När är man för lång för sin häst?

Sv: När är man för lång för sin häst?

Lång är du ju men det går ju, är du inte för tung så funkar det väl :p

(Det hör förstås inte hit men vad fin hon är!!)

jo, när man kollar på en del bilder ser hästen ut som ett spink och jag ser jättefet ut, men hon klarar av vikten bra.. skulle jag märka att hon tynger ner sig av vikten eller vinglar till skulle jag sluta rida henne.. men hon är som en bergsget.. så än blir hon inte av med mig :D

men ja, jag rider helst inte någon annan c-ponny än henne då man inte vet vilken balans dom har, fick hoppa av en ponny för hon vinglade så hemskt, det känner man juh direkt så jag skrittade ett kvarts varv och kände efter och satt sen av.. man vill juh inte se till att hästen får nån belastningsskada när dom parerar vikten precis :(

annars tycker jag att en maxlängd är fjantig.. det är bättre att ha en maxvikt samt att man som ryttare ska lära sig när det blir för obalanserat när man rider.. då ska man själv veta att ponnyn är för liten/har för dålig balans, eller att man själv har för dålig balans för att kunna rida en mindre eller en smalare häst..

lägger för säkerhets skull in att det inte är jag som äger hästen, utan en kompis äger henne.. jag bara rider litegrann och hjälper till..

Senast ändrad av en moderator:

Håller alldeles med :bow:
Jag är ungefär lika lång som du, lite längre kanske. Rider våran häst (islandshäst) som är ca 134 och på honom känner jag mig inte lång. Sen finns det d-ponnyer och nån storhäst jag känner mig lång på. Så vikten och balansen (på både häst och ryttare) har ju bra mycket mer betydelse än om man är för lång.

tycker faktiskt att du inte ser så lång ut på henne.. har juh träffat på ponnyn.. å känner juh dej å du är lång å smal... å viken .. ja ingen fara på LÅÅÅnga vägar...

själv rider jag en irländsk import sto 6 år 1.44 cm ej riden så mycket men vilken kanonbalans! jag själv är 170 /60.

sen de där med vikten... om hästen går i en bra avslappnad form med arbetande ryggmuskler så kan en tyngre människa rida än om hästen springer omkring å spänner sig å inte alls arbetar med ryggen men med en 10 kg lättare ryttare... tycker iaf jag.. rätta mig om jag har fel....

tiffany11.jpg

en annan ponny jag red mycket förut.. 6år här på bilden tror jag.. å jag vägde nog 65-66 å är 170cm... tycker inte jag ser så stor ut..

min häst är 150 cm och jag är 171.. to long?

LadySara skrev:
sen de där med vikten... om hästen går i en bra avslappnad form med arbetande ryggmuskler så kan en tyngre människa rida än om hästen springer omkring å spänner sig å inte alls arbetar med ryggen men med en 10 kg lättare ryttare... tycker iaf jag.. rätta mig om jag har fel....

jo det är helt rätt det oxå.. :) man får bara som ryttare se till att värma upp hästen med promenad om man är lite över gränsen för att kunna börja jobba direkt när man sitter upp.. samt avsutten avskrittning :)

Är 160/45 rider en c-ponny på 136 cm och jag känner mig inte för stor för honom!!!!
Har ridit in en b-ponny, eller jag rider henne fortfarande och känner mig ibland liten på henne för att hon är så himla maffig när hon går i form

Som jag sa innan i ett anant inläg det finns en sak man kan göra för att kolla längden oh det är att man steg 1.ställer sig bredvid sin häst ställer sig emot manken stråker ut armen från armbågen och ut rättar ut armen lägger den på mankens punkt oh kollar av är armen helt rak från att du placerat ut den är du lagom är din arm sträkt upp så är hästen högre är det ok sama sak om den lutar lite lite ner då är den en anning för kort men lutar den rakt ner totalt är du på tok för lång.

Jag är 166 cm väger ca 40 kg och rider en häst som är 134 cm i mankhöjd. Jag känner mig inte för stor och hästen i fråga är rättså kraftig o välbyggd. Är jag för stor?? :confused: //Julia :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Mimmsan_93 skrev:
Jag är 166 cm väger ca 40 kg och rider en häst som är 134 cm i mankhöjd. Jag känner mig inte för stor och hästen i fråga är rättså kraftig o välbyggd. Är jag för stor?? :confused: //Julia :bump:

Det beror rätt mkt på, känns det bra för dig så bör det inte vara några problem, Har du någon bild du kan visa (på när du rider henne)? :)

Fennifer skrev:
Det beror rätt mkt på, känns det bra för dig så bör det inte vara några problem, Har du någon bild du kan visa (på när du rider henne)? :)
Nej tyvär. Men ska ut och ta färska bilder så jag laddar upp en så fort jag hinner!!

Mimmsan_93 skrev:
Nej tyvär. Men ska ut och ta färska bilder så jag laddar upp en så fort jag hinner!!

Okej, gör det! :D
Jag är 5cm kortare än dej och har en ponny på 134cm, jag känner mig lagom :p

Det kanske inte hör hit. Men mitt problem är tvärt om. Jag tror att jag är för kort för min foderhäst. Nordis valack..

Jag är 164 och min häst är 163 cm och det känns alldeles lagom, skulle inte kunna tänka mig en så mkt mindre häst..

Ha det bra

Hoho. Rider runt på ett litet russ på 123 cm ;) Är själv 170/47 Haha.
Rider honom typ 1 gång varannan månad. Annars så kör jag han.

:p

Det där med sträcka ut armen är väldigt opålitligt. Om man är 165 cm tex kanske man inte alls är för lång för en häst på 146 på det sättet. Den ponnyn kanske är jättesmäcker och omusklad, och det ser absolut inte bra ut. Men armen är inte över manken!
Sedan kanske samma person testar på en grov fjording med rejäla ryggmuskler som verkligen "lyfter" ryttaren. Då kanske armen är flera cm ovanför manken, men ändå ser det jättebra ut.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama