När bör man sko en 3-åring?

S

San Q

Jag har en 3-åring som jag kommer att rida en del i höst, kanske 2-3 ggr per vecka + att löshoppa och gå lite promenader med och så. Hade tänkt att han skulle klara sig utan skor åtminstone till jul, men jag vet inte om det går. När har ni skott era 3-åringar? Bara fram, eller både fram och bak?
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

Börja med att sko fram när hästen börjar ömma, funkar det så är det ju bara bra, om inte så kan du lägga på bakskor lite senare.

Så gör alltid jag. Dom får gå med framskor så länge det går och det inte slits för mycket på bakhovarna, då skos dom där också. varierar från häst till häst.
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

när vi skott våra hästar är väldigt olika, behövs inga skor så blir det inga ;) behövs det så skos dom då behovet uppstår. om det behövs skor har jag dock alltid rundskott.
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

Det beror ju på hur hästen sliter sina fötter, var du rider någonstans. (Gräsbana, grusbana, asfalt)

Om du har en häst som är mycket aktiv bak och sliter mycket där kan man tom sko hästen bak först (min hovslagare ville göra det på min, men jag tyckte det var lika bra att sko runt om då). Det är alltid bäst om du kan låta hästen gå utan skor så länge som möjligt. Sen beror det naturligtvis också på vilken hovkvalité din häst har.

Prata med din hovslagare om dina funderingar, och om han/hon är en pålitlig person (och inte bara ute efter att tjäna mer pengar) kan h*n normalt sett ge sin syn på saken.
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

En häst bör skos när den behöver det.

T.ex. om den är ömfotad eller sliter hovarna för mycket. Eller pga felaktiga benställningar eller sjukdomstillstånd...

Det går inte att säga att man ska sko en häst vid en viss ålder eller utbildningsståndpunkt.
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

Det är ju olika när hästarna behöver skor, för det är ju igentligen inte fråga om när de ska ha skor. Beroende på arbete, underlag och hovar så behöver de ju skor vid oliak tillfällen.

sj red jag förut en 5åring utan skor...vi var iväg och hoppade ett par tränings tävlingar utan skor och om jag inte har helt fel är hon nu 7 och fortfarande barfota...men som sagt det beror ju på vad de har för hovar och vad de är tänkta att göra.

/ Jag
 
Sv: När bör man sko en 3-åring?

Hej!
Min häst 3,5 år ska skos om ca två veckor, där han har stått innan har han klarat sig bra, där var det endast gräsklädda skogsvägar. Men nu har vi flyttat til ett ställe med mycket grusvägar innan man kommer ut i skogen. Han trampade på en sten förra veckan och fick ont så nu är det dags. Dock ville vet att vi skulle avvakta pga om det dyker upp någon hovböld i efterhand i hoven. Men om några veckor blir det skor på och ut i skogen, nu blir det små promenader och tömkörning longering och något ridpass i paddocken tills dess, vilket min häst tycker är gäsp.
Lycka till med din unghäst
MVH/Gismo
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp