När är man kunnig nog att köpa unghäst?

Sv: När är man kunnig nog att köpa unghäst?

Förlåt att jag var otydlig. Jag ville bara få dig att tänka till lite :)

Du skrev inte att hästen skulle vara fix och färdig efter 2 mån, det gjorde jag :) Jag menar bara att du måste vara beredd på att även den snällaste unghäst kan bralla. Men det är du säkert medveten om.

Jag tror nog att du skulle klara av en unghäst, eftersom du funderat över problemen och inte ser allt som självklart.

Ja det är jag medveten om:) Tack för att du förtydligade.

Svårt att svara på om du klarar det. Men jag tycker att det låter bra att du noga tänker igenom detta före och kollar runt på olika uppfödare före du bestämmer dig. Om du bestämmer dig för en unghäst så tänk på att ha någon med dig när du rider ifall det skulle hända något. Finna det någon som kan rida ut med dig på en äldre, lugn och säker häst? Om jag skulle köpa en unghäst jag inte känner vare sig säljare och/eller häst så skulle jag inte välja en 3 åring utan då gå på 1-2 år eller 4 år och uppåt.

Jag har som sagt en vän som kan hjälpa mig och jag har även ett äldre sto på 18 år som kan följa med på ridturer.:)

Varför tycker du inte att jag ska välja en 3 åring?

Jag köpte en två-åring på hösten. Min 20-åriga dotter och jag hade eget stall
med varsin äldre häst. Vi hade ingen erfarenhet av unghästar alls.
Hästen var mycket hanterad av ägaren och hon hade även suttit på den nån gång under sommaren.
Köpte Jens Fredrikssons bok om unghästar och gjorde som det stod i den. Dottern fick vara pilot. Före vinteruppehållet red hon i alla gångarter.
På våren tog jag över och red mycket ut i skogen helt själv. Hästen är väldigt snäll. Först efter sommaren tog vi hjälp av tränare då man kunde rida lite mer.
Har fungerat mycket bra, men mycket tack vare att tidigare ägaren hade hanterat hästen väl innan.
Läs på och ta hjälp av tjejerna i stallet. Köp av en seriös uppfödare som hanterat sina unghästar. Lycka till. Det är otroligt roligt med en unghäst.

Jag valde bort treåring själv när jag skaffade unghäst.
Jag tänkte så här:

1-2 åring, då hinner jag lära känna hästen ordentligt innan det är dax för att sitta in och börja med inridning och allt.

3 åring, då hamnar mitt i smeten med sin första unghäst, det känndes inte bra för mig.

4 åring, ja det hade jag kunnat tänka mig också. Då har någon annan fått starta och jag kan ta över.

Men för mig personligen så passade konceptet med en 2åring (fick hem min Feb samma år som hon blev två), känndes som ett helt rätt både då och nu efteråt!

Förstår hur du tänker. Men om 3-åringen är inriden och riden i alla gångarter och "bara" behöver fortsätta utbildas, skulle du ändå inte köpa den?

Jag valde bort treåring själv när jag skaffade unghäst.
Jag tänkte så här:

1-2 åring, då hinner jag lära känna hästen ordentligt innan det är dax för att sitta in och börja med inridning och allt.

3 åring, då hamnar mitt i smeten med sin första unghäst, det känndes inte bra för mig.

4 åring, ja det hade jag kunnat tänka mig också. Då har någon annan fått starta och jag kan ta över.

Men för mig personligen så passade konceptet med en 2åring (fick hem min Feb samma år som hon blev två), känndes som ett helt rätt både då och nu efteråt!

Bra skrivet:)
Det är tufft som första unghäst att komma in mitt i smeten. Även om den är insutten/inriden eller grundriden ett litet tag så blir det svårare när man inte känner hästen riktigt och inte har unghästvana.

Jag köpte min första unghäst för 1 år sedan ungefär & hon var 5 år då. Hon var mer eller mindre som en unghäst på 2-3 år. Ouppfostrad, trodde att hon bestämde, knappt grundriden. Men jag har lärt mig massor utav henne & givetvis har jag tagit hjälp av både människor som kan NH och sedan har jag letat upp bra dressyr- & hopptränare.
Visst tvivlade jag på mig själv i början, men allt går bara bättre och bättre och ångrar mig inte att jag köpte henne.

Och om du inte skulle klara av hästen så be om hjälp, dom som kan be om hjälp kommer oftast lite längre ;)

Lycka till!

KL
Min första häst köpte jag i år, ett sto född i år. Några av mina vänner idiot-förklarade mig, mdan det fanns få som lyckönskade mig.
Nu har jag ridit lite unghästar innan, är orädd men aldrig uppfostrat en sån ung häst.

Jag valde att köpa en sån häst just för att lära känna henne som ung men dessutom har jag just nu problem med att rida. Jag har nu 3 år att komma upp på samma ridnivå jag hade som ung. Jag vet också vad som hänt med henne och om hon får olater vet jag att det är mitt fel :p

Det är inte så svårt som många vill göra det. Så länge man är prestigelös, vågar fråga, kan läsa hästen och har bra vett i huvudet så är det inga problem.

Jag tror absolut att du kan klara av en unghäst :)

Mitt enda råd till mig om du skaffar en unghäst är att inte ha bråttom!
Det jag främst tänker på (även om det är minst lika viktigt att inte stressa med utbildningen) är att om du är stressad en dag och har en tid att passa; Låt hellre hästen stå den dagen och gör bara de "vanliga" sysslorna (mockning, borsta osv.). Den största skillnaden som jag upplevt mellan en äldre häst och en unghäst är att allting tar längre tid med unghästen, eftersom unghästen i regel är nyfiken och tycker fler saker är spännande. Jag tycker det är viktigt att unghästen får titta på och undersöka allting som den tycker är spännande.

Idag tog det t.ex. 10 minuter för mig att ta ut en skit ur boxen eftersom min 3-åring tyckte att grepen var spännande. Då fick jag helt enkelt vänta med att ta ut skiten tills hästen hade undersökt färdigt och tappat intresset, så att säga. :)

Du får ursäkta om mitt inlägg blev lite luddigt :D

Det var bra att du tog upp. Det är ju väldigt självklart i och för sig men ändå viktigt att tänka på!

Jo, det är ofta de självklara sakerna som man lätt glömmer bort eftersom de så sällan diskuteras :D

Det är verkligen jätteintressant att läsa om allas egna erfarenheter med unghästar. Jag tror det stärker mitt eget självförtroende en del och samtidigt ger mig mycket bra tips och råd som jag kommer att bära med mig i framtiden. :)

Jag går i tankar/drömmar om att köpa en häst till våren/sommaren.
Mer och mer lutar det åt att köpa en unghäst pga olika orsaker.
Men då kommer tankarna och tvivlen på sig själv, klarar jag av det? Jag har aldrig hanterat en unghäst själv och jag läser mycket för att förbereda mig själv men ju mer jag läser i böcker och på nätet dessto svårare tycker jag det verkar.:confused:

Jag har tidigare i mitt liv ägt två egna hästar men de var duktiga läromästare båda två och jag var ung och hade vuxna runt omkring mig som stöd. Nu är jag vuxen och har inte längre kunnigt folk runt omkring mig.

I mina planer ingår det att skicka i väg hästen på inridning så det är all hantering innan och ridning efter som jag funderar på om jag klarar av. Jag vet med mig att jag har en tendens till att undervärdera mig själv och mitt kunnande men jag är så rädd att jag tar mig vatten över huvudet och ger mig in i nått som jag egentligen inte klarar av:angel:

Men någon gång ska vara den första eller?

Skulle vilja ändra frågeställningen till "när har man RÅD att köpa en unghäst".
För det är det detta egentligen handlar om. Att man har ekonomisk uppbackning om utbildningen skulle hamna snett eller rättare sagt för att undvika att utbildningen hamnar snett.
Du kan ju köpa unghäst och vara totalt grön, men har du den ekonomiska möjligheten att 1 gång om dagen åka till en riktigt duktig tränare så kommer du ju att klara av utbildningen utan problem.
Har du å andra sidan inte ekonomi att träna hästen för tränare och du känner dig osäker på om du gör 100% rätt (vilket alla gör utom möjligtvis de som utbildat hästar i 25 år med mycket gott resultat varje gång) så kan det ju i slutänden bli väldigt dyrt att korrigera hästens utbildning om man inte haft möjlighet att träna för tränare.

När man utbildar unghäst måste man träna för tränare som ser ekipaget från marken samt kanske sitter upp då och då och känner igenom hästen. Detta är ju inte för att demonstrera att du inte kan utbilda din häst utan mer för att se hur hästen känns för någon annan. Det är lätt att bli hemmablind.

Så att skaffa unghäst är egentligen ingen skillnad rent kunskapsmässigt som att skaffa en äldre häst. En unghäst ska ju skötas och matas samt ridas på samma sätt. Skillnaden ligger i den ekonomiska delen, huruvida man har råd med all utbildningskostnad.

Själv ligger jag på ca 4800 kronor per månad per unghäst för två träningar per vecka för en väldigt duktig tränare. Med en äldre häst hade jag kanske inte behövt ta så många träningar då hästen redan kan grunderna.
Men för att det ska bli rätt från början måste jag hela tiden ha ett öga från marken oavsett om jag tycker att jag är ganska "kunnig" efter att ha ridit in och vidareutbildat flera unghästar. Detta för att man som sagt väldigt lätt blir hemmablind...
Jag brukar säga att har du råd med två tävlingshästar per månad så har du råd att skaffa unghäst. :)

Flera här skriver att någon gång ska vara den första...men jag skulle snarare säga att första unghästen (och för all del även både andra o femte) man jobbar med kanske INTE bör vara ens egen.
Bästa sättet att få unghästvana tror jag nämligen är att i lagom doser få vara med och jobba med andras unghästar, under den vana ägarens ledning och överinseende. Man kan göra massor av nytta som "assistent" vid inridning även om man är grön med unghästar, bara man har god hästvana i övrigt. Sedan, när man varit med tillräckligt många gånger för att få lite vana - DÅ kan det vara läge att skaffa en egen :)

Det kan uppstå så väldigt många oväntade situationer med en unhgäst, man kan behöva fatta snabba beslut och det är mycket viktigt för den framtida utvecklingen att inte göra fel. Unghästar är väldigt roliga att jobba med, men det är inte alltid så enkelt och självklart vad man ska göra. Jämför med att vara lärare för barn...det är svårt att lära ut om man inte vet HUR.

Har du dessutom inte kunnigt folk omkring dig skulle jag absolut avråda...i all välmening.

:bow:

Jag håller helt med. Jag hade aldrig klarat av mina 2 bustroll om jag köpt dem utan att hanterat unghästar tidigare. Jag köpte min första egna häst för 2 år sedan och tidigare hjälpte jag till i ett stall med många unghästar och den kunskapen jag samlade på mig där är ovärdelig nu.
Jag ville egentligen inte köpa unghäst som första häst men eftersom det inte verkade finnas en enda vuxen häst som passade mig var det bara det alternativet som fanns kvar och eftersom jag kände mig trygg att jobba med unghästar så tänkte jag att jag skulle satsa på en unghäst iaf. Men det har inte varit lätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar