När är ett hö för gammalt?

aiquen

Trådstartare
Ja, ni ser rubriken... När är ett hö egentligen för gammalt för att fodra med? Går det att fodra med ett 2-3 år gammalt hö om det fortfarande ser fräscht ut, är odammigt o.s.v.? Eller går all näring ur höet efter en viss tid?

/aiquen - som visst inte har någon koll alls... :crazy:

Sv: När är ett hö för gammalt?

JA, man kan fodra med ett hö som är flera år gammalt, om den hygieniska kvalitén är bra.
Energi och protein finns kvar, vitaminerna är borta sedan länge...
Fast mer än fjolårshö skulle jag nog inte fodra med utan att göra en hygienanalys på det, för att veta säkert...

Som sagt räcket det inte att höet ser fräscht ut för att det ska vara bra. Allt mögel ger inte damm och ludd som man kan se. Jag har skickat in analyser på höpartier som folk i stallet trodde var bra, men som visade sig innehålla stora mängder mögel.

Det är alltid säkrast att analysera!

mvh Åsa

Håller med. Gammalt hö är inga problem om det är kontrolerat. Har du stora mängder gammal hö kan det verkligen löna sig att analysera detta (både med avsende på hygien och näringsinnehåll). Jag skulle nog inte våga fodra med det utan att ha kontolerat det först... man kan inte se allt.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 464
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka