandlades skötväska, snuttefiltar, badbalja (Som används först nu som "pool". Jason har alltid badat med oss i badkaret.), sängkläder, täcke och kudde.
När jag hade 2 veckor kvar till bf köptes blöjor, tvättlappar, napp (onödigt då Jason inte tog napp förrän han var 4 månader), nappflaska och lite ersättning ifall amningen skulle krångla.
Kände mig färdighandlad och satte mig för att invänta bebis ankomst. Men bebis kände sig inte färdig utan kom 11 dagaar efte bf.

Jag tycker att det är bra att sprida ut shoppingen över graviditeten. Så slipper det bli en stor klumpsumma på slutet. Om man dessutom som vissa andra skrivit inte mår topp på slutet är en shopping runda mer ansträngande än roligt.

Rasmus drunknade i stl. 50 men växte snabbt in i 56.

Nu är han 8 månader och har 68.

Rasmus kräktes massor så jag hade massa kläder, men när han föddes hade jag inte mkt alls, 3-4 plagg i stl. 50, 50-56 och 56. Sen något enstaka i 62.

I början hade han mest bara blöja på sig och låg hos oss med en filt över sig.

Kolla vad som går att få via släkten osv.
Fick rådet av min barnmorska att inte handla för mycket i de minsta storlekarna då små rackarna växer rätt snabbt.

Oj vad du har handlat duktigt. Känner mig skyldig.
Väntar in en hel del ifrån min sambos syster samt att jag väntar på att min mamma ska kolla det hon har i sitt förråd. Rummet väntar också på vissa saker.
Jag har typ månad kvar och är inte klar. Får nästan lite panik nu när jag läser hur många som handlade klart så tidigt. :cry::confused: :eek: Olika orsaker har lett till att det dröjt, men ändå. :cry: Vi får verkligen hoppas att allt hinns bli klart. En del säger ju att barnet inte kommer förrän mamman brukar känna sig till ro att allt är klart. Vi ska vara hundvakt nu nästan en månad, Tallinkryssning till helgen. Hunden ska vara hos mamma då. Så helst får inte lilla pyret komma förrän hunden har åkt hem igen, vilket är mitten på juli.

Senast ändrad:

Jag är den "nojjiga" typen, köpte så lite som möjligt innan bebisen var född. 2 uppsättningar kläder (en i stl 50, en i stl 56, sparkbyxor, omlottbodisar och hjälmmössor), bilstol, barnvagn (hade jag iofs velat vänta med, men min mans kusin skulle sälja sin så vi köpte den). Det är ju mkt roligare att handla när bebis är född... :D

Åh, jag tyckte tvärtom, det var så roligt att boa in sig och shoppa och fantisera innan :love: När lillan var född ville jag ju bara vara hemme med henne de första veckorna, och ville inte alls ut och handla! Men nu börjar det bli kul igen.

Jag förstår om du känner dig nojjig eller rädd.
Fick också rådet att vänta med det mesta, då man inte vet hur graviditeten går eller om barnet klarar sig osv. En del nästan skrämde upp mig ordentligt. Alltså i början vågade jag knappt lyfta något tungt, det nästan förändrades efter vårt första ultraljud då börja jag känna mig mer säker och sedan började jag träna ordentligt på gym. Först gym en timme och sedan har jag simmat 1-2 km och detta har jag gjort en- tre gånger per vecka. Utom veckan med pencillinkur för urinvägsinfektion samt någon annan vecka, då jag inte var i någon vidare psykisk form.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har börjat fundera på om jag ska byta yogaprogram. Nu har jag sedan en tid kunnat sova rejält, typ 8-9 timmar i ett sträck och...
Svar
0
· Visningar
925
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar