När är man för lång för sin häst?

Sv: När är man för lång för sin häst?

men jag har inte sagt att passar på en b-ponny... jag sa bara att han inte dör av de om jag rider honom nån gång ibland...
o när du inte vet vad för ponnysar jag rider på så ska du inte yttra dig om att de blir obalanserat... för de har inte alltid bara med längden o göra!
har både jag och hästen jag sitter på bra balans och jag kan rida den i bra balans så spelar de ingen roll om jag e för lång...

Min instruktör resonerar inte knepigt! jag förstår precis vad hon menar med att jag ser lång ut på alla hästar för de gör jag! jag har långa ben och jag kan inte göra dom kortare... även fast jag skulle sitta med jockey läder hade jag sett lång ut!
jag kan rida på dom ponnysarna som e lite större och kraftigare. jag vet att jag ser lång ut men jag e definitivt inte för tung för dom!

Men vad får du ut av att rida en så pass liten ponny? :confused:
Och för en b-ponny så väger du antagligen även för mycket för dessutom.

Skrev du inte förrut i tråden att du brukar sjunka ihop osv med överlivet för att verka mindre, tror du inte det påverkar balansen och sitsen?

det påverkar inte min balans eller sits för fem öre... jag rider bättre när jag rider så eftersom jag e van med de... sträcker jag på mig så tappar jag balansen... då sitter jag hellre så som jag gör och kan rida hästen i bra balans än att sitta stel i ryggen o rida hästen piss dåligt...

det påverkar inte min balans eller sits för fem öre... jag rider bättre när jag rider så eftersom jag e van med de... sträcker jag på mig så tappar jag balansen... då sitter jag hellre så som jag gör och kan rida hästen i bra balans än att sitta stel i ryggen o rida hästen piss dåligt...

jag rider den ibland då jag e hos henne eftersom vi rider ut då och jag kan inte rida hennes andra häst eftersom vi inte passar ihop.... hennes b-ponny dör inte av att bära mig nån gång ibland i 40 minuter!!

Om du inte kan sitta korrekt utan att bli stel och rida "pissdåligt" så borde du kanske öva på din sits?
Och att sitta ihopkrupen lär ju inte göra sitsen bättre....

Klart den inte dör av det men är det lämpligt? Är det inte lite väl egoistiskt?

Du är vääldigt fixerad på längden, det viktigaste är faktiskt att det är proposionerligt, fast rida b-ponny när man är 180cm är att ta i..

Jag rider en c-ponny på 135cm, jag är 172cm och visst jag är lång, men som folk säger när han går så tänker man inte på det eftersom jag inte stör min häst och han bär upp mig väldigt bra.

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id426062.html

Lancet skrev:
Du är vääldigt fixerad på längden, det viktigaste är faktiskt att det är proposionerligt
Haha nej det är jag inte men när det frågas om ens åsikt så fås min. Och ja, det ska se proportionerligt ut och det gör det knappast när man är så pass lång

Fråga inte om ni inte vill ha svar som kanske inte alltid är vad ni vill höra :smirk:

Ja det är rätt men jag tycker liksom om man skriver jag är så lång och min ponny är så lång och man inte har bild så kan det ju faktiskt vara svårt att veta...men som sagt..b-ponny och 180. är inte så snällt mot hästen kanske..

Lancet skrev:
Jag rider en c-ponny på 135cm, jag är 172cm och visst jag är lång, men som folk säger när han går så tänker man inte på det eftersom jag inte stör min häst och han bär upp mig väldigt bra.

Lancet skrev:

Visst ser det ut som om hästen bär dig fint i balans, och den är ju väldigt välmusklad, men kanns det inte lite jobbigt att inte kunna använda benen ordentligt.. Många långa ryttare förstör sin sits på försmå ponnyer. Själv red jag en smäcker b-ponny tills jag var över 1.60, och då var min sits en katastrof.. (det är det än)
Även om du sitter mycket snyggare än vad jag gör, så är dina ben en bra bit under hästens mage. Du kommer inte åt med sporren, och om du tittar på bilden så pekar tårna neråt. Kanske är jag lite petig, men det är ju jobbigt att korrigera sen, eftersom man lätt fortsätter med "ovanan" även efter övergång till större häst.

Själv är jag 1.68 och rider en ädel arabkorsning på 146.5 cm. Han är väldigt ung men jobbar rätt, även om han inte har musklerna än. Jag känner mig inte i obalans när jag rider honom och jag väger 54-55 kg, så det borde han klara av. Dock har jag samma problem, att jag får svårt att komma åt honom..
Jag rider dressyr i hoppläder för att komma åt (se bilden), och alla tjatar om att jag ska länga lädren. Jag vet att man ska driva med vaderna, men ibland krävs ett pet med sporren, och då drar jag upp knäna och hälen..

Det är självklart inget stort problem, men små ovanor som är svåra att träna bort sen. Dock har jag dragit på mig än större sitsfel än så.. :smirk: :angel:
D-ponnyn jag rider nu: http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/P5050429.JPG

B-ponnyn för några år sedan... Lång och inte så bra balans. Han for inte illa av perioden, men jag förstörde min sits duktigt.. En av nackdelarna..
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/P7210001.jpg
(stolsits och krum i ryggen..)

Mycket fin ponny btw!!

Hej! Jo dte är hemskt det där med sitsen.. men jag har en d-ponny till och en stor häst.. Men jag vet hela tiden måste man tänka att sitta rakt o så..kan ju påpeka att jag går in i en sluta och därför är mitt ben så långt bak..

Ett tips är att länga lädern aoch lär dig sitta djupt ner i sadlen och rid med vaderna istället för skänklarna..hade det bara varit så lätt som det låter så..haha

ponnyn på bilden är till salu förhoppningsvis så blir han såld efter sm..annars vet jag inte vad jag tar mig till, tradit att behöva fortsätta när man känner att det bäste för både ponny och ryttaren är att gå vidare: jag för att jag vill sattsa på storhäst medan ponnyn för att komma till någon som har han som nr 1 då jag har problem med att hålla han som det då storhästen känns lite viktigare.(du skulle sätt han i höstas, han blev totalt demprimerad, när han fick semester som han typ trodde att det var slutet eller nåt :cry: ..)

Din ponny ser trevlig ut! men jag tycker också att du ska länga läderna lite :p

Hallå! Är det bara jag som tycker att många av tjejerna i den här tråden väger alldeles för lite för sin längd?!!! Om man räknar BMI så är det många som ligger under normalvikt (BMI 20-25)... Ridning är ju faktiskt en fysiskt ansträngande sport... Kan va bra att ha lite kött på benen då. Eller så är jag väl bara avundsjuk ;)

Sipuli skrev:
Jag är 158/48 och har en MAXAD d-ponny, inte är jag väl för stor?

d kan du väl ändå inte vara, d beror väl lite på hur hästen är byggd, men du låter inte för lång iaf :) man brukar väl säga att man helst inte ska vara över 20 cm lämgre än hästens mkh? men d viktiga är ju att d ser harmoniskt ut och att d känns bra! Är själv 171, å letar efter en stor D-ponny!

Inser du inte hur EGOISTIKT du tänker?
DU säger att jag tänker rida ponny för att jag VILL det, har du aldrig funderat på hur PONNYN mår av att ha en 185 cm männsika på ryggen.
Jag baxnar!

jag är 152 cm, 50 kilo och undrar om det är lagom på en 125-130 cm ponny?
Ni som tycker det är okey att vara 185cm och rida b ponny behöver ine yttra er - folk som enbart tänker på sig själva framför djuren vill jag inte ha svar ifrån.
KUnde ni det minsta om hur ryttrens läng påverkar hästans balans och förlkängningen förslitingsskador skulle ni skämmas ögonen ur er.

Lägg ner nu va!
du vet inte ett skit om hur de känns o "bara" kunna rida stora hästar... du kan praktiskt taget sätta dig på vilken häst du vill. så du ska fan inte säga nått... när du inte vet hur hästen e eller nått ska du hålla tyst... hade hon som äger hästen tyckt annat hade hon aldrig låtit mig rida hästen... o de e la fan hon som känner hästen bäst! eller känner du precis alla hästar på jorden???
du vet inget om min sits eller balans så yttra dig inte om de...

Jag undrar om jag är för stor för min häst, han ör ju så sööööt och jag vill inte göra mig av med honom ju :(
BILD

Du är ju alldeles för LITEN :eek:..... ;):D

Verkligen INTE! Känner du dej inte lite liten ibland? :rofl:

Brukar låna min lillasysters C-ponny (138 cm) jag är ca 170 och väger runt 55 kg. (Rider själv en arab :love: på ca 155 cm). Jag känner mig inte alls för stor! Kan bli lite dumt om man rider i dressyrläder och inte når henne med sporrarna men annars funkar det prima. :banana:
Säger nog som alla andra, att det viktigaste är nog hur det känns!

dragonjannike skrev:
Lägg ner nu va!
du vet inte ett skit om hur de känns o "bara" kunna rida stora hästar... du kan praktiskt taget sätta dig på vilken häst du vill. så du ska fan inte säga nått... när du inte vet hur hästen e eller nått ska du hålla tyst... hade hon som äger hästen tyckt annat hade hon aldrig låtit mig rida hästen... o de e la fan hon som känner hästen bäst! eller känner du precis alla hästar på jorden???
du vet inget om min sits eller balans så yttra dig inte om de...
Hästägaren är säkert lika okunnig som du
:angel:
Jag säger väl motsatsen - jag rider inte gärna stora breda hästar, jag har inte en möjlighet att påverka dem rätt när mina ben knappt når nedanför sadlen - alltså rider jag inte för stora hästar, och inte rider jag grannens jättesöta shettis ävenom jag skulle få..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst