När är man kunnig nog att köpa unghäst?

A

Arwent

Jag går i tankar/drömmar om att köpa en häst till våren/sommaren.
Mer och mer lutar det åt att köpa en unghäst pga olika orsaker.
Men då kommer tankarna och tvivlen på sig själv, klarar jag av det? Jag har aldrig hanterat en unghäst själv och jag läser mycket för att förbereda mig själv men ju mer jag läser i böcker och på nätet dessto svårare tycker jag det verkar.:confused:

Jag har tidigare i mitt liv ägt två egna hästar men de var duktiga läromästare båda två och jag var ung och hade vuxna runt omkring mig som stöd. Nu är jag vuxen och har inte längre kunnigt folk runt omkring mig.

I mina planer ingår det att skicka i väg hästen på inridning så det är all hantering innan och ridning efter som jag funderar på om jag klarar av. Jag vet med mig att jag har en tendens till att undervärdera mig själv och mitt kunnande men jag är så rädd att jag tar mig vatten över huvudet och ger mig in i nått som jag egentligen inte klarar av:angel:

Men någon gång ska vara den första eller?

Sv: När är man kunnig nog att köpa unghäst?

Hitta ett stall med kunnigt folk i och skaffa en bra tränare så går det säkert bra. Det är kul med unghästar men man får tänka på att de kräver korta pass och blir lätt uttråkade. Man får lära genom lek sas :)

Jag kände samma sak innan jag började pyssla med unghästar, fick ett gott råd då.

"Du är mogen för det, när du inser dina begränsningar och vågar be om hjälp med det du tvekar över."

Lycka till!

Som sagt - se till att ha en bra tränare! Och sen finns det ju mer eller mindre hanterade unghästar och olika raser med olika temperament.

Var ödmjuk inför uppgiften och var beredd på att ni kommer in i perioder där det kommer kännas som 'två steg bakåt och ett framåt' så blir det nog kanon!

Lycka till!

Mirre: Jag kommer inte ha min häst inackorderad då jag har eget stall. Men en duktig tränare kommer jag definitivt leta upp!

Eloise: Jättebra råd, tack!

Maxifuffi: Ett av mina önskemål på min "kravlista" är en häst men ett lungt och stabilt temperament. Gärna pigg och framåt men en cool individ som inte brallar för minsta lilla. Men det är ju det som är så svårt när man köper unghäst, man vet inte riktigt vad man får.

Hur ung häst hade du tänkt köpa?
Oavsett hur ung den är, ska den ju gå att leda i grimma, den ska stanna och gå på kommando, se hur den hanterar det,
hur fixar den trafik? Kan du "veva" med armarna, skutta bredvid den, osv utan att den blir rädd?
Det finns aldrig några garantier för hur en häst kommer bli att rida in, men man får testa den lite innan så man ser hur den reagerar på nya saker.

Oavsett hur erfaren man är, kommer man någon gång hamna i en situation med sin häst där man kliar sig i huvudet, och undrar vad man ska göra?

Lycka till!

Har du aldrig varit i kontakt med unghästar förut så rekommenderar jag inte att köpa en helt oinriden häst. Kanske kan du köpa en som blivit grund inriden? (riden ca 2-4månader) Då har hästen ändå en grund och du kan jobba vidare.. Och ta hjälp utav en duktig tränare! det är ovärdeligt!

Det låter på dig som om du tänkt köpa en oinriden häst? Och samtidigt en häst som inte brallar för minsta lilla :angel:

Jag måste säga att jag tycker de två kraven går emot varandra lite. Om du köper en oinriden häst så kan du inte räkna med att den ska vara "fix o färdig" efter 2 mån hos inridaren. Jag har ridit in många hästar och en del gör aldrig något medan vissa gör mer :p

Har nyligen köpt tillbaka en unghäst som jag sålde precis inriden. Pga att köparen gärna ville ha en unghäst att själv utbilda, men det var lite svårare än hon trodde. Hästen är världens snällaste men outbildad och absolut inte säker, än i alla fall.

Man är aldrig tillräckligt kunnig. Man måste våga - och ta hjälp från andra för att det ska gå bäst. En person innehar sällan tillräcklig kunskap. Iaf inte första gången. Men med andras hjälp och råd kan man lyckas. Men många års hästvana rekommenderas verkligen! :)

Hur ung häst hade du tänkt köpa?
Oavsett hur ung den är, ska den ju gå att leda i grimma, den ska stanna och gå på kommando, se hur den hanterar det,
hur fixar den trafik? Kan du "veva" med armarna, skutta bredvid den, osv utan att den blir rädd?
Det finns aldrig några garantier för hur en häst kommer bli att rida in, men man får testa den lite innan så man ser hur den reagerar på nya saker.

Oavsett hur erfaren man är, kommer man någon gång hamna i en situation med sin häst där man kliar sig i huvudet, och undrar vad man ska göra?

Lycka till!

Jag vet inte riktigt, 2-3 år kanske beroende på vad jag hittar.

Bra tips, tack!

Har du aldrig varit i kontakt med unghästar förut så rekommenderar jag inte att köpa en helt oinriden häst. Kanske kan du köpa en som blivit grund inriden? (riden ca 2-4månader) Då har hästen ändå en grund och du kan jobba vidare.. Och ta hjälp utav en duktig tränare! det är ovärdeligt!

Jo, jag har varit i kontakt med unghästar förr men den enda unghästen jag har ridit är en 4 åring, en gång!:o
Han var hur lugn och fin som helst, han orkade inte lika länge och kändes lite vinglig men annars som vilken häst som helst.

Jag har som jag skrev inte tänkt rida in själv utan det överlåter jag till människor som kan.

Flera här skriver att någon gång ska vara den första...men jag skulle snarare säga att första unghästen (och för all del även både andra o femte) man jobbar med kanske INTE bör vara ens egen.
Bästa sättet att få unghästvana tror jag nämligen är att i lagom doser få vara med och jobba med andras unghästar, under den vana ägarens ledning och överinseende. Man kan göra massor av nytta som "assistent" vid inridning även om man är grön med unghästar, bara man har god hästvana i övrigt. Sedan, när man varit med tillräckligt många gånger för att få lite vana - DÅ kan det vara läge att skaffa en egen :)

Det kan uppstå så väldigt många oväntade situationer med en unhgäst, man kan behöva fatta snabba beslut och det är mycket viktigt för den framtida utvecklingen att inte göra fel. Unghästar är väldigt roliga att jobba med, men det är inte alltid så enkelt och självklart vad man ska göra. Jämför med att vara lärare för barn...det är svårt att lära ut om man inte vet HUR.

Har du dessutom inte kunnigt folk omkring dig skulle jag absolut avråda...i all välmening.

Det låter på dig som om du tänkt köpa en oinriden häst? Och samtidigt en häst som inte brallar för minsta lilla :angel:

Jag måste säga att jag tycker de två kraven går emot varandra lite. Om du köper en oinriden häst så kan du inte räkna med att den ska vara "fix o färdig" efter 2 mån hos inridaren. Jag har ridit in många hästar och en del gör aldrig något medan vissa gör mer :p

Har nyligen köpt tillbaka en unghäst som jag sålde precis inriden. Pga att köparen gärna ville ha en unghäst att själv utbilda, men det var lite svårare än hon trodde. Hästen är världens snällaste men outbildad och absolut inte säker, än i alla fall.

Jag förtydligar: Jag har alltså som målsättning att få hästen att bli en trevlig individ som är lugn och stabil men som inte brallar för minsta lilla.

Jag är alltså fullt medveten om att det inte gäller en ung häst.

Vart skrev jag att jag tror att en häst är "fix o färdig" efter några månader hos inridare?
Att jag ställer frågan beror såklart på att jag vet att det är svårt och jag undrar om jag klarar av det? Ditt svar hjälper inte mig mycket i den frågan.

Flera här skriver att någon gång ska vara den första...men jag skulle snarare säga att första unghästen (och för all del även både andra o femte) man jobbar med kanske INTE bör vara ens egen.
Bästa sättet att få unghästvana tror jag nämligen är att i lagom doser få vara med och jobba med andras unghästar, under den vana ägarens ledning och överinseende. Man kan göra massor av nytta som "assistent" vid inridning även om man är grön med unghästar, bara man har god hästvana i övrigt. Sedan, när man varit med tillräckligt många gånger för att få lite vana - DÅ kan det vara läge att skaffa en egen :)

Det kan uppstå så väldigt många oväntade situationer med en unhgäst, man kan behöva fatta snabba beslut och det är mycket viktigt för den framtida utvecklingen att inte göra fel. Unghästar är väldigt roliga att jobba med, men det är inte alltid så enkelt och självklart vad man ska göra. Jämför med att vara lärare för barn...det är svårt att lära ut om man inte vet HUR.

Har du dessutom inte kunnigt folk omkring dig skulle jag absolut avråda...i all välmening.

Tack för ditt svar. Verkligen något att fundera över.

Du ska ha en STOR eloge för att du tar detta steget INNAN du skaffat hästen, om fler vore som du så skulle det sluta lyckligare för en hel del hästar och människor.

Oavsett vad, se till att köpa en BRA häst från en seriös säljare/uppfödare/tränare. Bygg upp ett kontaktnät av kunnigt folk som du känner att du är trygg med och var inte rädd för att fråga om hjälp eller råd.

Lycka till, med din inställning har du alla möjligheter i världen att få ett bra hästliv.:laugh:

Det är svårt för oss att säga om du är redo eller ej. Vi har ju inte sett dig hantera hästar eller rida. Så det är jättesvårt över nätet. :)

Jag har just skaffat mig min första unghäst. Jag har haft häst i 15 år och ridit i 24 år. Jag har jobbat med unghästar och jobbat som dressyrtränare efter det. Men då mest med äldre hästar. Jag har också jobbat en del med hanteringsproblem från marken och lastträningar etc.
Jag kände att jag nog borde klara av det. Min är en 4-åring som är väl hanterad under sin uppväxt. Och sedan väl riden av proffs under ca 1 års tid.
Jag har kunniga kunniga människor i stallet. Samt väldigt bra tränare med mycket erfarenhet av unghästar.

Det händer väldigt mycket då man har unghäst. Den här har sadeltvång. Och är dessutom lite nervöst lagd med ryttare på ryggen. Så det är jobb, jobb, jobb och aldrig en stunds vila i stort sett. Och så är det med de flesta unghästar med lite blod i sig.
Det är en helt annan grej att rida unghäst mot att rida "färdig" häst.
Så fundera på om du orkar att nästan aldrig bara få njutningsglassa runt och inte behöva "undervisa" och vakta varenda sekund.

Om du ska ha eget stall, har du någon där då du ska rida hästen? För du kan komma att åka av med dunder och brak en del. Och det kanske inte är lämpligt att göra utan någon som kan hjälpa en.

Men det är också fantastiskt roligt att se världen genom en 4-årings ögon. Det är så mycket som är så spännande för dem och ger många skratt då man umgås med sin häst. Och det känns fint att få vara del i att forma individen från början och ge den en trygg start. Jag kan tänka mig att det är fantastiskt att få följa en häst från början till slut. Och jag hoppas få ha kvar min lääänge. För trots att han kan få stora hispan över löjliga saker så är han mitt lilla bushjärta och väldigt rolig!

Skaffar du unghäst: minimera riskerna för att åka i backen genom att planera. Ta bort störande moment i början av den uppsuttna tiden. Och vänj gärna hästen vid så mycket som möjligt avsuttet. Se till att den är rastad innan du sitter upp. Longera den en liten runda med sadel innan du sitter upp för att se hur den rör sig. Ser den knipt ut vid bakbenen så är det lite varning för bockning. När den rör sig loss där brukar den risken vara mindre.
Ha en sadel som du sitter bra i. För du kommer behöva stöd och hjälp att vara i balans.
Jag rastar av min unghäst som handhäst efter gammelhästen i skogen en runda innan vi kör ett kortare ridpass. Då får han motion på ett sätt som inte är så slitsamt. Och i ridningen kan vi komma till arbete ganska fort istället för att han ska behöva rastas uppsuttet och vi inte kan komma till arbete för att han är för stirrig. Jag vill att han ska lära sig att man jobbar då man rider. Och det är inte bara att springa.

Förlåt att jag var otydlig. Jag ville bara få dig att tänka till lite :)

Du skrev inte att hästen skulle vara fix och färdig efter 2 mån, det gjorde jag :) Jag menar bara att du måste vara beredd på att även den snällaste unghäst kan bralla. Men det är du säkert medveten om.

Jag tror nog att du skulle klara av en unghäst, eftersom du funderat över problemen och inte ser allt som självklart.

Du ska ha en STOR eloge för att du tar detta steget INNAN du skaffat hästen, om fler vore som du så skulle det sluta lyckligare för en hel del hästar och människor.

Oavsett vad, se till att köpa en BRA häst från en seriös säljare/uppfödare/tränare. Bygg upp ett kontaktnät av kunnigt folk som du känner att du är trygg med och var inte rädd för att fråga om hjälp eller råd.

Lycka till, med din inställning har du alla möjligheter i världen att få ett bra hästliv.:laugh:

Åh, tack ditt inlägg gjorde mig verkligen glad:)

Jag har redan siktet inställt på en uppfödare som jag tycker verkar vara seriös.
Ska åka dit på studiebesök under våren är det tänkt så får vi se vart det leder.

Svårt att svara på om du klarar det. Men jag tycker att det låter bra att du noga tänker igenom detta före och kollar runt på olika uppfödare före du bestämmer dig. Om du bestämmer dig för en unghäst så tänk på att ha någon med dig när du rider ifall det skulle hända något. Finna det någon som kan rida ut med dig på en äldre, lugn och säker häst? Om jag skulle köpa en unghäst jag inte känner vare sig säljare och/eller häst så skulle jag inte välja en 3 åring utan då gå på 1-2 år eller 4 år och uppåt.

Det är svårt för oss att säga om du är redo eller ej. Vi har ju inte sett dig hantera hästar eller rida. Så det är jättesvårt över nätet. :)

Jag har just skaffat mig min första unghäst. Jag har haft häst i 15 år och ridit i 24 år. Jag har jobbat med unghästar och jobbat som dressyrtränare efter det. Men då mest med äldre hästar. Jag har också jobbat en del med hanteringsproblem från marken och lastträningar etc.
Jag kände att jag nog borde klara av det. Min är en 4-åring som är väl hanterad under sin uppväxt. Och sedan väl riden av proffs under ca 1 års tid.
Jag har kunniga kunniga människor i stallet. Samt väldigt bra tränare med mycket erfarenhet av unghästar.

Det händer väldigt mycket då man har unghäst. Den här har sadeltvång. Och är dessutom lite nervöst lagd med ryttare på ryggen. Så det är jobb, jobb, jobb och aldrig en stunds vila i stort sett. Och så är det med de flesta unghästar med lite blod i sig.
Det är en helt annan grej att rida unghäst mot att rida "färdig" häst.
Så fundera på om du orkar att nästan aldrig bara få njutningsglassa runt och inte behöva "undervisa" och vakta varenda sekund.

Om du ska ha eget stall, har du någon där då du ska rida hästen? För du kan komma att åka av med dunder och brak en del. Och det kanske inte är lämpligt att göra utan någon som kan hjälpa en.

Men det är också fantastiskt roligt att se världen genom en 4-årings ögon. Det är så mycket som är så spännande för dem och ger många skratt då man umgås med sin häst. Och det känns fint att få vara del i att forma individen från början och ge den en trygg start. Jag kan tänka mig att det är fantastiskt att få följa en häst från början till slut. Och jag hoppas få ha kvar min lääänge. För trots att han kan få stora hispan över löjliga saker så är han mitt lilla bushjärta och väldigt rolig!

Skaffar du unghäst: minimera riskerna för att åka i backen genom att planera. Ta bort störande moment i början av den uppsuttna tiden. Och vänj gärna hästen vid så mycket som möjligt avsuttet. Se till att den är rastad innan du sitter upp. Longera den en liten runda med sadel innan du sitter upp för att se hur den rör sig. Ser den knipt ut vid bakbenen så är det lite varning för bockning. När den rör sig loss där brukar den risken vara mindre.
Ha en sadel som du sitter bra i. För du kommer behöva stöd och hjälp att vara i balans.
Jag rastar av min unghäst som handhäst efter gammelhästen i skogen en runda innan vi kör ett kortare ridpass. Då får han motion på ett sätt som inte är så slitsamt. Och i ridningen kan vi komma till arbete ganska fort istället för att han ska behöva rastas uppsuttet och vi inte kan komma till arbete för att han är för stirrig. Jag vill att han ska lära sig att man jobbar då man rider. Och det är inte bara att springa.

Självklart förstår jag att det inte går att säga över nätet om jag är redo eller inte men det är verkligen värdefullt att alla ni där ute som kan det här med unghästhantering kommer med bra råd, tips eller kanske till och med avråder. Detta är ett beslut som tål att tänkas både en och två gånger på. Det kommer påverka mig och min familj under lång tid.

Ja jag har ju eget stall redan och två tjejer som har sina hästar där nu så helt ensam är jag ju inte. Sedan har jag en vän som har erbjudit mig sin hjälp. Hon har mer unghästerfarenhet än jag då hon utbildat sin förra häst själv.

Tack för bra tips.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel