För såpass gamla sadlar låter prisbilden 1-3000 adekvat. Är de så billiga behöver de ofta stoppas om då man i princip ridit så länge det bara varit möjligt och sen när den inte ”passar” längre, sålt sadeln för att bli av med problemet - folk tenderar att inte lägga extraslantar för underhåll på en såpass gammal sadel, så räkna med 18-2500kr för helomstoppning, så blir priset mer rättvisande. Det innebär också att du kan pruta på en sadel där ägaren sen många år inte ens kan svara på när/om de stoppat om sadeln - någonsin.
Stroppar slits, kostar ca 300/st att byta, vilket är överkomligt och normalt. Lättåtkomliga sömmar som släppt är också enkelt åtgärdat, och t ex ytliga kattklor kan du pruta en bra slant på utan att tappa funktion.
MEN,
Viktiga punkterna:
Kolla att bommen är hel.
Kolla att bommen inte har vridit sig nämnvärt.
Kolla att bossorna ser ut att vara lika stora (ignorera stoppningen)
Kolla sitsläder, det är dyrt att byta o kan skava om man bara lagar.
Man kan hitta guldklimpar bland äldre sadlar, som hängt o dammat ett tag. Som folk inte orkat fixa stoppning eller stroppar på, eller som inte varit moderna.
Köpte en Passier i oklanderligt skick och såg inte mer än 2-3 år gammal ut, då 20 år gammal men stoppningen ej ridbar längre. Byte av all ull o bomvidd på Passierfabriken, är den fortfarande i tjänst hos mig, nu 7 år senare.
Betalade 1000kr för sadeln + kostnad för omstoppningen. Känns som en god investering. Den håller nog minst 7-10 år till, om jag håller koll på ullen emellanåt.