När blir en hund gammal?

Sv: När blir en hund gammal?

julkort064.jpg

http://i391.photobucket.com/albums/oo359/Egonson_1986/Hundar Katter/Julkort 2008/julkort063.jpg

:angel:

Fast det är nog inte barockt, vi har haft väldigt mycket långhåriga collies i området där mina föräldrar bor och samtliga har varit riktigt "gamla" när dom varit iaf 8 år.

Tragiskt. :crazy: Hänger nog iofs ihop med vilken kennel det gäller också... Lite OT men har dessa hundar blivit mycket aktiverade eller har de mest fått "lulla med"?

*kl*

frågan är ju, vad är gammalt? är det stelhet, eller är det att det fjantiga unghundsaktiga avtar? vad är det som gör hunden gammal helt enkelt?

min labbe på 9 år är allt annat än gammal. han har nog lite lite artros i ena frambenet, men det märks kanske ett par gånger om året. med glucosamin inte alls. han är den fjantigaste hund som har satt sin tass på denna jord. de flesta hundar brukar skärpa till sig när de blivit ett par år, men inte denna. han leker på samma sätt som en ettåring. dock är han väldigt gråhårig. hela nosen är täckt av vita stickelhår, och det har börjat leta sig bak mot pannan och öronen samt även lite på tassarna. han har även fått en del godartade tumörer och vi väntar in provsvaren från ett par nya. är de OK räknar jag med att köra för fullt i minst ett eller ett par år till.

schäfern är 13 och henne skulle jag beskriva som "mogen". det har hon varit sedan många år, hon är liksom född gammal. hon är fräsch i sina leder och rör sig helt obehindrat. att hoppa in och ut ur bilen är inga problem alls. dock tycker hon att koppelpromenader ska tas i lugn takt så man hinner nosa på allt. är hon lös är det ett helt annat tempo som gäller. hon har blivit en aning olydig på äldre dar. det är inte "på liv och död" längre, utan man kan behöva påminna henne. eller det som så populärt kallas selektiv hörsel. några problem med den riktiga hörseln har hon nog inte, för prasslet från godispåsen verkar hon höra hur bra som helst ;). även hon är rätt grå om nosen, men där den svarta masken tar slut går det inte att se de vita håren. hon fick en godartad juvertumör för några år sedan och pyo förra året men har varit kärnfrisk sedan dess.

Min gammeltik som numera inte lever längre var med på löpturer på flera mil som 12 åring ( sch/bc/collie) hon dog när hon var nästan 15 år..den jag har nu är snart 10 år och han är redan gammal....det där är nog ganska individuellt

*kl*
Vår tik började bli gammal vid 11-12 års ålder ungefär. Märktes på att hon blev lite stelare, började ta sig mera friheter och så travade hon mer än galloperade på promenaderna. Vi fick 14 underbara år med henne.

Nuvarande vovve fyller sju och han är ett stickelhår så ganska grå om nosen men annars är han mera som 7 månader än som sju år...
Den högt efterlängtade mentala mognaden låter vänta på sig :P

Jag tycker att det har mycket med vilken hundras och individ det är.
Du kan ju inte jämföra en papillon och en grand danouis i ålder.

Min hund lekte som en valp på förmiddagen, på eftermiddagen/kvällen blev han dålig, slutade äta och fick kramper.
Han dog några dagar senare av veterinärens hand efter att vi på veterinärens inrådan försökt få igång honom under några dagar, men han var trött och slut och ville inte längre.

När han var runt elva år märktes det att han inte hörde lika bra längre och ett halvår senare märktes det att han inte riktigt visste var han var om han inte var hemma, tex var ute och gick, han blev orolig borta och ville inte åka bil längre utan ville vara hemma och då var han som vanligt och lekte och busade.
Han fick då också godartad tumör på ena bakbenet.

Han blev 12,5 år och var en rondell korsning mellan spets, stövare, gråhund, collie och golden.

Saknar honom så mycket:cry:

Jag är inte så kunnig på området men det kanske också beror på rasen?
Min syster upplever att hennes långhåriga collie har svårt att hänga med redan och hon blir 6 i år. Sägs att det inte är alls ovanligt på den rasen.
.

Detta är ju inte normalt, känner och har känt en hel del collies och de blir ofta långt över 10 år.
Min nuvarande collie är 12,5 år, men har börjat få lite problem med höfterna nu. Däremot har hon hört och sett dåligt något år, men det verkar inte besvära henne. Och för något år sedan så började hon säga ifrån när vi gick långa rundor. Vid vissa platser, där vi går när det är långpromenad, så vände hon helt sonika och började traska hem (hon går alltid lös ute).
Vi började ge henne glukosamin och olja i fodret för ett halvår sedan, och det gjorde jättemycket på hennes stelhet, det kommer givevis inte att hjälpa i evighet, men så länge det fungerar så.

Min gammeltik som numera inte lever längre var med på löpturer på flera mil som 12 åring ( sch/bc/collie) hon dog när hon var nästan 15 år..den jag har nu är snart 10 år och han är redan gammal....det där är nog ganska individuellt

Ja, jag har ju blivit anklagad för att vara djurplågare för att min 10åriga tik utan problem klarade av en dryga milen rundan;) och gärna hade sprungit lite till...

Herrejösses :eek:

Vad är då inte jag som låter en 10-åring jaga fulldagar flera dagar/vecka = ca 3 mil/dag minimum och dessutom har planer på att låta hunden jaga även i höst när han är 11 år :eek: :confused:

:D :devil:

Herrejösses :eek:

Vad är då inte jag som låter en 10-åring jaga fulldagar flera dagar/vecka = ca 3 mil/dag minimum och dessutom har planer på att låta hunden jaga även i höst när han är 11 år :eek: :confused:

:D :devil:

Jag kan nog rota fram tråden;). Jag publicerade en bild på hunden när den i princip var döende (avlivades nån timme efteråt) och någon hävdade bestämt att hundens död berodde på att den kraftiga motionen sådär tre månader tidigare:grin:

Vår "tant" fyller snart elva - ser lite gråspräcklig ut på nosen och har pondus som en äldre tik - men är pigg och alert. Leker gärna även om hon kan "knöla ihop" grannhunden när han kommer på besök om han är lite småjobbig (unghund). Börjar coola ner aningen. Hänger med överallt utan problem, inga rörelsehinder som märks alls. Det är 75% JR och 25% gatukorsning i henne.
Älskar dock att gotta sig på en mjuk filt, helst i soffan.. men det har hon alltid gjort.

Med den logiken skulle alltså fjolårets jaktsäsong vara anledningen till om Rix skulle dö nu i sommar :idea: :rofl:

Vad är det med folk???

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 941
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
905
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 902
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka