När behövs täcke?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 9 116
S

Saril

Började fundera lite i morse när jag själv höll på att frysa ihjäl - när är det idé att använda täcke till hunden? Nollgradigt, 10 minus, 20 minus?

Använder ni täcke till era hundar?

Sv: När behövs täcke?

jag har börjat använda täcke på mina om dom ligger i bilen på kvällarna, om d sjunker ner runt +5 gr. Ska dom ligga still så behöver dom ha lite värme, anser jag..:)
Har endast täcke på mina på promenader om det är bara någon liten plusgrad o samtidigt regnar.. annars gr dom utan..

Det är inte det lättaste att bedöma.

Mitt strävhår, som är i det närmaste korthårig, får ha täcke efter ansträngning (t.ex. jakt) då han ska ligga i kall bil eller vara i stillhet under fikapaus osv. Alltså när varma muskler inte ska kylas ner för snabbt.

På vanliga vinterpromenader slänger jag på täcket under riktigt kalla dagar, när kvicksilvret sjunker under -20 ungefär. Eller om det stormar och blåser...

Det beror ju på vad man har för hund. Stor eller liten? Långhårig eller korthårig? var i landet man bor m.m...

Nere i södra sverige så är det ju mer fuktig luft så det blir mer bitande kallt än här uppe i norr..

Själv har jag aldrig täcke på min Rottis för han är så välpälsad, medan min "schoxer" ( schäfer/boxer, som är mer släthårig behöver täcke vid -15 å kallare.

Beror på hund och vart man bor. Min papillon har täcke på vintern, börjar sätta på det då han visar tydligt att nu fryser jag. Ännu går han naken :).

Jag har ju en mellanpudel, som jag försöker hålla kortklippt. Har bara haft honom sen i våras, så vet inte hur känslig han är för kyla. Hur märker ni att era hundar fryser?

Kan nog vara en bra idé att köpa ett täcke i alla fall, så jag har ifall det behövs framöver...

Min hund, en pudelkorsning på 50 cm med pudelpäls har mest täcke för att inte bli blöt, dvs snö som fastnar eller ösregn ( men inte sommarregn ) om vi ska gå på långpromenad. Sedan har han täcke beroende på pälslängd. Vi brukar klippa ner honom till 1,6 mm på sommaren men på vintern klipper jag ner honom till 6-9 mm och då sätter jag bara täcke på om det blåser is, bor på ett berg i en rå kuststad så vinden kan vara hemsk. Jag är själv lika varm av mig som hunden så fryser jag så täcker jag honom men bara med ett tunnt av fleece. Jag behöver inte oroa mig för kalla muskler eftersom han alltid rör på sig och vi aldrig väntar i bilar osv men däremot kanske vi väntar lite mellan agilityturerna då blir det nog ett täcka i höst.

Leia (cairnterrier) har bara täcke på sig om det är kallt och hon skall vara i stillhet, tex ligga i bilen när jag rider. Och ja, det börjar bli lite kyligt på kvällarna så det är nog snart täckesdags. Hon har lite olika att välja mellan och kombinera; bla en fleeceoverall, ett termotäcke och ett tunnare från KyraK.
Det börjar även bli dags för att sätta täcke på henne i träningspauserna tycker jag; vi kör agility och det är inte bra för musklerna att bli kalla medan vi väntar på vår tur.
Så länge hon rör på sig så tycker jag inte att hon behöver täcke även om det är kallt, det skulle i så fall vara om hon var nytrimmad och det knäppte till med -25 eller så.

Min förra hund (ridgeback) frös om det var under 15 plus. Hon skulle alltså haft täcke så här års, i början ett tunt och sedan tjockare tills hon var påpälsad som en michelinhund;).
I början tyckte jag att hon skulle "härdas" men det gick ju inte, hela hon gick ihopkurad med ragg på hela kroppen eller så satte hon sig på sin svans och såg eländig ut.

Min hund har blivit lite frusen på äldre dar, särskilt de första veckorna efter frisören. Nu klipptes han förra veckan och har haft en tröja på sig de dagar det har varit blåsigt (temperaturen har legat runt 12 grader) eller mulet.
BoT-täcket åker nog fram när dagstemperaturen ligger runt 5-7 grader, när jag själv upplever det som kallt eller när jag ser att han fryser.

Beroende på hur lång promenad jag ska ta så tar jag täcke ungefär när det är så kallt att hon reser ragg (en fläck på rumpan och litet område på svansen :p). Vet inte grader men någon gång under 5 grader kanske? Lite varmare än så + regn så blir det regntäcke på.
Hon är släthårig utan underull, brukar inte klaga så länge man rör på sig.

I år ska jag försöka vara med noggrann med täcke, förra året lyckades hon ju få svansförlamning trots täcke när det var så himla kallt.

Senast ändrad:

Förra året började vi när det var runt nollgradigt. Märkte på hunden när han började frysa.

Med andra ord har inte täckena åkt fram för säsongen. mer än vid agilityträning.

Som andra säger: det varierar från hund till hund och från bostadsort till bostadsort.

Jag har två salukis och bor i Sthlm.
Min ena är lite gammal och stel, så hon får täcke på sig så fort det blir minusgrader OM det blåser. Är det vindstilla får hon täcke på sig när det blir ca 10 minusgrader. Annars har hon täcke om det regnar mycket, för hon fryser om hon blir kall och blöt. Pälsen är ju inte vattenavvisande för fem öre..

Unga salukin får täcke på sig när det regnar mycket, annars åker täcket på om det blir ca 10 minusgrader och blåser, eller när det blir 13-15 minusgrader och är vindstilla.

Sedan har jag faktiskt olika täcken. Jag har dels tunna regntäcken som skyddar mot just regn men även mot vind. Sedan har jag ett lite varmt täcke som gamlingen har på sig som "första varmtäcke". Därefter har jag ett supervarmt täcke. Det får gamlingen ha på sig när det blir så kallt att även unghunden behöver täcke, då får hon det "normalvarma".

Utöver det har jag på dem täcke direkt efter att de sprungit på kapplöpningsbana eller liknande. Det är ett väldigt tunt täcke som jag har på dem under tiden jag går runt med dem för att de ska få varva ner.

Mina får täcke på sej efter arbete nu (apportörer) De har även täcke när jag behöver regnjacka.

/LL

Rottweilen får täcke vid nederbörd. annars skakar han:/ Sen får han täcke när det går ner åt -5. Är svårt att säga vilken grad då -5 kan upplevas som kallare än -10. Och vid träning har han täcken innan och efter nu när det är så här ruggigt.

Goldenen har i väntan på träning, efteråt och vid nederbörd (Får lätt vattensvans).

Bor längs kustlinjen här nere i södern. Det blir riktigt rått och kallt här, kyla som går rakt in i märgen.

Än så länge har jag bara BoT på kvällsträningarna när vi pausar och när han ligger längre stund i bilen. Har dock funderat på att ta fram hans tunna fleecetäcke, blir mycket röjande i den nya trädgården och då ligger han intill och fryser när jag gräver (nej jag vill inte ha hans grävhjälp) :)

Annars är det tunnt regntäcke vid ösregn men det är för att det är pesttåkigt att torka hund :D

Jag lägger hellre på täcke för tidigt än för sent. Veterinärerna vi har gått till har samtliga sagt att det är ett bra sätt att förebygga ont i muskler och leder genom att hålla hunden varm. Mina afghaner har såklart inget täcke, dom fryser aldrig utomhus. Däremot min gamla dobermann på snart 12 år har täcke redan nu vissa dagar, då det är kyligt/blåsigt/regnigt. Hon har tunn päls, är gammal och lite stel och framför allt så ääälskar hon värme och hatar kyla. Hon har olika täcken med, ett regntäcke, ett back on track, ett fleece och ett vintertäcke.

Jag har dobbis o frallor,ingen har täcke på promenader,men i stallet där det blir en del stilla stående/sittande och tidigare i bilen efter tex träning,men numera har jag bil med värmedyna i kombiutrymmet.

(halvt knapplån)

Jättebra med alla svar! Vi stack iväg till hundaffären tidigare idag, och hittade faktiskt ett täcke. Blev ett med väldigt tunn fleecefodring, och vattenavvisande tyg. Blir nog jättebra att ha riktiga ruskdagar i vinter!

Ska nog försöka hitta ett regntäcke också, tyckte de var lite väl dyra de jag hittade idag bara. Tips på billiga (under 500 kr) bra regntäcken?

Dexter med nya täcket :)
img0361k.jpg

Jag köpte faktiskt rustas billiga regntäcken för 99 kr! Blev förvånad då han har så smalt bröst att det passade bra! Det är ett täcke som täcker magen oxå och liknar annars det på din bild. Tunnt fleecefodrat även det.

Använder också Rustas regntäcke till min hund ända tills det blir så pass kalt att vi tar BoT-täcket istället. Eftersom Spike inte vill gå ut när det regnar så brukar rusta-täcket även åka på på sommaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 190
Senast: fryckan
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 042
Senast: bollen__
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 302
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31
  • Stora canvasburar