Sv: När bör stallägaren lägga sig i?
Fast det spelar ju ändå stor roll hur länge hästägaren i så fall inte gjort så mycket med hästen.
Att säga att det är tvunget att rida, borsta (om hästen är ren), hantera osv varje dag känns löjligt och det är långt ifrån att inte sköta sin häst.
Det är en sak att man själv inte förstår att andra kanske inte rider osv i den omfattningen man själv gör..men att dra det till att missköta en häst känns faktiskt lite väl tokigt.
Däremot är det ju mindre bra med eftersatt hovvård, men det beror ju likaså där på orsak, om hovis tex är sen och hur pass längesen hästen blev verkad. Ingen häst borde lida akut om det rör sig om 1-3 veckor utöver tiden såvida det inte ser förfärligt ut.
Många av oss har haft downperioder av någon anledning, där man gör så lite som möjligt i stallet..jag har haft en hela hösten pga det dåliga vädret och skulle skratta åt den som påstod att jag verkligen misskötte hästen, för jag är där varje dag och serverar mat, vatten och håller hygieniskt rent runt hästen vilket gör att jag anser att man gör det minsta och viktigaste plus hovvård mm då som vanligt..allt annat är utöver. En häst måste inte hanteras eller ridas varje dag utan har den allt annat samt är tillfreds och har sina kompisar ska det räcka.
Av ursprungsinlägget att döma så tycker jag inte att det lät så jätteakut..hade det däremot stått "har inte hanterat sin häst på över ett år, hovarna är totalt övervuxna, hästen inbäddad i lera, kliver på man och svans som är ett enda virrvarr av tovor, hästen ser ut som skit, mager får inte tillräckligt m mat.." så hade jag reagerat annorlunda på inlägget men min tolkning är att det inte verkar vara en akut lidande häst/vanvård.
Men fortfarande, så kan man ju faktiskt själv ta upp ev funderingar med hästägaren. Att gå bakom ryggen till stallägaren känns i min värld rätt fegt och pratar man med vederbörande kanske man får en direkt förklaring och det kanske inte alls är så illa som man tror..att personen är där på andra tider etc..ja, en situation kan lätt missuppfattas också genom att inte ta fundering eller oro direkt med personen först.
(Som exempel på hur tokigt det kan bli så kan jag nämna ett par som hade häst i ett stall jag stod i tidigare..de blev anklagade för att inte ta hand om sin häst..men i själva verket var de i stallet 2ggr varje dag för att just sköta sin häst, vilket ingen annan i stallet var..de red osv på förmiddag när det var tomt i stallet och gjorde markservicen på kvällen..)