När är hästen "gammal"?

K

knyttet

Att en hästs livslängd kan variera beror ju på ras, skötsel och massa andra faktorer. Men när börjar ni att räkna hästen som"gammal"?
När man säljer en häst höjs ju hästens värde i och med utbildning, tävlingsresultat etc...och sjunker sedan i takt med att hästen blir äldre. Men när börjar värdet att sjunka? När räknar ni att en häst är som bäst? När "går det utför"? :smirk:

Sv: När är hästen "gammal"?

Högst individuellt, faktiskt. Har sett 30-åriga hästar arbeta fullt ut och slagit de yngre i kraft och uthållighet. Tyvärr så anser försäkringsbolagen att en häst börjar bli "gammal" vid 15 och det styr en hel del. :cool:

Helt beroende på hästen så länge man håller i gång hästen o den får vara frisk så finns det inget hinder att tävla eller andvändas som vanligt.
På islandshästar så skunker dom i pris runt 17- 18 år enligt försäkrings bolaget.

När hästen tappar gnistan och inte orkar längre klassar jag den som gammal. Jag tror att behandlar man djuren som gamla så blir de gamla. Min lilla pålle som är ett halvblod på 19,5 år lever runt som en fyraåring i hagen ibland och bockar och busar vissa dagar när vi rider. :D

Min häst som är 18 brukar jag kalla för medelålders, dock uppför han sig ibland som en unghäst

Min kompis har en shettis som fyller 32 till våren!
Hon har varit gammal väldigt länge tycker jag.....

Nämen!!

Var har du fått det i från?

Man kan inte byta bolag efter att hästen fyllt 16 år. Det beror på att det statistiskt är närmare hästens troliga död än när den är yngre.
Alla premier slås ut på hur lång tid man förväntar att det är kvar till skadan inträffar.

Bolagen vill helst försäkra ett föl få premier hela livet och betala ut först efter 20 års betalande.

Inget bolag vill försäkra en 20 åring och betala vid 22..
Då har man bara fått premier i 2 år.

Ingen vidare affär.

/F

Hejsan!

I stallet där mina barn rider har de fler hästar över 20 än under skulle jag tro.

De är vid strålande vigör. De får gå ute i jättehagar hela dagarna. Röra på sig ett par timmar varje dag med ryttare som rider dem i form. Ja utom en lektion per lördag när det är små lätta 10åringar på ryggen. Kan inte ha det bättre. Den äldsta blir 30 i februari.
Han är glad , pigg och busig. Nästa i gänget är 28, hon är så
entusiastisk över att få gå med på lektion att det är svårt att hålla henne för att klä på henne. Hn ser lite dåkligt men är en kanonkula..
Det är verkligen en fröjd att se hur hästarna njuter av sin uppgift.
Hade man "pensionerat" dem dvs ställt dem i en hage hade de säkert dött av ihjältråkning. :eek:

/

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 545
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 611
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka