När är man instruktör?

Blandrastik

Trådstartare
Ibland märker jag att vissa kallar sig intruktörer för att de gått en helgkurs i allmänlydnad.

Själv anser jag att man ska ha en godkänd yrkesutbildning för att kalla sig intruktör. Det finns ju lite olika, men tex en som är godkänd av IMMI.

Ni som är instruktörer, vad har ni för utbildning?
Vad har instruktöererna på era klubbar för utbildning?

Vad tycker du är ok som utbildning för att kalla sig instruktör?

Sv: När är man instruktör?

Instruktör är man när man lär ut sina kunskaper, och sedan är det upp till mottagaren av instruktionerna att undersöka om kunskaperna är tillförlitliga tycker jag!

T.ex en person som hållt på med hundar i, säg 20 år. Den här personen har dessutom varit framgångsrik med sina hundar och kört upp samtliga i elit i t. ex Lydnad. Om den personen dessutom har förmågan att lära ut sin kunskap, och förklara för andra, då är den personen en instruktör i mina ögon.

Sen träffade jag en tjej som hade gått en IMMI-utbildning, hon klassades alltså som utbildad instruktör. Men hon hade ingen hunderfarenhet sedan tidigare, och skaffade sin första egna hund medans kursen pågick, eller om det var i slutet av den. Då hade hon ingen tidigare hunderfarenhet, hon har inte stött på olika hundtyper och olika problem.

Av dessa två exemplen skulle jag välja att träna för person 1.

Som instruktör i en klubbs regi brukar det väl krävas att man har dokumenterad instruktörsutbildning? Det är nog mest de som har kurs i privat regi som kallar sig instruktörer utan att vara utbildade?

Jag gick som elev till en som höll på att utbilda sig till instruktör, tror han pratade om många timmar som skulle göras innan de var färdiga.

Min "instruktör" har gjort en halv utbildning på hundens hus för sådär 15-20 år sedan.
Hon har haft hund i 35år och senaste 10åren tävlat aktivt i lydnad.
Även om hon inte läst senaste böckerna, gått senaste kurserna så är hon väldigt väldigt bra på att vara logisk och läsa hund.
Henne har jag haft stor hjälp av både i vardags-problem och tävlinglydnaden.

Jag har avstått kurser på bkh för instruktörer med utbildning och 20-30års erfarenhet, instruktörerna har varit hemska :crazy:
Jag har också tränat tillsammans med en IMMI-godkänd instruktör när jag var i Uppsala- stor katastrof!

Så, min slutsats är att de finns dom som gått sååå många utbildningar men är fullständigt talanglösa när de kommer till att förstå hund, och vice versa.

Däremot tycker jag att alla instruktörer inom en klubb bör ha utbildning.

Som instruktör i en klubbs regi brukar det väl krävas att man har dokumenterad instruktörsutbildning? Det är nog mest de som har kurs i privat regi som kallar sig instruktörer utan att vara utbildade?

Så tror jag också det är.

Till alla:

Själv har jag gått utbildningen genom min klubbs regi. På den tiden hette det inte allmänlydnadsinstruktör, utan man blev A eller B- instruktör.
Jag läste till B men ska nu komplettera till att bli allmänlydnadsinstruktör.
Men får erkänna att då när jag gick utbildning så är det stor skillnad mot nu. Jag tyckte den utbildningen rent ut sagt var dålig.
Nu tycker jag de verkar bra.

Men tycker också att många kanske inte har den djurerfarenheten eller kunskapen ändå, och har svårt när det kommer "problemhundar" på kurserna.

Jag är SBK-instruktör och har gått den nya utbildningen till allmänlydnadsinstruktör. Det är vad som minst krävs av de som ska hålla kurs i min klubb. Undantag kan ske när det gäller specialkurser såsom spår och sök.

Instruktör är dock ingen skyddad titel så vem som helst får kalla sig det och jag är inte fanatisk med att de ska ha utbildning. Dock måste de vara pedagogiska för att jag ska vilja träna för dem.

Jag är allmänlydnadsinstruktör inom SBK, en utbildning på minst 100 timmar som min BHK betalade.
Sen är jag även agilityinstruktör inom SBK, men det har ändrats 2 (?) gånger sen jag gick den så jag kan nog inte kalla mig A-instruktör där iaf...

Själv anser jag att man ska ha en godkänd yrkesutbildning för att kalla sig intruktör. Det finns ju lite olika, men tex en som är godkänd av IMMI.

Undrar när och var man då ska kunna gå en utbildning för att ha "rätten" att kalla sig viltspårsinstruktör..Knappast hos IMMI eller BHK i alla fall :p

Nämen det är ju det jag undrar.

Egentligen så tycker jag att jag har hört så många olika lösningar på problem, så jag har börjat fundera på vad folk som kallar sig instruktörer har för grund eller utbildning.

Så vad kallar du då någon som lär ut till andra hur viltspår går till och allt som har med det att göra??

Någon som lär ut viltspår.

Det är inte ordet i sig som jag är ute efter.
Min fundering är vad ni tycker en person ska uppfylla för kriterier för att få kalla sig instruktör, eftersom det verkar finnas instruktörer med två dagars utbilding och typ noll i erfarenhet.
Sen verkar de finnas de som ägnat två år åt utbildning och erfarenhet innan de kallar sig instruktör.

IMMI var bara det första jag kom på, jag säger inte att det nödvändigtvis är ett kriterium, men jag skulle inte vilja ha en "helgutbildad" instruktör.

Vad tycker du är ett kriteruim för att få lära ut viltspår?

Gnist skrev:
Så vad kallar du då någon som lär ut till andra hur viltspår går till och allt som har med det att göra??

Någon som lär ut viltspår.

Enligt din egen definition, så kan man aldrig bli instruktör i viltspår eftersom det inte finns någon "yrkesutbildning" för detta och ändå använder du en form av synonym till just instruktör för att beskriva hur du skulle benämna någon som lär andra om just viltspår. Intressant tycker jag ;)

Synonymer till instruktör är ju
*lärare
*handledare
*tränare

För att kalla sig instruktör bör man ha mkt god teoretisk och praktisk kunskap i det man lär ut, samt ha god social kompetens och förmågan att lära ut. Mångårig erfarenhet är också en bra "merit".

I mitt tycke krävs alltså inte en "yrkesutbildning" för att någon ska kunna kalla sig instruktör.

Jag är utbildad instruktör och arbetar aktivt som det i eget företag.

Jag har 1 årig instruktörsutbilning genom Hundens Hus (IMMI-godkänt) och har sedan påbyggnadsutbildingar till bland annat Problemhundskonsult / Hundpsykolog och Assistanshundsinstruktör. Båda de sista utbildningarna är på ett år.

Jag håller med om att mycket handlar om personlig lämplighet när det gäller instruktörer, har du inte social kompetens och förmåga att lära ut så kommer du aldrig att lyckas. Min erfarenhet (och många kollegors) är att det sorterar ut sig lite självt allteftersom - de som inte ärr duktiga får inga nya kursdeltagare i slutändan.

Själv är jag mycket skeptisk till de som kallar sig instruktörer efter en veckas utbildning eller så, jag undrar hur mycket kunskap de egentligen har...
Jag själv hade relativt stor hundkunskap innan jag gick mina utbildningar och ändå fanns det hur mycket som helst att lära under de åren. Undrar hur man får in all den kunskapen på en helg eller två...

Jodå, det rullar på.... Jag lär väl knappast bli miljonär på den här karriären men jag gör vad jag trivs med och skrapar ihop pengar till hyran m.m. så det är värt det...!

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
868
Senast: cassina
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 494
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka