Sv: när barnen växer och utvecklas
Ja, att det är olika i olika miljöer vad som är viktigt och vad som ger status. Det var alltså inte pga personlig olikhet som jag inte ville ha pushup som tonåring, utan för att jag sm tonåring var i en miljö där stora bröst, fin bh och snygg urringning i klänningen varken var viktigt eller gav status. Istället var det andra saker som ansågs viktiga och gav status, t ex ha bra på fysikprovet. Det är ganska typiskt för naturklasser, det fanns ingen tjej i någon av fem parallellklasser som framhävde sin kropp på det sätt som beskrevs. Förklaringen till ointresset för pushup är alltså inte "alla är vi olika", dvs personlig olikhet, utan att olika miljöer är olika. Bla genom sättet de gör kön. Det innebär inte att man inte gjorde kön i naturklasserna, men man gjorde det inte genom att framhäva sina bröst, det finns ju olika sätt, såklart.
Jag kanske ska tillägga att detta med olikheter i hur man gör kön och vad som är viktigt och ger status i olika miljöer inte är något jag hittat på, det finns en massa forskning som visar det också, t ex Fanny Ambjörnssons avhandling En klass för sig, som handlar just om gymnasieungdomar.
Men vad hade ditt val av gymnasielinje, provresultat och status med saken att göra? Du ville ju uppenbarligen visa på något?
Ja, att det är olika i olika miljöer vad som är viktigt och vad som ger status. Det var alltså inte pga personlig olikhet som jag inte ville ha pushup som tonåring, utan för att jag sm tonåring var i en miljö där stora bröst, fin bh och snygg urringning i klänningen varken var viktigt eller gav status. Istället var det andra saker som ansågs viktiga och gav status, t ex ha bra på fysikprovet. Det är ganska typiskt för naturklasser, det fanns ingen tjej i någon av fem parallellklasser som framhävde sin kropp på det sätt som beskrevs. Förklaringen till ointresset för pushup är alltså inte "alla är vi olika", dvs personlig olikhet, utan att olika miljöer är olika. Bla genom sättet de gör kön. Det innebär inte att man inte gjorde kön i naturklasserna, men man gjorde det inte genom att framhäva sina bröst, det finns ju olika sätt, såklart.
Jag kanske ska tillägga att detta med olikheter i hur man gör kön och vad som är viktigt och ger status i olika miljöer inte är något jag hittat på, det finns en massa forskning som visar det också, t ex Fanny Ambjörnssons avhandling En klass för sig, som handlar just om gymnasieungdomar.
Senast ändrad: